24.6.2025

Autojätit haluavat kevyempää sääntelyä

Kuva Moottorin arkisto
Renault CEO Luca DE MEO – CMFB-EV – Renault-Nissan Alliance 2030

Eurooppalaiset autonvalmistajat Stellantis ja Renault lobbaavat EU:ta uuden, kevyemmin säädellyn pienautoluokan puolesta. Tavoitteena on kehittää edullisempia sähköautoja, jotka voisivat kilpailla Kiinasta tulevien halpamerkkien kanssa.

Kiinan sähköautovalmistajien, kuten BYD:n, laajentuminen Euroopan markkinoille on saanut eurooppalaiset autonvalmistajat reagoimaan. Stellantis ja Renault ovat käynnistäneet poikkeuksellisen julkisen kampanjan, jossa ne vaativat EU:lta uuden pienautoluokan luomista vähemmillä turvallisuusvaatimuksilla ja kevyemmällä sääntelyllä.

– Ei ole mitään syytä, miksei Euroopalla voisi olla omaa versiota Japanin kei-autoista. Japanissa ne muodostavat 40 % markkinasta. Me voisimme kutsua niitä e-autoiksi, sanoi Stellantiksen hallituksen puheenjohtaja John Elkann Torinossa järjestetyssä tapahtumassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Halvemmat autot, vähemmän sääntelyä?

Renaultin toimitusjohtaja Luca de Meo, joka jättää tehtävänsä heinäkuussa, on ollut kampanjassa mukana. Yhtiön mukaan pienet sähköautot ovat kasvava segmentti, jota ei saa jättää huomiotta.

– Pienet autot ovat kasvun paikka, jota ei voi eikä saa sivuuttaa juuri nyt, sanoo Renaultin hankinnoista ja julkisista suhteista vastaava johtaja François Provost.

Tällä hetkellä EU:n turvallisuusmääräykset, kuten sivuturvatyynyt, kuljettajan vireystilan tunnistus ja kaistavahti, nostavat auton hintaa jopa 1 400 eurolla. Stellantis ja Renault haluavat uuden M0- tai "e-car"-luokan, jossa vaatimuksia voitaisiin keventää erityisesti kaupunkikäyttöön tarkoitetuissa autoissa.

Kiinalaiset painavat hintoja alas

Kiinan BYD on jo tuonut markkinoille alle 20 000 euroa maksavan Dolphin Surf -mallin, jossa on mm. suuri kääntyvä kosketusnäyttö ja huurtumattomat peilit. Vastaavasti varusteltu Renault 5 maksaa lähes 5 000 euroa enemmän.

– Markkina on 20 % pienempi kuin vuonna 2019, eikä kaikille riitä tilaa. Lisäksi kiinalaiset autovalmistajat ovat tulossa markkinoille, sanoo autoanalyytikko Flavien Neuvy.

S&P Global arvioi, että pienautojen myynti voi nousta Euroopassa 600 000 kappaleeseen vuoteen 2030 mennessä – noin 20 % enemmän kuin viime vuonna.

Turvallisuusasiantuntijat varoittavat

Euro NCAPin strategisen kehityksen johtaja Matthew Avery suhtautuu varauksella ajatukseen kevyemmin säädellyistä autoista.

– Ajatus siitä, etteivät pienet kaupunkiautot joutuisi moottoritieonnettomuuksiin, on hölynpölyä. Kiinalaiset autot saavat viiden tähden turvallisuusluokituksia, joten miksi eurooppalaisten pitäisi tyytyä vähempään?

Avery muistuttaa, että vaikka sääntelyä kevennettäisiin, Euro NCAP jatkaa testejään entiseen tapaan. – Meidän tehtävämme on kertoa, mikä auto on toista turvallisempi.

BYD:n Ranskan varatoimitusjohtaja Emmanuel Bret kommentoi suoraan eurooppalaisten valmistajien kritiikkiä: – On paljon tekosyitä. Me aiomme jatkossakin tarjota pieniä autoja, jotka täyttävät kaikki EU:n nykyiset vaatimukset.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat