10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monelle on selvää, että talvella sähköauton ajoakkua pitää lämmittää pikalatausnopeuden parantamiseksi. Kylmyys aiheuttaa kuitenkin ongelmia myös 12 voltin akkuun, jollainen löytyy valtaosasta sähkö- ja polttomoottoriautoja. Nykyautoissa on paljon sähköisiä varusteita, jotka vaativat erityisesti kylmillä keleillä akulta paljon. Kovilla pakkasilla akku ei aina ehdi latautua riittävästi, koska se ottaa kylmänä erittäin huonosti laturin tuottamaa virtaa vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsilämmitys ei takaa käynnistysvirran riittävyyttäPolttomoottoriautoissa käytetään tyypillisesti joko moottori- ja sisätilanlämmitintä tai polttoainetoimista lisälämmitintä käynnistymisen varmistamiseksi sekä turvallisuuden ja mukavuuden parantamiseksi. Ne ovat hyvä apu, mutta eivät vielä takaa sitä, että akussa riittäisi käynnistysvirtaa kovalla pakkasella kerta toisensa jälkeen.Polttoainetoiminen lisälämmitin ja sen kanssa samanaikaisesti toimiva auton lämmityslaitteen puhallin ottavat lisäksi virtaa auton akusta. Mikäli akku ei ehdi lämmitysten välissä kunnolla latautua, se tyhjenee vähitellen. Lopulta auto ei enää käynnisty. Käynnistysongelmien lisäksi akun matala jännite aiheuttaa herkästi vikakoodeja auton järjestelmään. Myös sähköautoissa on ajoakun lisäksi 12 V akku, jonka varassa ovat monet sähkölaitteet sekä auton käynnistyminen.- Juuri tähän 12 voltin akkuun liittyvät ongelmat ovat pakkaskeleillä myös sähköautoissa varsin tyypillinen tiepalvelutarpeen aiheuttaja, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.- Verkkovirralla toimiva akun ylläpitolaturi on hyvä apu, mutta kylmä akku ei kykene vastaanottamaan kunnolla myöskään ylläpitolaturin tuottamaa virtaa.Akkulämmittimestä on hyötyäLisävarusteena autoon voidaan asentaa akkulämmitin, joka on hyvä varuste Suomen talvisiin olosuhteisiin. Lämmitin pitää akun lämpötilan sopivana, jolloin akku pystyy vastaanottamaan ja luovuttamaan virtaa paremmin myös lyhyillä matkoilla.- Tyypillisimmät normaaliin autokäyttöön myytävät jälkiasenteiset akkulämmittimet ovat joko verkkovirtakäyttöisiä tai sitten ne hyödyntävät auton omaa latausjärjestelmää ajon aikana ja autoon asennettua verkkovirtalaturia auton ollessa paikoillaan, Vesalainen selventää.Hyvin latautuneen akun ansiosta auto käynnistyy varmemmin kovillakin pakkasilla, vältytään alijännitteen aiheuttamilta turhilta vikakoodeilta ja pidennetään akun käyttöikää.- Ennen hankintapäätöstä ja asennusta kannattaa kuitenkin varmistaa, ettei lämmittimen asentamisella ole vaikutusta auton takuuseen, Vesalainen kehottaa.Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Syvään vesilammikkoon ajo voi rikkoa auton – vaarana vakava moottorivaurio 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa