14.12.2021 Autoilun hinta Autoliitto: työpaikkapysäköinnin maksullisuus kehno ratkaisu kannustaa pyöräilyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Jos pyöräilyä halutaan lisätä, pitää sen edellytyksiä parantaa. Jonkin tietyn kulkumuodon haittaaminen ei tee toisesta kulkumuodosta parempaa.” Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kummeksuu ajatuskulkua, että pyöräilyyn kannustettaisiin autoilua haittaamalla. Kummastelun taustalla on tuoreessa selvityksessä julkituotu kaavailu työpaikkapysäköinnin muuttamisesta veronalaiseksi etuudeksi eli käyttäjilleen maksulliseksi.Valtioneuvoston kanslian teettämässä Kävelyn ja pyöräilyn edistämisen mahdollisuudet ja esteet -selvityksessä tuodaan esiin, että kansainväliset seurantatutkimukset osoittavat, että taloudellisilla ohjauskeinoilla voidaan vaikuttaa ihmisten kulkutapavalintoihin. Esimerkiksi useissa EU-maissa käyttöön otetut sähköpyörien hankintatuet ovat lisänneet pyöräilyä ja osaltaan vaikuttaneet henkilöautoilun vähentymiseen.Porkkanan kuten sähköpyörätukien lisäksi selvityksessä heilutellaan keppiä kuten työpaikkapysäköinnin muuttamista maksulliseksi.Selvityksen mukaan työpaikalla tapahtuva autopysäköinti tulisi muuttaa veronalaiseksi luontaiseduksi.”Työnantajien tulisi vähentää ilmaisten parkkipaikkojen tarjontaa työntekijöilleen erityisesti kuntakeskuksissa ja vastaavilla alueilla. Näillä alueilla hyvä ratkaisu on usein se, että työnantaja vuokraa pysäköintipaikat keskitetyistä laitoksista ja työntekijät huolehtivat itse pysäköinnin kustannuksista.” selvityksessä todetaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOutoa ajatuksenjuoksuaAutoliitto oudoksuu selvityksen ajatuksenjuoksua ja kaavailuja. Viestintäpäällikkö Jukka Tolvasen mukaan työpaikkapysäköinti ei missään nimessä tulisi muuttaa veronalaiseksi luontaiseduksi.– Kaikki työssä käymisen esteet pitäisi pikemminkin poistaa eikä niitä pidä lisätä.Tolvanen käyttäisi kepin sijasta porkkanaa.– Pikemminkin tulisi huolehtia siitä, että pyörän käyttämiselle ei ole esteitä. Eli, että työpaikoilla olisi mahdollisuus pyörän turvalliseen pysäköintiin ja säilyttämiseen yms. Jos pyöräilyä halutaan lisätä, pitää sen edellytyksiä parantaa. Jonkin tietyn kulkumuodon haittaaminen ei tee toisesta kulkumuodosta parempaa.Mitkä ovat aitoja vaihtoehtoja?Pyöräily esimerkiksi työmatkaliikkumisessa ei ole laisinkaan aina ja kaikkialla ihmisille aito vaihtoehto auton käytölle?– Pyörä ja auto eivät ole kovin usein todellisia vaihtoehtoja. Lisäksi sama henkilö saattaa pyöräillä töihin kesäisin, mutta kulkea autolla tai joukkoliikenteellä talvisin ja huonoilla keleillä. Eli ei ole välttämättä vain yhtä liikkumismuotoa käyttäviä henkilöitä, Tolvanen huomauttaa.Hän muistuttaa, että keliolosuhteet vaikuttavat pyöräilyn houkuttelevuuteen, kuten myös päivän ohjelma kuten palaverit omalla työpaikalla tai muualla tai vaikka matkojen arkinen yhdisteleminen lasten kuljettamisineen, kaupassa käymisineen ja harrastuksiin menemisineen.Autolla vai kävellen?Selvityksen mukaan yhteiskuntamme on rakentunut lähes kaikilla tasoilla henkilöauton varaan: alueet on suunniteltu ja asuinpaikat valittu pitkälti autoilun ehdoilla, työssäkäyntialueet ovat laajentuneet, ja tuloksena on hyvin autoriippuvainen elämäntapa, joka ei ole sidoksissa lähipalveluihin.Tolvanen täydentää kuvaa arkikokemusten valossa.– Kulkutavan valintaan liittyy lukemattomia yksilöllisiä kriteerejä. Usein lyhyt matka on osa pidempää matkaketjua, jolloin auton valinta on jo kokonaismatkankin kannalta luonteva tai jopa ainoa vaihtoehto. Esimerkiksi työmatkan varrella saatetaan käydä kaupassa ja hakemassa lapset päiväkodista.Tolvanen huomauttaa, että lyhyeen, muutaman kilometrin mittaiseen matkaan voi myös sisältyä sellaista tavaroiden kuljetusta, joka onnistuu helpoiten autolla.– Meillä ei myöskään ole ruuhkia, jotka tekisivät autoilusta niin hidasta ja hankalaa, että pyörä olisi huomattavasti sujuvampi kulkumuoto. Suurimpien kaupunkien keskustat ovat hienoinen poikkeus tästä. Siksi auto on useimmiten nopein ja sujuvin tapa hoitaa arjen askareet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTerveys- ja hyötyliikuntaaTolvanen allekirjoittaa, itsekin pyöräilevänä, että pyöräily on mainiota terveys- ja hyötyliikuntaa, mutta sen edellytyksiä ei tulisi parantaa yksityisautoilun edellytyksiä luonnottomasti haittaamalla.Selvityksessä linjataan, että kävelyn ja pyöräilyn edistäminen on tehokkaimpia tapoja lisätä arkiliikuntaa: ”Hyvät kävelyn ja pyöräilyn olosuhteet lisäävät aktiivista liikkumista, mikä parantaa väestön terveyttä, hyvinvointia ja elämänlaatua.”Suunnittelijoiden ja päätöksentekijöiden tulisi selvityksen mukaan tuntea ”kaikilla hallinnon tasoilla” kävelyn ja pyöräilyn hyödyt nykyistä paremmin. Selvityksen mukaan mahdollisimman monet palvelut tulee sijoittaa kävelyetäisyydelle käyttäjistä. ”Kävely ja pyöräily tulee tunnistaa erillisinä kulkutapoina ja laatia niille erilliset omat edistämisohjelmansa ja tavoitteensa, jotka ohjaavat olosuhteiden, kuten infran ja väyläverkon kehittämistä.”Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2021:53: Kävelyn ja pyöräilyn edistämisen mahdollisuudet ja esteeta:1:{i:0;s:5:"81416";} Lue lisää Kaikki artikkelit 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 3.12.2024 Autoilu Autojen ensirekisteröinnit jäämässä tänä vuonna viime vuotta selvästi alhaisemmaksi 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta 30.11.2024 Uutinen Lotukselle lataushybridejä hiipuvassa sähkökysynnässä – ja samalla vältetään tuontitullit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan