14.9.2023 Autoilu Autoliitto: polttoaineiden hinnoilla on suuri merkitys muun muassa työssäkäynnin kustannuksiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen suurin auton käyttäjien etujärjestö kaavaillusta veromuutoksesta: pikemminkin vaatimaton, kuin suuri. Dieselautojen käyttövoimaverosta voisi Autoliiton mukaan luopua. Autoliiton mukaan hallituksen tuore esitysluonnos polttoaineveron alentamisesta on oikeansuuntainen toimenpide liikkumiskustannusten nousun hillitsemiseksi. Autoliiton lausunnossa lakiaikeesta tuodaan myös painokkaasti esiin, että liikennepolttoaineiden jakeluvelvoitteen korotustahdin hidastaminen on kannatettava asia. Suomessa ladattavien henkilöautojen markkinaosuus uusien autojen kaupasta on jo varsin korkea. Se ei kuitenkaan vielä tarkoita tieliikenteen laajamittaista sähköistymistä. Suomalaiset liikkuvat vielä pitkään polttomoottorien voimin, sillä henkilöautokannan keski-ikä on 13 vuotta ja autokannasta ladattavia on edelleen hyvin pieni osa – noin kuusi prosenttia. Täyssähköautojen osuus viime vuoden lopussa oli 1,6 %. Autoliitolla on selkeä näkemys, mitä autokannan käyttövoimajakauma tarkoittaa kasalaisten liikkumisvalintojen näkökulmasta: ”Polttoaineiden hinnoilla on suuri merkitys muun muassa suomalaisten työssäkäynnin kustannuksiin.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hintatilaston kalleimpien joukossa Veron alennuksen suuruus ei kuitenkaan saa haukkomaan henkeä: polttoaineveronalennuksen määrä ei ole tavaton. Autoliitto huomauttaa, että toimenpiteitä tehtiin muissa EU-maissa jo viime vuonna. ”Esimerkiksi Ruotsissa alennettiin polttoaineveroja sekä maksettiin jokaiselle autonomistajalle vähintään tuhannen kruunun kertakorvaus. Suomessa päätettiin olla alentamatta veroja, minkä takia me olemme olleet koko ajan polttoaineiden hintatilastoissa kahden kalleimman EU-maan joukossa.” Verrattaessa hallituksen esitystä muissa EU-maissa tehtyihin veronalennus- ja tukiratkaisuihin, sitä voi Autoliiton mukaan pitää ”pikemminkin vaatimattomana, kuin suurena veromuutoksena.” Veronalennuksesta saatava hyöty menee Autoliiton mukaan niille, joiden arjessa tarve oman auton käyttöön on suurinta. Autoliitto tuo myös tuoreesti esiin, että Ruotsissa on esitetty tässä kuussa jo jatkotoimia, joilla polttoaineveroja alennettaisiin bensiinin osalta noin 14 sentillä litralta. Dieselin veroa aiotaan Ruotsissa alentaa neljällä sentillä, jolloin vero olisi EU:n edellyttämällä vähimmäistasolla. ”Lisäksi Ruotsissa biokomponenttien jakeluvelvoite on vuosina 2024–2026 vain kuusi prosenttia, mikä vähentää omalta osaltaan kuluttajahintapainetta”, Autoliitto vertaa. Käyttövoimaverosta voisi luopua Lausunnon perustelujen mukaan biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen lisääminen luo hintapainetta erityisesti dieselpolttoaineelle, sillä biokomponentteja voidaan lisätä dieselpolttoaineeseen enemmän kuin bensiiniin ilman ajoneuvoteknisiä muutoksia. Autoliiton näkemyksen mukaan dieselpolttoaineen suurempi veronalennus on perusteltu. Autoliiton mielestä olisi syytä pohtia dieselautojen käyttövoimaverosta luopumista, sillä dieselautot kantavat jo nyt suuremman taakan päästövähennystavoitteiden kustannuksista. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliiton lausunto valtiovarainministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain liitteen muuttamisesta (VN/23866/2023) a:2:{i:0;s:6:"144904";i:1;s:6:"144902";} Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Autoilu Traficomin ajoneuvorekisterin tietovuoto: jos luovutuskielto, säästyit ongelmalta 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Yleinen ”Liikenteessä on aina kyse myös ihmisten käyttäytymisestä” 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Yleinen Saksan Autoliitto ADAC: Näissä maissa kaaharien autot takavarikoidaan 14.5.2024 Autoilu Moottorin ohjelmoinnin päästövastuut muuttuvat – uhkana roimat maksut 13.5.2024 Autoilu Etanolin ystävät muuntotuen paluusta – myönteistä mutta riittämätöntä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle