3.8.2020

Audi Sport: ”Jokainen Audi RS -malli vain yhdellä voimalinjalla, joka voi olla sähkökin”

Audi RS 6 Avant

Audi Sportin mukaan jatkossa jokainen Audi RS -malli on saatavilla vain yhdellä ainoalla voimalinjalla. Valmistaja päättää oikean valinnan kuluttajan puolesta.

Audi Sport ei aio antaa kuluttajalle valintaa Audi RS -mallien voimalinjasta, vaan jokaista mallia myydän vain yhdellä ainoalla voimalinjalla. Asiasta uutisoi Autocar Audi Sportin myynti- ja markkinointipäällikkö Rolf Michlin haastattelun pohjalta. Tuo kyseinen voimalinja saattaa olla polttomoottori, hybridivoimalinja tai puhtaasti sähkökäyttöinen, mutta Audi Sport haluaa tehdä päätöksen itse erikseen jokaisen automallin kohdalla.

– Olemme tunnettuja tarkasti suunnitellusta mallistosta ja haluamme pitää valikoimamme yksinkertaisena kuluttajalle. Meillä tulee olemaan yksi auto yhdellä moottorilla. Ei ole järkevää tarjota useita vaihtoehtoja, kommentoi Michl.

On mielenkiintoista nähdä mikä malli esitellään milläkin voimalinjalla. Tämä eroaa konsernisisaren Volkswagenin linjasta, joka tarjoaa esimerkiksi uutta kahdeksannen sukupolven Golfia sporttiasussa bensiinikäyttöisenä (GTI), dieselinä (GTD) ja lataushybridinä (GTE).

– Ehkä tarjoamme eri vaihtoehtoja erilaisissa konsepteissa, jotka voivat olla sähköisiä, polttomoottorikäyttöisiä tai jotakin muuta, mutta jokainen yksittäinen malli tulee vain yhdellä voimalinjalla, täsmentää Michl.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi RS -malli myös sähköllä

Tällä hetkellä paperilla ainoa sähköistetty malli on 48 voltin järjestelmällä varustettu kevythybridi Audi RS 6 Avant, mutta ainakaan Moottorin koeajossa tuo järjestelmä ei häirinnyt perinteisen polttainetta syövän polttomoottorin kokemusta. Mallistoon tulee kuitenkin lataushybrideitä ja sähköautoja jo muutaman tulevan vuoden aikana. Jatkossa näistä halutaaan kasvattaa olennainen osa Audi Sportin vastuulla olevaa Audi RS -mallistoa. Ensimmäisenä markkinoille tulee Audi RS4 lataushybridinä ja täyssähköinen E-tron GT RS, joita molempia lupaillaan saapuvaksi vielä ennen vuotta 2023.

– Audi AG näkee itsensä johdonmukaisena sähköistämisen suhteen. Ensimmäinen sähköistyksen askel on jo otettu RS6-mallin myös ja E-tron GT tulee tarkoittamaan täyssähköistä mallia, jatkaa Michl

Tämän jälkeen kehitys sähköistettyyn suuntaan tulee jatkumaan askel kerrallaan. Emme tiedä täysin tuleeko Audi Sportin voimalinjavalinta seuraamaan kuinka tarkkaan Audin kyseisen mallin oletusvoimalinjaa, kuten on E-tronin kanssa, mutta tätä voisi pitää oletettavana jo perusrakenteiden rajoitteiden takia vähintäänkin sähkömallien suhteen. Ainakin Audi Sport tuntuu uskovan sähköiseen tulevaisuuteen oman mallistonsa osalta.

– Pääpaino on suorituskyvyssä ja arkikäytettävyydessä. Sähköistämisellä on tarjota loistavia etuja suorituskykyisille autoille, kuten torque vectoring ja osin sitä seuraavat huomat kaarrenopeudet. Sähköinen suorituskyky voi todellakin vedota tunteisiin, lopettaa Michl.

Lähde: Autocar, Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat