28.6.2018 Ajoneuvot Anita Mäkelä: ”Viittäsataa oppii ajamaan vain ajamalla, ei kirjoja lukemalla” Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala ja FHRA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 30 vuotta kiihdytysajossa eli drag racingissa kilpaillut Anita Mäkelä on samalla Euroopan nopein ihminen. Hän aikoo lopettaa kilpailu-uransa vasta kun keksii mielekkäämpää tekemistä. – En ole välttämättä enää se nopein kuski radalla, mutta ehkä tasaisin ja siksi tiimin on helppo säätää auto toimimaan juuri haluamallani tavalla, kiteyttää Euroopan nopein ihminen Anita Mäkelä Top Fuel -tiiminsä menestyksen. Huipputehokkaiden Top Fuel -autojen tekniikka on rikkoutumisherkkä, ja Mäkelä muistuttaakin ammattitaitoisen tiimin merkitystä menestyksen takana. – Menestys perustuu siihen, että auto toimii juuri silloin kun sen pitää toimia.Vilppulalainen Anita Mäkelä on ensimmäinen dragster-ajaja, joka on pystynyt voittamaan Euroopan mestaruuden kahdessa eri luokassa. Top Alcohol -luokassa Euroopan mestaruudet tulivat Vilppulaan vuosina 1994 ja 1996. Top Fuelin ensimmäinen täysosuma EM-sarjassa tuli vuonna 2000 ja toinen 2016. Mäkelä pitää hallussaan myös kaikkien aikojen kovinta aikaa 3,87 sekuntia loppunopeuden ollessa huimat 504 kilometritä tunnissa. Nitrometaania polttoaineena käyttävässä autossa on hevosvoimia 10 000 ja ”nollasta sataan” se kiihtyy 0,50 sekunnissa kahdeksan metrin matkalla.Alastaron moottoriradalla ajettavaan drag racen kolmanteen EM-osakilpailuun - Nitro Nationalseihin - Mäkelä lähtee EM-pistejohdossa. Kauden avauskisasta Englannin Santa Podista tuliaisina oli kakkossija ja Ruotsin Tierpissä Mäkelä ajoi ykköseksi. Alastaroon lähdetään tietysti hakemaan tukevaa pistepottia, mutta Anita Mäkelä muistuttaa Top Fuel -luokan tulosten olevan pienestä kiinni. – Alastaron tuloslista on vielä tyhjä. Ensin pitää ansaita paikka kaavioon eli kahdeksan parhaan joukkoon. Vasta sen jälkeen lähdetään tavoittelemaan EM-pisteitä.Top Fuel -luokan autojen huikea kiihtyvyys ja yli 500 kilometriin kohoava huippunopeus vaativat kuljettajalta paljon. Ja nimenomaan paljon kokemusta. – Viittäsataa oppii ajamaan vain ajamalla, ei lukemalla kirjoja, kiteyttää Anita Mäkelä.Anita Mäkelä on yksi Suomen tunnetuimpia urheilijoita ja monelle drag raceen perehtymättömälle drag racing ja Anita Mäkelä ovat synonyymejä. Tämän vahvistaa myös 15 vuotta lajia harrastanut mäkihyppääjä Janne Ahonen. – Kun hurahdin drag raceen, niin ainoa mitä lajista tiesin oli Anita Mäkelä. Kun ensimmäisen kerran voitin hänet, tuntui että se ei ole oikein, ei niin voi tapahtua, naureskelee Janne Ahonen Alastaron Nitro Nationalsien aattona.Lasse Norreksen (kesk.) haastattelussa Anita Mäkelä ja Janne Ahonen.Kauanko Anita Mäkelä aikoo vielä jatkaa menestyksekästä uraansa Top Fueleissa? – Lopetan lajin heti kun keksin jotain mielekkäämpää tekemistä. Tällä hetkellä bucket list pitää sisällään vain Islannissa käymisen, mutta siihen ei kuluisi kuin viikko joten jatketaan edelleen drag racingin parissa.Anita Mäkelä kilpailee Tommi and Anita Top Fuel Racing Ltd –tallissa, jota hän johtaa yhdessä aviomiehensä, entisen dragster-kuskin Tommi Haapasen kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ANITAN URAN SAAVUTUKSIA 2000-LUVULLA: Vuonna 2000: 1. sija FIA European Top Fuel Championship ja Lady Racing Award (AKK) Vuonna 2001: 2. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2003: 5. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2004 -2008: kilpailutauko Vuonna 2009: 5. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2010: 3. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2011: 5. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2012: 3. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2013: 2. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2014: 6. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2015: 2. sija FIA European Top Fuel Championship + Vuoden autorheilija (AKK) Vuonna 2016: 1. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2017: 5. sija FIA Top Fuel Championship www.anitamakela.com Teksti: Janne Huhtala Kuvat: FHRA ja Janne HuhtalaLue myös:Janne Ahonen ja Anita Mäkelä EM-pistejahtiin Alastaron Nitro Nationalseihin Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finlandin reitti julki – sunnuntaina nähdään jotain ennenkuulumatonta 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta