10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monelle on selvää, että talvella sähköauton ajoakkua pitää lämmittää pikalatausnopeuden parantamiseksi. Kylmyys aiheuttaa kuitenkin ongelmia myös 12 voltin akkuun, jollainen löytyy valtaosasta sähkö- ja polttomoottoriautoja. Nykyautoissa on paljon sähköisiä varusteita, jotka vaativat erityisesti kylmillä keleillä akulta paljon. Kovilla pakkasilla akku ei aina ehdi latautua riittävästi, koska se ottaa kylmänä erittäin huonosti laturin tuottamaa virtaa vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsilämmitys ei takaa käynnistysvirran riittävyyttäPolttomoottoriautoissa käytetään tyypillisesti joko moottori- ja sisätilanlämmitintä tai polttoainetoimista lisälämmitintä käynnistymisen varmistamiseksi sekä turvallisuuden ja mukavuuden parantamiseksi. Ne ovat hyvä apu, mutta eivät vielä takaa sitä, että akussa riittäisi käynnistysvirtaa kovalla pakkasella kerta toisensa jälkeen.Polttoainetoiminen lisälämmitin ja sen kanssa samanaikaisesti toimiva auton lämmityslaitteen puhallin ottavat lisäksi virtaa auton akusta. Mikäli akku ei ehdi lämmitysten välissä kunnolla latautua, se tyhjenee vähitellen. Lopulta auto ei enää käynnisty. Käynnistysongelmien lisäksi akun matala jännite aiheuttaa herkästi vikakoodeja auton järjestelmään. Myös sähköautoissa on ajoakun lisäksi 12 V akku, jonka varassa ovat monet sähkölaitteet sekä auton käynnistyminen.- Juuri tähän 12 voltin akkuun liittyvät ongelmat ovat pakkaskeleillä myös sähköautoissa varsin tyypillinen tiepalvelutarpeen aiheuttaja, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.- Verkkovirralla toimiva akun ylläpitolaturi on hyvä apu, mutta kylmä akku ei kykene vastaanottamaan kunnolla myöskään ylläpitolaturin tuottamaa virtaa.Akkulämmittimestä on hyötyäLisävarusteena autoon voidaan asentaa akkulämmitin, joka on hyvä varuste Suomen talvisiin olosuhteisiin. Lämmitin pitää akun lämpötilan sopivana, jolloin akku pystyy vastaanottamaan ja luovuttamaan virtaa paremmin myös lyhyillä matkoilla.- Tyypillisimmät normaaliin autokäyttöön myytävät jälkiasenteiset akkulämmittimet ovat joko verkkovirtakäyttöisiä tai sitten ne hyödyntävät auton omaa latausjärjestelmää ajon aikana ja autoon asennettua verkkovirtalaturia auton ollessa paikoillaan, Vesalainen selventää.Hyvin latautuneen akun ansiosta auto käynnistyy varmemmin kovillakin pakkasilla, vältytään alijännitteen aiheuttamilta turhilta vikakoodeilta ja pidennetään akun käyttöikää.- Ennen hankintapäätöstä ja asennusta kannattaa kuitenkin varmistaa, ettei lämmittimen asentamisella ole vaikutusta auton takuuseen, Vesalainen kehottaa.Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Autoilu Taidetta ensihoidon keskelle – uudet Taidelanssit liikenteessä Kanta-Hämeessä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Boreal on Dacia Bigsterin parempi puolisko niille markkinoille, joilla ei tykätä halpamerkeistä 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon