9.2.2022 Liikenne Alkolukkoja, rahaa ja nopeusrajoituksia – liikenneturvallisuutta kohentamaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturva: ”On ilmiselvää, ettei vaativia tieliikenteen turvallisuustavoitteita saavuteta ilman lisäresurssointeja.” Pyöräliitto kiinnittäisi huomiota etenkin risteysturvallisuuteen sekä taajamien nopeusrajoituksiin. Suomessa riittää työsarkaa liikenneturvallisuudessa, sillä liikennekuolemien määrä ei ole vuosiin ollut laskeakseen. Vuosien 2009–2020 välillä onnettomuudet tieliikenteessä ovat vaatineet vuosittain keskimäärin 252 ihmisen hengen. Olemme jääneet tieliikenteen turvallisuuden kehityksessä naapurimaista, kuten Moottori kertoi otsikolla Suomi jää jälkeen pohjoismaista tiekuolemien ehkäisyssä Liikenneturvallisuuden kehitykseen pyritään vaikuttamaan valmisteltavalla valtakunnallisella liikenneturvallisuusstrategialla ja sen toimenpideohjelmalla vuosiksi 2022–2026. Tavoite on kunnianhimoinen: nollavision mukaisesti kaikkien liikennemuotojen tulisi olla vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitsisi kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Liikenne- ja viestintäministeriön johdolla tehty strategian valmistelu on nyt edennyt loppusuoralle ja eri tahoilla on mahdollisuus arvioida tarvittavia toimia. Se käy kertomalla kantansa valtioneuvoston periaatepäätökseksi liikenneturvallisuusstrategiasta. ”Nollavision lisäksi on tärkeä pitää kiinni vuosikymmenen turvallisuustähtäimestä puolittaa liikennekuolemien määrä alle 100 liikennekuolemaan vuoteen 2030 mennessä”, toteaa Liikenneturva lausunnossaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uskottava rahoitusta Periaatepäätöksen ja sen taustalla olevan liikenneturvallisuusstrategian merkittävin heikkous Liikenneturvan mukaan on se, ettei ole otettu kantaa uskottavan rahoituksen osoittamiseksi. ”On ilmiselvää, ettei vaativia tieliikenteen turvallisuustavoitteita saavuteta ilman lisäresurssointeja.” Liikenneturva penää uskottavia tavoitteita ja riittäviä rahallisia panostuksia. ”Toimenpiteiden hintaa tulee punnita liikenneonnettomuuksien yli miljardin euron yhteiskunnalliseen taakkaan. Periaatepäätöksen siivittämänä jatkossa tulisi ohjata taloudellisia lisäresursseja liikenneturvallisuustyöhön niin tutkimukseen, poliisivalvontaan kuin ennaltaehkäisevään liikenneturvallisuustyöhönkin.” Alkolukot käyttöön useammin Lausunnossa tuodaan esiin huoli päihteiden käytöstä liikenteessä. Huumeet ovat lausunnon mukaan yhä merkittävämpi tieliikenteen ongelma, jota tulee torjua myös lainsäädännön keinoin. Turvallisuutta kohentavina keinoina Liikenneturva kannattaa alkolukon käytön lisäämistä. ”Alkolukko on jo nykymuodossa vaihtoehto ajokiellolle, mutta käytössä liian harvakseltaan. Osittain tämä johtuu siitä, että järjestelmä ei kannusta alkolukon käyttöönottoon.” Pyöräilyn promilleraja toiveissa Liikenneturva kannattaa vahvempaa puuttumista humalassa pyöräilyyn ja sähköpotkulautailuun, promilleraja pyöräilyyn ja sähköpotkulautailuun olisi Liikenneturvan mukaan selkeä ja kypsä toimenpide. ”Nykymuodossaan lainsäädäntö tarjoaa heikosti keinoja poliisille puuttua päihtyneenä ajoon moottorittomalla ajoneuvolla ja siten vähentää tankojuopumusta.” Selkeä promilleraja tarvitaan, linjaa Liikenneturva ja tuo esiin oman vuonna 2020 tehdyn kyselyn, jonka perusteella joka viides suomalainen oli virheellisessä uskossa, että laki ei kieltäisi tai rajoittaisi humalassa pyöräilyä. ”Nyt lainsäädäntö ja käytäntö ovat epäselviä”, lausunnossa muistutetaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pyöräliitto: promillerajaa syytä selvittää Pyöräliitto pitää omassa lausunnossaan esityksiä promillerajoja koskevasta uudistustyöstä perusteltuna. ”Asiaa on hyvä selvittää lisää ja perusteellisesti ennen ratkaisuja.” Suomessa tehty pyöräliikenteen liikenneturvallisuustyö ei ole Pyöräliiton mukaan ollut onnistunutta ja se on kohdistunut vääriin asioihin. ”Liikenneympäristö Suomessa on turvatonta ja turvattoman tuntuista.” Erityisesti pyöräliikenteen risteysturvallisuuteen on liiton mielestä syytä kiinnittää enemmän huomiota. Perusteluna on, että poliisin tietoon tulleista pyöräliikenteen henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista ylivoimaisesti suurin osa tapahtuu risteyksissä. Pyöräliiitto esittää, että liikennevalo-ohjattuja risteyksiä varten laaditaan suositus valojen rytmityksestä siten että kävelyn ja pyöräliikenteen turvallisuus paranee. Lausunnossa ehdotetaan myös, että taajamien yleisrajoitus lasketaan 30 kilometriin tunnissa. ”Koska strategiassa ei ole mahdollisuutta ohjata varoja vaarallisen liikenneinfran parantamiseksi jalankulun ja pyöräliikenteen turvallisuuden parantamiseksi, olisi taajamanopeusrajoituksen alentaminen ainut tehokas, nopea ja realistinen tapa alentaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.” Teksti: Marko Jokela Kuvat: Liikenneturva / Nina Mönkkönen, Moottorin arkisto Lähteet: Liikenneturva, Pyöräliitto, Lausuntopalvelu.fi a:3:{i:0;s:6:"108426";i:1;s:6:"107455";i:2;s:6:"107845";} Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?