22.5.2017 Liikenne Autoliitto: Viidelle heikko arvosana lasten turvaistintestissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä 24 istuinta sai hyvän ja 10 tyydyttävän arvosanan. Kolme testattua istuinta jäi välttävään arvosanaan ja viisi istuinta arvioitiin heikoksi. Kolme heikon arvosanan saaneesta istuimesta ei läpäissyt etutörmäystestiä ja kahdessa oli liikaa haitallisia kemikaaleja. Uusimmassa Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä testattiin 42 turvaistuinta. Istuimet, jotka voi hankkia sekä telakan kanssa että ilman arvioitiin kummallakin vaihtoehdolla ja niistä on kahdet tulokset. Britax Römer Baby-Safe i-Size ja Cybex Aton 5 ovat saatavana sekä pelkkänä istuimena että kahdella eri telakalla, joten näistä istuimista on kolmet eri tulokset.Joolz iZi Go Modularin päällyskankaassa oli palontorjunta-ainetta (TCCP) niin paljon, että määrä ylitti selvästi leludirektiivin (2014/79/EU) määrittelemät sallitut raja-arvot. Tästä johtuen istuin sai sekä telakan kanssa että ilman heikon arvosanan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyydyttävä on varteenotettavaAutoliiton julkaisema turvaistuintesti asettaa istuimet lakisääteisiä vaatimuksia kovempaan rasitukseen, joten kaikki vähintään tyydyttävän arvosanan saaneet istuimet ovat varteenotettavia vaihtoehtoja istuinta valittaessa. Testatuista istuimista kolme, Joie Every Stage, Graco Milestone ja Axkid Wolmax saivat vain välttävän arvosanan. Axkid suojaa lasta hyvin törmäyksessä, jos istuin on asennettu oikein. Istuimen asentaminen on kuitenkin vaikeaa ja väärinasentamisen riski on suuri, minkä takia siltä vähennettiin pisteitä. Joie- ja Graco-istuimilla oli puolestaan puutteita turvallisuudessa erityisesti etutörmäyksessä, mikä johti välttävään arvosanaan.Foppapedretti Teknofix- ja rakenteeltaan samanlaisella LCP Kids Saturn iFix –istuimella oli pahoja puutteita etutörmäyssuojassa. Lapsen ollessa kiinnitettynä auton turvavyöllä lantiovyö kulkee reunasuojuksen päältä liian kaukana lapsen vatsasta. Etutörmäyksessä lantiovyö leikkautui syvälle koenuken vatsaan aiheuttaen sisäisten vammojen riskin. Tästä johtuen istuimet saivat heikon arvosanan.Casualplay Multipolaris Fix –istuimella tehdyssä etutörmäystestissä puolestaan yhdeksän kilon painoinen koenukke irtosi istuimesta, mikä johti heikkoon arvosanaan. Kun istuin oli asennettuna vain auton turvavyöllä ilman isofix-kiinnitystä, pysyi koenukke paremmin istuimessa, vaikka nousikin törmäyksessä jonkin verran ylöspäin.14 erinomaista testissäKaikissa etutörmäystestissä erinomaiseen arvosanaan yltäneissä neljässätoista istuimessa lapsi matkustaa selkä menosuuntaan. Kuljetettaessa lasta selkä menosuuntaan ei ole havaittavissa lähes minkäänlaista suhteellista liikettä lapsen pään ja ylävartalon välillä. Näin ollen päähän ja niskaan kohdistuu erittäin pieni kuormitus.– Lasta olisi hyvä kuljettaa selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään. Selkä menosuuntaan asennus ei ole kuitenkaan automaattinen tae paremmasta turvallisuudesta. Turvaistuimen valinnassa kannattaakin perehtyä tuloksiin kokonaisvaltaisesti sekä käydä esimerkiksi kokeilemassa mikä istuin sopii parhaiten siihen autoon, jossa sitä aiotaan käyttää, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.Turvaistuintestin istuinkohtaiset arviot on julkaistu Autoliiton verkkosivuilla.Lähde ja kuvitus: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa