13.9.2016

Ampera-e lupaa lisää toimintamatkaa – Yhdellä latauksella 400 km, ehkä.

Opel Ampera-e

Uuden Ampera-e:n Pariisin autonäyttelyssä esittelevä Opel kertoo, että uutuuden toimintamatka yhdellä latauksella on yli 25 prosenttia enemmän kuin seuraavaksi tulevalla kilpailijalla.

Opel kertoo taklanneensa uuden Ampera-e:n avulla yhtä suurimmista sähköautoilun kehityksen jarruista. Kyseessä on epävarmuus todellisesta toimintamatkasta.

NEDC-standardin (New European Driving Cycle, tämän hetkinen standardi toimintamatkan mittaamiseen erilaisilla ajoneuvoilla) mukaan Ampera-e:llä voi ajaa 400 kilometriä yhdellä latauksella.

Opelin omien laskelmien mukaan esimerkiksi lisävarusteena saatavalla 33 kWh:n akulla varustettu kilpailija tarjoaa NEDC-standardin mukaan vain 300 kilometrin toimintamatkan ja seuraavat kilpailijat 190-250 kilometrin toimintamatkan.

Opel Ampera-e

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ampera-e lupaa neljänneksen lisää

Opelin rajuimmassa hehkutuksessa Ampera-e mullistaa sähköisen liikkuvuuden. Aivan näin mullistavasta uutuudesta ei sentään ole kyse, mutta Ampera-e:n luvataan tarjoavan noin 25 prosenttia pidemmän toimintamatkan kilpaileviin sähköautoihin verrattuna.

Todellinen toimintamatka poikkeaa luonnollisesti NEDC-standardin arvoista, koska toimintamatkaan vaikuttavat tieolosuhteet, sää, ajotapa ja kuorma. Ampera-e:llä voi kuitenkin tavallisissa olosuhteissa ajaa helposti yli 300 kilometriä. Eli se siitä mullistuksesta. Kehitystä toki, mutta ei sen suurempaa.

– Ampera-e on sähköauto, joka sopii pitkän toimintamatkansa ansiosta jokapäiväiseen käyttöön. Opel osoittaa, että sähköinen liikkuvuus on entistä laajemman asiakaskunnan saavutettavissa innovatiivisen teknologian ansiosta. Opel demokratisoi sähköautoilun Ampera-e:llä, hehkuttaa Opelin pääjohtaja Dr. Karl-Thomas Neumann.

Sähköautoilusta kiinnostuneelle 4,17 metrinen Ampera-e tarjoaa tilat viidelle hengelle. Tavaratila on kooltaan 381 litraa. Kuljetustilan mahdollistaa kymmenen akkumoduulin sijoittaminen osaksi alustan rakennetta. Kaikkiaan 288 litiumionisolusta koostuva 60 kWh:n akku on kehitetty yhteistyössä LG Chemin kanssa.

Rivakasti liikkeelle

Opel Ampera-e on valmistajansa mukaan urheilullinen.  360 Nm maksimiväännön ansiosta auto kiihtyy sujuvasti esimerkiksi liikennevaloista ja ohitustilanteessa maantiellä. Koeajokokemuksen puuttuessa on luotettava valmistajan arvioon.

Ampera-e:n kerrotaan kiihtyvän nollasta 50 kilometrin tuntinopeuteen 3,2 sekunnissa ja ohitustilanteissa 80 kilometrin tuntinopeudesta 120 km/h nopeuteen 4,5 sekunnissa, mutta valmistaja itsekin kertoo oheisten lukujen olevan vielä alustavia.

Auton huippunopeus on rajoitettu 150 kilometriin tunnissa. Sähkömoottorin suorituskyky on verrannollinen 150kW/204hv tehoon.

Latausta auton liikkuessa

Lähes äänettömästi liikkuvan Ampera-e:n akut latautuvat auton liikkuessa. Akku latautuu kuljettajan nostaessa jalan kaasupolkimelta ”Drive”-tilan ollessa valittuna. Kun kuljettaja kytkee “Low”-tilan, moottorijarrutus on voimakkaampi ja sitä kautta akut latautuvat tehokkaammin.

Kuljettaja voi valita ohjauspyörästä ”Regen on Demand” -tilan, jolloin talteen kerätään maksimimäärä energiaa. Tällöin moottorijarrutus on niin voimakas, ettei kuljettajan tarvitse normaaliliikenteessä koskea jarrupolkimeen lainkaan pysäyttääkseen auton. Ampera-e:tä voi siis ohjastaa periaatteessa pelkän kaasupolkimen avulla. Tätä Opel kutsuu nimellä "One Pedal Driving". Samaan hengenvetoon valmistaja korostaa kuitenkin, että jarrupoljin on luonnollisesti tarpeen hätätilanteita varten.

Alustavien tulosten mukaan kuljettaja voi kasvattaa auton toimintamatkaa jopa viisi prosenttia “Drive”- tilaan verrattuna käyttämällä ”One Pedal Drivingia” hitaassa ja usein pysähtyvässä kaupunkiliikenteessä.

Opel Ampera-e

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Henkilökohtainen avustaja käytettävissä

Ampera-e:ssä on viimeisimmän sukupolven IntelliLink-tietoviihdejärjestelmä ja tänä syksynä Suomessa lanseerattu Opel OnStar.

OnStar-palvelusta kuljettaja saa muun muassa pyytämänsä reittiohjeet suoraan auton navigaattoriin. Lisäksi Opel OnStar soittaa automaattisen hätäpuhelun kuljettajan puolesta sekä tarjoaa älypuhelinsovelluksen auton etähallintaan.

Apple CarPlayn ja Android Auton avulla matkustajat voivat muun muassa tuoda suosikkisovelluksiaan auton kosketusnäytölle, kuunnella lempimusiikkiaan tai striimata elokuvia.

Lähde ja kuvat: Opel

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat