24.6.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: jatkopalat Carinan roiskeläppiin vai ei? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Roiskeläppien mitoitus oli 1980-luvun Suomessa tarkkaa puuhaa. Toyota Carinan tyyppikatsastus saatiin lopulta läpi pienellä jumpalla. Ennen EU-aikaa autoihin liittyi lukuisia maakohtaisia erityismääräyksiä. 1980-luvun alussa näitä oli Suomessa lukuisia. Eräät määräykset tuntuivat varsin pikkumaiselta, kuten roiskeläppien koko, tietty korkeus ja etäisyys tien pinnasta. Niinpä maahantuojan täytyi viedä kaikki uutuusmallit Helsingin Hakuninmaan katsastuskonttorille tyyppikatsastukseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeinen takaveto-CarinaViimeinen takavetoinen Toyota Carina-sukupolvi (A60) esiteltiin loppuvuodesta 1981. Mielestäni tuo malli oli varsin onnistunut. Ohjaustuntuma ja ajettavuus olivat kohentuneet edeltävään Carina A40 -mallisarjaan verrattuna. Moottoreihin olisi kaivannut lisää puhtia, mutta muutoin Carina A60 oli tasapainoinen kokonaisuus.Ennen tyyppikatsastukseen menoa Toyotan maahantuojan Korpivaaran huoltopäällikkö Yrjö Aho oli taas toimittanut katsastuskonttoriin tuolloin tavanomaiseen tapaan valtavan paperinivaskan teknisiä tietoja etukäteen. Tuotepäällikkönä meikäläinen avusti huoltopäällikköä kuskaamalla autoja tyyppikatsastukseen. Carina A60 -sarjasta vein Hakuninmaalle kaksi mallia, viisiovisen farmarin ja neliovisen Sedanin, ja Yrjö hoiti kolmiovisen Coupén.Ensin farmarimalli…Ensiksi oli vuorossa Carina-farmari. Tyyppikatsastus sujui jouheasti, mutta roiskeläpät takana saivat moitteita. Katsastusinsinöörin mukaan tehtaalta tulleet roiskeläpät ovat liian lyhyet ja siksi niiden etäisyys maasta oli liian suuri. Useisiin malleihin olikin jouduttu asentamaan Suomessa jatkopalat, jotta kuraläpät täyttäisivät suomalaiset normit. Tuotepäällikkönä olin saanut useita valituksia siitä, että roiskeläppien jatkopalat ovat rumat ja ne aiheuttavat meteliä raapiessaan maata raskaalla kuormalla esimerkiksi kellaritallin luiskaan ajettaessa. Maakosketusten vuoksi läppien jatkopalat alkavat ennen pitkää repsottaa tai irtoilla.Selitin katsastusinsinöörille, että kyseessä on farmariauto, jossa kuormituksen muutokset ovat tavallista suurempia ja siksi kuraläppien etäisyys maasta on tyhjässä autossa oltava riittävän suuri. Kerroin myös, että mielestäni tehtaan asentamat kuraläpät olivat riittävät. Katsastusinsinööri hyväksyi tehdasasenteiset kuraläpät pitkin hampain ilman rumia jatkopaloja – koska kyseessä oli monikäyttöinen farmariauto.…ja sitten porrasperäViikkoa myöhemmin hurautin tyyppikatsastukseen porrasperäisellä Carina A60 Sedanilla. Heti Hakuninmaalle tullessani huomasin, että katsastuskonttorin autovaaka on pois käytöstä remontin vuoksi. Kysyin katsastusinsinööriltä, miten tyyppikatsastus onnistuu ilman vaakaa. Autostahan on aina punnittava akselipainot. Inssi sanoi, että tyyppikatsastuksen jälkeen pitää ajaa Sompasaaren satamavaa’alle, mikä sijaitsi lähellä Sörnäisten rantatietä.Carinan takakontissa oli talvipyörät (neljä talvirengasta vanteineen). Jos katsastuskonttorin vaaka olisi toiminut, minun olisi pitänyt nostaa talvipyörät kontista pois katsastuskonttorilla katsastusinsinöörin nähden, jotta akselipainot saataisiin oikein, ilman kuormaa.Koska vaaka oli rikki ja punnitus tehtäisiin muualla, katsoin tilaisuuteni koittaneen. Annoin talvipyörien olla takakontissa ja laitoin takakontin luukun vaivihkaa lukkoon. Kun tuli kyse takapyörien roiskeläpistä, inssi totesi: ”Täähän on parempi”. Meikäläisellä meinasi pokka pettää. Talvipyörät takakontissa tekivät tehtävänsä, perä painui hiukan alemmaksi ja tehdasasenteiset roiskeläpät todettiin riittäviksi – jälleen ilman jatkopaloja.Se jännitti, että tuleeko katsastusinssillä asiaa takakonttiin. Arvelin, että jos tulee ja talvipyörät paljastuvat, auton lanseeraus saattaa siirtyä myöhemmäksi. Onneksi takaluukun avaamiselle ei lopulta ollut mitään syytä. Katsastuskonttorilta ajoin sitten Sörnäisten rantatielle sataman vaakaan. Ennen vaa’alle ajoa nostin talvipyörät pois kontista, jotta akselipainot saataisiin oikeiksi. Punnituksen jälkeen lastasin talvipyörät konttiin ja ajoin pois. Tyyppikatsastus hyväksyttiin, ja parin päivän päästä todistus tuli postissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRoiskeläpätkin historiaaNykyisenä EU-aikana on menty toiseen äärimmäisyyteen. Roiskeläppiä ei vaadita enää lainkaan. Niitä tosin saa edelleen tehdasasenteisina automerkistä ja mallista riippuen. Roiskeläpät voivat olla vakiona, valinnaisvarusteina tai tarvikkeina. Mielestäni valmistajan suunnittelemat roiskeläpät ovat yleensä siistin näköiset. Etupyörien roiskeläpät suojaavat helmapeltejä sorasuihkulta ja takapyörien läpät vähentävät takapyöristä sinkoavan veden, loskan ja kivien osumista takana tuleviin.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa