13.9.2016 Ajoneuvot Ampera-e lupaa lisää toimintamatkaa – Yhdellä latauksella 400 km, ehkä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Ampera-e:n Pariisin autonäyttelyssä esittelevä Opel kertoo, että uutuuden toimintamatka yhdellä latauksella on yli 25 prosenttia enemmän kuin seuraavaksi tulevalla kilpailijalla. Opel kertoo taklanneensa uuden Ampera-e:n avulla yhtä suurimmista sähköautoilun kehityksen jarruista. Kyseessä on epävarmuus todellisesta toimintamatkasta.NEDC-standardin (New European Driving Cycle, tämän hetkinen standardi toimintamatkan mittaamiseen erilaisilla ajoneuvoilla) mukaan Ampera-e:llä voi ajaa 400 kilometriä yhdellä latauksella.Opelin omien laskelmien mukaan esimerkiksi lisävarusteena saatavalla 33 kWh:n akulla varustettu kilpailija tarjoaa NEDC-standardin mukaan vain 300 kilometrin toimintamatkan ja seuraavat kilpailijat 190-250 kilometrin toimintamatkan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAmpera-e lupaa neljänneksen lisääOpelin rajuimmassa hehkutuksessa Ampera-e mullistaa sähköisen liikkuvuuden. Aivan näin mullistavasta uutuudesta ei sentään ole kyse, mutta Ampera-e:n luvataan tarjoavan noin 25 prosenttia pidemmän toimintamatkan kilpaileviin sähköautoihin verrattuna.Todellinen toimintamatka poikkeaa luonnollisesti NEDC-standardin arvoista, koska toimintamatkaan vaikuttavat tieolosuhteet, sää, ajotapa ja kuorma. Ampera-e:llä voi kuitenkin tavallisissa olosuhteissa ajaa helposti yli 300 kilometriä. Eli se siitä mullistuksesta. Kehitystä toki, mutta ei sen suurempaa.– Ampera-e on sähköauto, joka sopii pitkän toimintamatkansa ansiosta jokapäiväiseen käyttöön. Opel osoittaa, että sähköinen liikkuvuus on entistä laajemman asiakaskunnan saavutettavissa innovatiivisen teknologian ansiosta. Opel demokratisoi sähköautoilun Ampera-e:llä, hehkuttaa Opelin pääjohtaja Dr. Karl-Thomas Neumann.Sähköautoilusta kiinnostuneelle 4,17 metrinen Ampera-e tarjoaa tilat viidelle hengelle. Tavaratila on kooltaan 381 litraa. Kuljetustilan mahdollistaa kymmenen akkumoduulin sijoittaminen osaksi alustan rakennetta. Kaikkiaan 288 litiumionisolusta koostuva 60 kWh:n akku on kehitetty yhteistyössä LG Chemin kanssa.Rivakasti liikkeelleOpel Ampera-e on valmistajansa mukaan urheilullinen. 360 Nm maksimiväännön ansiosta auto kiihtyy sujuvasti esimerkiksi liikennevaloista ja ohitustilanteessa maantiellä. Koeajokokemuksen puuttuessa on luotettava valmistajan arvioon.Ampera-e:n kerrotaan kiihtyvän nollasta 50 kilometrin tuntinopeuteen 3,2 sekunnissa ja ohitustilanteissa 80 kilometrin tuntinopeudesta 120 km/h nopeuteen 4,5 sekunnissa, mutta valmistaja itsekin kertoo oheisten lukujen olevan vielä alustavia.Auton huippunopeus on rajoitettu 150 kilometriin tunnissa. Sähkömoottorin suorituskyky on verrannollinen 150kW/204hv tehoon.Latausta auton liikkuessaLähes äänettömästi liikkuvan Ampera-e:n akut latautuvat auton liikkuessa. Akku latautuu kuljettajan nostaessa jalan kaasupolkimelta ”Drive”-tilan ollessa valittuna. Kun kuljettaja kytkee “Low”-tilan, moottorijarrutus on voimakkaampi ja sitä kautta akut latautuvat tehokkaammin.Kuljettaja voi valita ohjauspyörästä ”Regen on Demand” -tilan, jolloin talteen kerätään maksimimäärä energiaa. Tällöin moottorijarrutus on niin voimakas, ettei kuljettajan tarvitse normaaliliikenteessä koskea jarrupolkimeen lainkaan pysäyttääkseen auton. Ampera-e:tä voi siis ohjastaa periaatteessa pelkän kaasupolkimen avulla. Tätä Opel kutsuu nimellä "One Pedal Driving". Samaan hengenvetoon valmistaja korostaa kuitenkin, että jarrupoljin on luonnollisesti tarpeen hätätilanteita varten.Alustavien tulosten mukaan kuljettaja voi kasvattaa auton toimintamatkaa jopa viisi prosenttia “Drive”- tilaan verrattuna käyttämällä ”One Pedal Drivingia” hitaassa ja usein pysähtyvässä kaupunkiliikenteessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHenkilökohtainen avustaja käytettävissäAmpera-e:ssä on viimeisimmän sukupolven IntelliLink-tietoviihdejärjestelmä ja tänä syksynä Suomessa lanseerattu Opel OnStar.OnStar-palvelusta kuljettaja saa muun muassa pyytämänsä reittiohjeet suoraan auton navigaattoriin. Lisäksi Opel OnStar soittaa automaattisen hätäpuhelun kuljettajan puolesta sekä tarjoaa älypuhelinsovelluksen auton etähallintaan.Apple CarPlayn ja Android Auton avulla matkustajat voivat muun muassa tuoda suosikkisovelluksiaan auton kosketusnäytölle, kuunnella lempimusiikkiaan tai striimata elokuvia.Lähde ja kuvat: Opel Lue lisää Kaikki artikkelit 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Uutinen Vuodesta 2025 ajoneuvoveron maksumuistutukset sähköisesti – paperiposti silti yhä vaihtoehtona 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 9.12.2024 Esittely Koeistuttu: Opel Frontera säästää kuin Citroën 9.12.2024 Uutinen Kun lumimyräkkä iskee – ajoteillä rytisee joka toinen minuutti 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Matkailu Päivän kuva: Citroën ë-C3 ajettiin Kauppatorille – huomaatko mitä oleellista puuttuu kuvasta? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä