11.10.2022

Asiantuntija talvirenkaista: kolmen millin urasyvyys liian vähän

Renkaan urasyvyys

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: ”Talvirenkaiden uusiminen on ajankohtaista, kun urasyvyyttä on jäljellä viisi millimetriä tai vähemmän.”

Uuden tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, kun keli- tai sääolosuhteet sitä edellyttävät. Oikean alle laiton ajankohdan lisäksi turvallisuuden kannalta on tärkeää, että renkaat ovat kunnossa.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista muistutetaan, että talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään kolme millimetriä.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ei tyytyisi renkaiden urissa minimisyvyyksiin.

– On suositeltavaa, että urasyvyyttä olisi jäljellä enemmän kuin lain vaatimat kolme milliä. Talvirenkaiden uusiminen on ajankohtaista, kun urasyvyyttä on jäljellä viisi millimetriä tai vähemmän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuusi talvea ja vaihtoon

Vesalaisen mukaan urasyvyyden lisäksi olisi kiinnitettävä huomiota renkaiden valmistusajankohtaan. Renkaan kyljessä on ns. DOT-merkintä, jonka perässä olevat neljä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja -vuoden. Esimerkiksi numerosarja 1916 tarkoittaa, että renkaat on valmistettu viikolla 19 vuonna 2016.

– Jos talvirenkailla on ajettu kuusi talvea tai niiden valmistusajankohdasta on kulunut yli 10 vuotta, on syytä hankkia uusi rengassarja, vaikka kulutuspintaa olisikin vielä hyvin jäljellä, Vesalainen vinkkaa.

Autoilija: talvikumit alle kelin, ei kalenterin mukaan

Nastarenkaissa on kiinnitettävä huomiota myös nastojen kuntoon ja määrään.

– Jos nastoja puuttuu paljon tai ne ovat poikki, on rengas uusimisen tarpeessa. Myöskään löystynyt nasta ei pure jäähän suunnitellusti.

Vesalainen suosittelee vaihtamaan eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen, pyörimissuuntaa muuttamatta, noin 8 000–10 000 kilometrin välein. Näin rengassarja kuluu tasaisesti.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom, Autoliitto

Artikkeli julkaistu alun perin 13.10.2020

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat