28.6.2018 Ajoneuvot Anita Mäkelä: ”Viittäsataa oppii ajamaan vain ajamalla, ei kirjoja lukemalla” Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala ja FHRA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 30 vuotta kiihdytysajossa eli drag racingissa kilpaillut Anita Mäkelä on samalla Euroopan nopein ihminen. Hän aikoo lopettaa kilpailu-uransa vasta kun keksii mielekkäämpää tekemistä. – En ole välttämättä enää se nopein kuski radalla, mutta ehkä tasaisin ja siksi tiimin on helppo säätää auto toimimaan juuri haluamallani tavalla, kiteyttää Euroopan nopein ihminen Anita Mäkelä Top Fuel -tiiminsä menestyksen. Huipputehokkaiden Top Fuel -autojen tekniikka on rikkoutumisherkkä, ja Mäkelä muistuttaakin ammattitaitoisen tiimin merkitystä menestyksen takana. – Menestys perustuu siihen, että auto toimii juuri silloin kun sen pitää toimia.Vilppulalainen Anita Mäkelä on ensimmäinen dragster-ajaja, joka on pystynyt voittamaan Euroopan mestaruuden kahdessa eri luokassa. Top Alcohol -luokassa Euroopan mestaruudet tulivat Vilppulaan vuosina 1994 ja 1996. Top Fuelin ensimmäinen täysosuma EM-sarjassa tuli vuonna 2000 ja toinen 2016. Mäkelä pitää hallussaan myös kaikkien aikojen kovinta aikaa 3,87 sekuntia loppunopeuden ollessa huimat 504 kilometritä tunnissa. Nitrometaania polttoaineena käyttävässä autossa on hevosvoimia 10 000 ja ”nollasta sataan” se kiihtyy 0,50 sekunnissa kahdeksan metrin matkalla.Alastaron moottoriradalla ajettavaan drag racen kolmanteen EM-osakilpailuun - Nitro Nationalseihin - Mäkelä lähtee EM-pistejohdossa. Kauden avauskisasta Englannin Santa Podista tuliaisina oli kakkossija ja Ruotsin Tierpissä Mäkelä ajoi ykköseksi. Alastaroon lähdetään tietysti hakemaan tukevaa pistepottia, mutta Anita Mäkelä muistuttaa Top Fuel -luokan tulosten olevan pienestä kiinni. – Alastaron tuloslista on vielä tyhjä. Ensin pitää ansaita paikka kaavioon eli kahdeksan parhaan joukkoon. Vasta sen jälkeen lähdetään tavoittelemaan EM-pisteitä.Top Fuel -luokan autojen huikea kiihtyvyys ja yli 500 kilometriin kohoava huippunopeus vaativat kuljettajalta paljon. Ja nimenomaan paljon kokemusta. – Viittäsataa oppii ajamaan vain ajamalla, ei lukemalla kirjoja, kiteyttää Anita Mäkelä.Anita Mäkelä on yksi Suomen tunnetuimpia urheilijoita ja monelle drag raceen perehtymättömälle drag racing ja Anita Mäkelä ovat synonyymejä. Tämän vahvistaa myös 15 vuotta lajia harrastanut mäkihyppääjä Janne Ahonen. – Kun hurahdin drag raceen, niin ainoa mitä lajista tiesin oli Anita Mäkelä. Kun ensimmäisen kerran voitin hänet, tuntui että se ei ole oikein, ei niin voi tapahtua, naureskelee Janne Ahonen Alastaron Nitro Nationalsien aattona.Lasse Norreksen (kesk.) haastattelussa Anita Mäkelä ja Janne Ahonen.Kauanko Anita Mäkelä aikoo vielä jatkaa menestyksekästä uraansa Top Fueleissa? – Lopetan lajin heti kun keksin jotain mielekkäämpää tekemistä. Tällä hetkellä bucket list pitää sisällään vain Islannissa käymisen, mutta siihen ei kuluisi kuin viikko joten jatketaan edelleen drag racingin parissa.Anita Mäkelä kilpailee Tommi and Anita Top Fuel Racing Ltd –tallissa, jota hän johtaa yhdessä aviomiehensä, entisen dragster-kuskin Tommi Haapasen kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ANITAN URAN SAAVUTUKSIA 2000-LUVULLA: Vuonna 2000: 1. sija FIA European Top Fuel Championship ja Lady Racing Award (AKK) Vuonna 2001: 2. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2003: 5. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2004 -2008: kilpailutauko Vuonna 2009: 5. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2010: 3. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2011: 5. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2012: 3. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2013: 2. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2014: 6. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2015: 2. sija FIA European Top Fuel Championship + Vuoden autorheilija (AKK) Vuonna 2016: 1. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2017: 5. sija FIA Top Fuel Championship www.anitamakela.com Teksti: Janne Huhtala Kuvat: FHRA ja Janne HuhtalaLue myös:Janne Ahonen ja Anita Mäkelä EM-pistejahtiin Alastaron Nitro Nationalseihin Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija