10.5.2020 Liikenne Uusi tieliikennelaki voimaan ensi kuussa: autoilija, muista ennakointi ja pyöräilijät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennakointivelvollisuus on uuden tieliikennelain periaate, jonka mukaan tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta. Yksi haaste on pyöräilijän turvallinen ohittaminen maantiellä. Kesäkuu tuo käyttöön uuden tieliikennelain, johon on uutena periaatteena kirjattu tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus. Sen perusteella tienkäyttäjän on, vaaran ja vahingon välttämiseksi, noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkkana suojateiden lähellä Tienkäyttäjän on siis ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi. Oma toiminta on sovitettava niin, että se edistää sujuvaa ja turvallista liikennettä. Esimerkkinä uuden tieliikennelain uudistuksesta on toiminta suojatien läheisyydessä. – Vanhassa laissa oli kirjaus, että kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Uudessa laissa asia on kirjattu siten, että esteetön kulku on annettava jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille. Tässä on selkeä sävyero ja tämä vaatii autoilijoilta ennakointia, Traficomin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen muistuttaa. Pohjosen mukaan suojatietä lähestyttäessä autoilijan on noudatettava erityistä varovaisuutta. – Autoa on ajettava sellaisella nopeudella, että pystyy tarvittaessa pysäyttämään sen ennen suojatietä. Vastuullisuus kunniaan Lain mukaan liikenteessä tulee myös käyttäytyä vastuullisesti. Liikennettä ei toisin sanoen saa tarpeettomasti estää eikä haitata. – Ajoneuvon nopeus ja etäisyys toisiin tienkäyttäjiin on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää. Turvallinen kuljettaminen tarkoittaa sitä, että tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet on otettava huomioon, Pohjonen taustoittaa. Hän kiteyttää, että ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ohita pyöräilijä turvallisesti Kesän pyöräilykauden kynnyksellä Liikenneturva nostaa esiin turvavälin tärkeyden pyöräilijää ohitettaessa. Riittävään etäisyyteen vaikuttavat myös oman ajoneuvon vauhti ja koko. Liikenneturvan mukaan myös maanteillä liikutaan paljon polkupyörillä. Maantiellä pyöräilijän paikka on pientareella tai niin lähellä tien oikeata reunaa kuin on turvallista. Tiellä ei aina ole piennarta tai se on tärinäraitainen, joten autoilevan on otettava huomioon, että pyöräilijälle turvallisin ajolinja voi kulkea keskemmällä ajokaistaa. Kun pyöräilijän vauhti on muuta liikennettä hitaampaa, ohitustilanteilta ei voi välttyä. – Hitaampaa ajoneuvoa ohitettaessa pätevät samat periaatteet kuin muissakin ohituksissa: ohita vain silloin, kun voit tehdä sen turvallisesti, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa ohjeistaa. Sopivan ohitustilanteen määrittelee riittävä näkemä ja ohitustila sekä kunnon turvaväli ohitettavaan niin ennen ohitusta, sen aikana kuin sen jälkeen. – Jos ohitusta ei voi tehdä turvallisesti, on jäätävä ajamaan pyöräilijän taakse riittävän etäälle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kyselyn kaksijakoinen tulos Yli yhdeksän kymmenestä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta autoilevasta kertoo jättävänsä riittävän sivusuuntaisen turvavälin ohittaessaan pyöräilijää. Silti kaksi kolmesta pyöräilijästä kuitenkin kokee, että ohi ajetaan liian liki. Kyselyn perusteella ohitusnopeuden koki liian kovaksi 61 prosenttia vastanneista pyöräilijöistä. Piippa pohtii selitystä kaksijakoiselle tulokselle. – Voi olla, ettei monella autoilevalla ole kokemusta ajoradalla tai maantiellä pyöräilystä. Tällöin arvio riittävästä turvavälistä voi jäädä naftiksi. Ajaessa metrimääräistä etäisyyttä voi olla vaikea arvioida kovin tarkasti, ja turvallisuuteen vaikuttavat myös ajoneuvon vauhti sekä koko. Piippa huomauttaa myös, että kovassa vauhdissa auton ilmavirta saattaa saada pyöräilijän heittelehtimään ja aiheuttaa vaarallisen tilanteen. Pyöräliitto: virkistyspyöräily kasvussa Pyöräilyvuotta ovat muokanneet paikoin lumeton talvi, koronaepidemian rajoitukset ja supistunut joukkoliikenne. Pyöräilykautta on aloiteltu tänä vuonna monin tavoin poikkeusoloissa, ja se on näkynyt kaduilla ja ulkoilureiteillä. – Koronavirustilanne on vähentänyt työmatkapyöräilyä, mutta virkistyspyöräily on ollut silmämääräisestikin selvässä kasvussa, toiminnanjohtaja Matti Koistinen Pyöräliitosta arvioi. – Kaupungeissa pyöräilijöiden määrissä on mitattu jopa parinkymmenen prosentin kasvua verrattuna viime vuoteen. Koistinen uskoo sähköpyöräilyn edelleen yleistyvän pyöräilyilmiönä. – On mielenkiintoista nähdä, miten pyörämatkailu kehittyy. Aktiivimatkailu voi olla yksi tämän kesän trendejä, ja pyöräily tarjoaa mahdollisuuden vältellä ihmisjoukkoja: tien päällä voi yöpyä esimerkiksi teltassa tai vuokramökissä. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom, Pyöräliitto, LähiTapiola, Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan