24.6.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: jatkopalat Carinan roiskeläppiin vai ei? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Roiskeläppien mitoitus oli 1980-luvun Suomessa tarkkaa puuhaa. Toyota Carinan tyyppikatsastus saatiin lopulta läpi pienellä jumpalla. Ennen EU-aikaa autoihin liittyi lukuisia maakohtaisia erityismääräyksiä. 1980-luvun alussa näitä oli Suomessa lukuisia. Eräät määräykset tuntuivat varsin pikkumaiselta, kuten roiskeläppien koko, tietty korkeus ja etäisyys tien pinnasta. Niinpä maahantuojan täytyi viedä kaikki uutuusmallit Helsingin Hakuninmaan katsastuskonttorille tyyppikatsastukseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viimeinen takaveto-Carina Viimeinen takavetoinen Toyota Carina-sukupolvi (A60) esiteltiin loppuvuodesta 1981. Mielestäni tuo malli oli varsin onnistunut. Ohjaustuntuma ja ajettavuus olivat kohentuneet edeltävään Carina A40 -mallisarjaan verrattuna. Moottoreihin olisi kaivannut lisää puhtia, mutta muutoin Carina A60 oli tasapainoinen kokonaisuus. Ennen tyyppikatsastukseen menoa Toyotan maahantuojan Korpivaaran huoltopäällikkö Yrjö Aho oli taas toimittanut katsastuskonttoriin tuolloin tavanomaiseen tapaan valtavan paperinivaskan teknisiä tietoja etukäteen. Tuotepäällikkönä meikäläinen avusti huoltopäällikköä kuskaamalla autoja tyyppikatsastukseen. Carina A60 -sarjasta vein Hakuninmaalle kaksi mallia, viisiovisen farmarin ja neliovisen Sedanin, ja Yrjö hoiti kolmiovisen Coupén. Ensin farmarimalli… Ensiksi oli vuorossa Carina-farmari. Tyyppikatsastus sujui jouheasti, mutta roiskeläpät takana saivat moitteita. Katsastusinsinöörin mukaan tehtaalta tulleet roiskeläpät ovat liian lyhyet ja siksi niiden etäisyys maasta oli liian suuri. Useisiin malleihin olikin jouduttu asentamaan Suomessa jatkopalat, jotta kuraläpät täyttäisivät suomalaiset normit. Tuotepäällikkönä olin saanut useita valituksia siitä, että roiskeläppien jatkopalat ovat rumat ja ne aiheuttavat meteliä raapiessaan maata raskaalla kuormalla esimerkiksi kellaritallin luiskaan ajettaessa. Maakosketusten vuoksi läppien jatkopalat alkavat ennen pitkää repsottaa tai irtoilla. Selitin katsastusinsinöörille, että kyseessä on farmariauto, jossa kuormituksen muutokset ovat tavallista suurempia ja siksi kuraläppien etäisyys maasta on tyhjässä autossa oltava riittävän suuri. Kerroin myös, että mielestäni tehtaan asentamat kuraläpät olivat riittävät. Katsastusinsinööri hyväksyi tehdasasenteiset kuraläpät pitkin hampain ilman rumia jatkopaloja – koska kyseessä oli monikäyttöinen farmariauto. …ja sitten porrasperä Viikkoa myöhemmin hurautin tyyppikatsastukseen porrasperäisellä Carina A60 Sedanilla. Heti Hakuninmaalle tullessani huomasin, että katsastuskonttorin autovaaka on pois käytöstä remontin vuoksi. Kysyin katsastusinsinööriltä, miten tyyppikatsastus onnistuu ilman vaakaa. Autostahan on aina punnittava akselipainot. Inssi sanoi, että tyyppikatsastuksen jälkeen pitää ajaa Sompasaaren satamavaa’alle, mikä sijaitsi lähellä Sörnäisten rantatietä. Carinan takakontissa oli talvipyörät (neljä talvirengasta vanteineen). Jos katsastuskonttorin vaaka olisi toiminut, minun olisi pitänyt nostaa talvipyörät kontista pois katsastuskonttorilla katsastusinsinöörin nähden, jotta akselipainot saataisiin oikein, ilman kuormaa. Koska vaaka oli rikki ja punnitus tehtäisiin muualla, katsoin tilaisuuteni koittaneen. Annoin talvipyörien olla takakontissa ja laitoin takakontin luukun vaivihkaa lukkoon. Kun tuli kyse takapyörien roiskeläpistä, inssi totesi: ”Täähän on parempi”. Meikäläisellä meinasi pokka pettää. Talvipyörät takakontissa tekivät tehtävänsä, perä painui hiukan alemmaksi ja tehdasasenteiset roiskeläpät todettiin riittäviksi – jälleen ilman jatkopaloja. Se jännitti, että tuleeko katsastusinssillä asiaa takakonttiin. Arvelin, että jos tulee ja talvipyörät paljastuvat, auton lanseeraus saattaa siirtyä myöhemmäksi. Onneksi takaluukun avaamiselle ei lopulta ollut mitään syytä. Katsastuskonttorilta ajoin sitten Sörnäisten rantatielle sataman vaakaan. Ennen vaa’alle ajoa nostin talvipyörät pois kontista, jotta akselipainot saataisiin oikeiksi. Punnituksen jälkeen lastasin talvipyörät konttiin ja ajoin pois. Tyyppikatsastus hyväksyttiin, ja parin päivän päästä todistus tuli postissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Roiskeläpätkin historiaa Nykyisenä EU-aikana on menty toiseen äärimmäisyyteen. Roiskeläppiä ei vaadita enää lainkaan. Niitä tosin saa edelleen tehdasasenteisina automerkistä ja mallista riippuen. Roiskeläpät voivat olla vakiona, valinnaisvarusteina tai tarvikkeina. Mielestäni valmistajan suunnittelemat roiskeläpät ovat yleensä siistin näköiset. Etupyörien roiskeläpät suojaavat helmapeltejä sorasuihkulta ja takapyörien läpät vähentävät takapyöristä sinkoavan veden, loskan ja kivien osumista takana tuleviin. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?