6.2.2022 Liikenne Autoliitto: autot nuoremmiksi – ja turvallisemmiksi! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Suomen vanhan autokannan takia ajoneuvotekniikan tuomat turvallisuus- ja ympäristöhyödyt laahaavat perässä.” Suomessa ajetaan keskimäärin iäkkäillä henkilöautoilla, onhan autokannan keski-ikä noussut ennätyksellisesti peräti 12,6 vuoteen, kertovat Autoalan Tiedotuskeskuksen tuoreimmat luvut. Keski-ikä on kasvanut yhtäjaksoisesti vuodesta 2008 alkaen. Keskimääräinen romutusikä kasvoi viime vuonna 22,0 vuoteen.Suomalainen tieliikenne on toki kohentunut turvallisuuden näkökulmasta, mutta tieliikenteessä kuolee vuosittain yhä yli 200 ihmistä vuosittain.Nuoremmat ja paremmin matkustajia ja osallisia suojaavat nykyautot olisivat turvallisempia.”Parhaat tavat parantaa liikenneturvallisuutta ovat ajoneuvokannan uudistaminen ja tieverkon parantaminen”, kiteyttää Autoliitto tuoreessa lausunnossaan, joka liittyy valmisteilla olevaan valtakunnalliseen liikenneturvallisuusstrategiaan ja sen toimenpideohjelmaan vuosiksi 2022–2026.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjoneuvotekniikka yhä kehittyneempääSuomen suurin autoilijoiden etujärjestö tähdentää, että ajoneuvotekniikka kehittyy kovalla vauhdilla ja uudet autot suojaavat jo varsin tehokkaasti niin auton matkustajia kuin muita tienkäyttäjiä.Autoliiton johtopäätös nykytilasta on osittain lohduton: ”Suomen vanhan autokannan takia ajoneuvotekniikan tuomat turvallisuus- ja ympäristöhyödyt laahaavat perässä.”Moottori kertoi äskettäin, että tutkimusten mukaan on kiistatonta, että mitä uudempi auto, sen paremmin sen turvatekniset ratkaisut kykenevät suojaamaan niin auton matkustajia kuin muitakin kolariin joutuneita osallisia.Onnettomuustietoinstituutin teknologiapäällikkö, tutkija Tapio Koisaari toi artikkelissa esiin nykytekniikan eittämättömät hyödyt: ”Ajonvakautusta koskeneen tutkimuksemme mukaan ajonvakautuksen omaavilla henkilöautoilla aiheutetaan vähemmän kuolemaan (-58 %) ja vammautumiseen (-29 %) johtaneita moottoriajoneuvo-onnettomuuksia kuin vanhemmilla autoilla, joissa tätä järjestelmää ei ole.”Onnettomuustietoinstituutin lausunnossa todetaan puolestaan, että ajoneuvoteknologian kehittymistä tulee hyödyntää. "Mutta on huomioitava, että liikenneturvallisuusvaikutukset tulevat nykytoimenpiteillä hitaasti tätä kautta. Teknologia yksin ei pysty strategiakauden aikana estämään kuin osan vakavista onnettomuuksista, joten kuljettajiin ja liikenneympäristöön liittyviä perinteisempiä toimenpiteitä tulee edelleen korostaa."Miksei autokannan uudistamiseen sitouduta?Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kummeksuu, ettei autokannan kehityksen edistäminen saa suurempaa painoarvoa liikenne- ja viestintäministeriön johdolla valmisteltavassa liikenneturvallisuusstrategiassa.– Periaatepäätöksessä ei juuri oteta kantaa eli ei sitouduta autokannan uudistamiseen, millä olisi kuitenkin merkittäviä liikenneturvallisuushyötyjä, Tolvanen huomauttaa.Tolvanen tähdentää, ettei nopeusrajoituksilla pystytä vaikuttamaan tahallisiin kohtaamisonnettomuuksiin.– Varsinkin kun liikenneturvallisuuden nollavision mukaan inhimillinen virhe ei saisi johtaa kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen, on erikoista, että autokannan vanhenemisen annetaan vain kiihtyä.Vastuun sysäämistäAutoliiton lausunnossa otetaan esiin, että strategiassa todetaan varsin passiivisesti, että ajoneuvokantaa uudistetaan ja vastuu on sysätty fossiilittoman liikenteen tiekartalle eli suunnitelmalle, kuinka liikenteen päästöjä pyritään vähentämään. Tämän suunnitelman nykytilasta Moottori uutisoi vastikään.”Mitään todellisia toimia asian edistämiseksi ei kuitenkaan ole. Esimerkiksi aktiivinen kaista-avustin estää tehokkaasti tahattomia kohtaamisonnettomuuksia sekä tieltä suistumisia, jotka ovat kaksi yleisintä kuolonkolarin syytä.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaista-avustin auttaisiAutoliiton lausunnossa todetaan, että ”Onnettomuustietoinstituutin vuonna 2019 julkaistun kaista-avustinselvityksen mukaan avustimen käyttö olisi 2014–2016 välisenä aikana potentiaalisesti voinut estää 27 % henkilöautojen yksittäis- ja kohtaamisonnettomuuksista, jos järjestelmä olisi ollut käytössä kaikissa henkilö- ja pakettiautoissa. Kaikista kuolemaan johtaneista henkilöauto-onnettomuuksista, sisältäen muutkin onnettomuustyypit, vähenemä olisi ollut 19 %.”Kaista-avustin tulee pakolliseksi varusteeksi kaikissa uusissa tyyppihyväksytyissä autoissa 1.7.2022 ja kaikissa uusissa autoissa 1.7.2024. Jo nyt järjestelmä on vakiona suuressa osassa myytävistä uusista autoista, kuten kevyen liikenteen tunnistava automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja monet muut turvavarusteet.Ja kuten Moottori uutisoi, EU:n uusi yleinen turvallisuusasetus tuo mukanaan sen, että uusissa henkilöautomalleissa on oltava pakollisena varusteena heinäkuusta 2022 lähtien automaattinen nopeusavustin. Heinäkuusta 2024 avustimesta tulee pakollinen kaikissa EU-alueella myytävissä uusissa autoissaAutoliitto muistuttaa, että vaikka strategiassa nostetaan yhtenä turvallisuutta kohentava keinona esille puuston raivaus maanteiden suoja-alueilla näkyvyyden parantamiseksi, olisi myös kaupunkiympäristön suunnittelussa panostettava esimerkiksi risteysalueiden sekä suojateiden näkyvyyteen.”Nykyisin näkyvyyttä haittaavat liian usein erilaiset puut ja pensaat ja talvisin lumikinoksia kasataan risteysalueille.”Teksti: Marko Jokela Kuvat: Onnettomuustietoinstituutti Lähteet: Autoliitto, Onnettomuustietoinstituutti, Lausuntopalvelu.fia:2:{i:0;s:6:"107309";i:1;s:6:"108275";} Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen