10.5.2020 Liikenne Uusi tieliikennelaki voimaan ensi kuussa: autoilija, muista ennakointi ja pyöräilijät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennakointivelvollisuus on uuden tieliikennelain periaate, jonka mukaan tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta. Yksi haaste on pyöräilijän turvallinen ohittaminen maantiellä. Kesäkuu tuo käyttöön uuden tieliikennelain, johon on uutena periaatteena kirjattu tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus. Sen perusteella tienkäyttäjän on, vaaran ja vahingon välttämiseksi, noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkkana suojateiden lähelläTienkäyttäjän on siis ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi. Oma toiminta on sovitettava niin, että se edistää sujuvaa ja turvallista liikennettä.Esimerkkinä uuden tieliikennelain uudistuksesta on toiminta suojatien läheisyydessä.– Vanhassa laissa oli kirjaus, että kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Uudessa laissa asia on kirjattu siten, että esteetön kulku on annettava jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille. Tässä on selkeä sävyero ja tämä vaatii autoilijoilta ennakointia, Traficomin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen muistuttaa.Pohjosen mukaan suojatietä lähestyttäessä autoilijan on noudatettava erityistä varovaisuutta.– Autoa on ajettava sellaisella nopeudella, että pystyy tarvittaessa pysäyttämään sen ennen suojatietä.Vastuullisuus kunniaanLain mukaan liikenteessä tulee myös käyttäytyä vastuullisesti. Liikennettä ei toisin sanoen saa tarpeettomasti estää eikä haitata.– Ajoneuvon nopeus ja etäisyys toisiin tienkäyttäjiin on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää. Turvallinen kuljettaminen tarkoittaa sitä, että tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet on otettava huomioon, Pohjonen taustoittaa.Hän kiteyttää, että ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.Ohita pyöräilijä turvallisestiKesän pyöräilykauden kynnyksellä Liikenneturva nostaa esiin turvavälin tärkeyden pyöräilijää ohitettaessa. Riittävään etäisyyteen vaikuttavat myös oman ajoneuvon vauhti ja koko.Liikenneturvan mukaan myös maanteillä liikutaan paljon polkupyörillä. Maantiellä pyöräilijän paikka on pientareella tai niin lähellä tien oikeata reunaa kuin on turvallista. Tiellä ei aina ole piennarta tai se on tärinäraitainen, joten autoilevan on otettava huomioon, että pyöräilijälle turvallisin ajolinja voi kulkea keskemmällä ajokaistaa. Kun pyöräilijän vauhti on muuta liikennettä hitaampaa, ohitustilanteilta ei voi välttyä.– Hitaampaa ajoneuvoa ohitettaessa pätevät samat periaatteet kuin muissakin ohituksissa: ohita vain silloin, kun voit tehdä sen turvallisesti, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa ohjeistaa.Sopivan ohitustilanteen määrittelee riittävä näkemä ja ohitustila sekä kunnon turvaväli ohitettavaan niin ennen ohitusta, sen aikana kuin sen jälkeen.– Jos ohitusta ei voi tehdä turvallisesti, on jäätävä ajamaan pyöräilijän taakse riittävän etäälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKyselyn kaksijakoinen tulosYli yhdeksän kymmenestä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta autoilevasta kertoo jättävänsä riittävän sivusuuntaisen turvavälin ohittaessaan pyöräilijää. Silti kaksi kolmesta pyöräilijästä kuitenkin kokee, että ohi ajetaan liian liki.Kyselyn perusteella ohitusnopeuden koki liian kovaksi 61 prosenttia vastanneista pyöräilijöistä.Piippa pohtii selitystä kaksijakoiselle tulokselle.– Voi olla, ettei monella autoilevalla ole kokemusta ajoradalla tai maantiellä pyöräilystä. Tällöin arvio riittävästä turvavälistä voi jäädä naftiksi. Ajaessa metrimääräistä etäisyyttä voi olla vaikea arvioida kovin tarkasti, ja turvallisuuteen vaikuttavat myös ajoneuvon vauhti sekä koko.Piippa huomauttaa myös, että kovassa vauhdissa auton ilmavirta saattaa saada pyöräilijän heittelehtimään ja aiheuttaa vaarallisen tilanteen. Pyöräliitto: virkistyspyöräily kasvussa Pyöräilyvuotta ovat muokanneet paikoin lumeton talvi, koronaepidemian rajoitukset ja supistunut joukkoliikenne. Pyöräilykautta on aloiteltu tänä vuonna monin tavoin poikkeusoloissa, ja se on näkynyt kaduilla ja ulkoilureiteillä. – Koronavirustilanne on vähentänyt työmatkapyöräilyä, mutta virkistyspyöräily on ollut silmämääräisestikin selvässä kasvussa, toiminnanjohtaja Matti Koistinen Pyöräliitosta arvioi. – Kaupungeissa pyöräilijöiden määrissä on mitattu jopa parinkymmenen prosentin kasvua verrattuna viime vuoteen. Koistinen uskoo sähköpyöräilyn edelleen yleistyvän pyöräilyilmiönä. – On mielenkiintoista nähdä, miten pyörämatkailu kehittyy. Aktiivimatkailu voi olla yksi tämän kesän trendejä, ja pyöräily tarjoaa mahdollisuuden vältellä ihmisjoukkoja: tien päällä voi yöpyä esimerkiksi teltassa tai vuokramökissä. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom, Pyöräliitto, LähiTapiola, Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti