13.9.2016 Ajoneuvot Ampera-e lupaa lisää toimintamatkaa – Yhdellä latauksella 400 km, ehkä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Ampera-e:n Pariisin autonäyttelyssä esittelevä Opel kertoo, että uutuuden toimintamatka yhdellä latauksella on yli 25 prosenttia enemmän kuin seuraavaksi tulevalla kilpailijalla. Opel kertoo taklanneensa uuden Ampera-e:n avulla yhtä suurimmista sähköautoilun kehityksen jarruista. Kyseessä on epävarmuus todellisesta toimintamatkasta.NEDC-standardin (New European Driving Cycle, tämän hetkinen standardi toimintamatkan mittaamiseen erilaisilla ajoneuvoilla) mukaan Ampera-e:llä voi ajaa 400 kilometriä yhdellä latauksella.Opelin omien laskelmien mukaan esimerkiksi lisävarusteena saatavalla 33 kWh:n akulla varustettu kilpailija tarjoaa NEDC-standardin mukaan vain 300 kilometrin toimintamatkan ja seuraavat kilpailijat 190-250 kilometrin toimintamatkan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAmpera-e lupaa neljänneksen lisääOpelin rajuimmassa hehkutuksessa Ampera-e mullistaa sähköisen liikkuvuuden. Aivan näin mullistavasta uutuudesta ei sentään ole kyse, mutta Ampera-e:n luvataan tarjoavan noin 25 prosenttia pidemmän toimintamatkan kilpaileviin sähköautoihin verrattuna.Todellinen toimintamatka poikkeaa luonnollisesti NEDC-standardin arvoista, koska toimintamatkaan vaikuttavat tieolosuhteet, sää, ajotapa ja kuorma. Ampera-e:llä voi kuitenkin tavallisissa olosuhteissa ajaa helposti yli 300 kilometriä. Eli se siitä mullistuksesta. Kehitystä toki, mutta ei sen suurempaa.– Ampera-e on sähköauto, joka sopii pitkän toimintamatkansa ansiosta jokapäiväiseen käyttöön. Opel osoittaa, että sähköinen liikkuvuus on entistä laajemman asiakaskunnan saavutettavissa innovatiivisen teknologian ansiosta. Opel demokratisoi sähköautoilun Ampera-e:llä, hehkuttaa Opelin pääjohtaja Dr. Karl-Thomas Neumann.Sähköautoilusta kiinnostuneelle 4,17 metrinen Ampera-e tarjoaa tilat viidelle hengelle. Tavaratila on kooltaan 381 litraa. Kuljetustilan mahdollistaa kymmenen akkumoduulin sijoittaminen osaksi alustan rakennetta. Kaikkiaan 288 litiumionisolusta koostuva 60 kWh:n akku on kehitetty yhteistyössä LG Chemin kanssa.Rivakasti liikkeelleOpel Ampera-e on valmistajansa mukaan urheilullinen. 360 Nm maksimiväännön ansiosta auto kiihtyy sujuvasti esimerkiksi liikennevaloista ja ohitustilanteessa maantiellä. Koeajokokemuksen puuttuessa on luotettava valmistajan arvioon.Ampera-e:n kerrotaan kiihtyvän nollasta 50 kilometrin tuntinopeuteen 3,2 sekunnissa ja ohitustilanteissa 80 kilometrin tuntinopeudesta 120 km/h nopeuteen 4,5 sekunnissa, mutta valmistaja itsekin kertoo oheisten lukujen olevan vielä alustavia.Auton huippunopeus on rajoitettu 150 kilometriin tunnissa. Sähkömoottorin suorituskyky on verrannollinen 150kW/204hv tehoon.Latausta auton liikkuessaLähes äänettömästi liikkuvan Ampera-e:n akut latautuvat auton liikkuessa. Akku latautuu kuljettajan nostaessa jalan kaasupolkimelta ”Drive”-tilan ollessa valittuna. Kun kuljettaja kytkee “Low”-tilan, moottorijarrutus on voimakkaampi ja sitä kautta akut latautuvat tehokkaammin.Kuljettaja voi valita ohjauspyörästä ”Regen on Demand” -tilan, jolloin talteen kerätään maksimimäärä energiaa. Tällöin moottorijarrutus on niin voimakas, ettei kuljettajan tarvitse normaaliliikenteessä koskea jarrupolkimeen lainkaan pysäyttääkseen auton. Ampera-e:tä voi siis ohjastaa periaatteessa pelkän kaasupolkimen avulla. Tätä Opel kutsuu nimellä "One Pedal Driving". Samaan hengenvetoon valmistaja korostaa kuitenkin, että jarrupoljin on luonnollisesti tarpeen hätätilanteita varten.Alustavien tulosten mukaan kuljettaja voi kasvattaa auton toimintamatkaa jopa viisi prosenttia “Drive”- tilaan verrattuna käyttämällä ”One Pedal Drivingia” hitaassa ja usein pysähtyvässä kaupunkiliikenteessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHenkilökohtainen avustaja käytettävissäAmpera-e:ssä on viimeisimmän sukupolven IntelliLink-tietoviihdejärjestelmä ja tänä syksynä Suomessa lanseerattu Opel OnStar.OnStar-palvelusta kuljettaja saa muun muassa pyytämänsä reittiohjeet suoraan auton navigaattoriin. Lisäksi Opel OnStar soittaa automaattisen hätäpuhelun kuljettajan puolesta sekä tarjoaa älypuhelinsovelluksen auton etähallintaan.Apple CarPlayn ja Android Auton avulla matkustajat voivat muun muassa tuoda suosikkisovelluksiaan auton kosketusnäytölle, kuunnella lempimusiikkiaan tai striimata elokuvia.Lähde ja kuvat: Opel Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster