18.6.2023 Autoilu Automaatilla ajokokeen suorittavan ajorajoitus aikansa elänyt – kritisoi Autoliiton koulutuspäällikkö DSG-vaihteiston vaihteenvalitsin on kätevä pieni vipu. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteisella autolla tai sähköautolla kuljettajantutkinnon ajokoneen ajavan ajokorttiin kirjataan erityisehto, joka rajaa ajo-oikeuden koskemaan vain automaattivaihteistolla varustettuja autoja. Jos ajaa inssiajon automaattivaihteisella autolla, kirjataan ajokorttiin erityisehto 78. Näin ajokokeen läpäissyt ei saa ajaa muilla kuin automaattivaihteisilla autoilla – tosin automaattivaihteisiksi luokitellaan myös nykyaikaiset sähköautot.Tästä herääkin kysymys, onko lainsäädäntö näiltä osin jo aikansa elänyt, etenkin, kun automaattivaihteisten ja sähköautojen määrä autokannassa on kasvanut merkittävästi.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisella on asiaan selkeä näkemys.– Tähän kummallisuuteen olisi pitänyt puuttua jo kymmenen vuotta sitten. Toisaalta automaattivaihteistojen yleistyttyä sen käyttöön velvoittavasta erityisehdosta on kuitenkin entistä vähemmän haittaa, Vesalainen pohtii.Asia ei ole kuitenkaan kansallisesti päätettävissä vaan se tulee EU-tasolta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy7 tunnin koulutusvaade?– Traficomista saamani tiedon mukaan tällä hetkellä muutosprosessi on siinä vaiheessa, että komissio on ehdottanut uuteen ajokorttidirektiiviin sellaista vaihtoehtoa, että automaattiehdon saisi pois käymällä seitsemän tunnin koulutuksen manuaalivaihteisella autolla.Toteutuessaan koulutusvaatimus veisi Vesalaisen mukaan tavallaan ojasta allikkoon ja kävisi autoilijoiden kukkarolle.– Tämä olisi huononnus nykyiseen käytäntöön nähden, jossa erityisehdon saa poistettua ajokortista suorittamalla ajokokeen uudelleen manuaalivaihteisella autolla. Toteutuessaan tuon seitsemän tunnin koulutuksen hinta ylittäisi nykyisin käytössä olevan ajokokeen kustannukset ja näin korttia hankkivaa päästäisiin rahastamaan aiempaa enemmän, Vesalainen kritisoi.Hänen mukaansa ei auta kuin odottaa, mitä EU-päätöspöydissä linjataan.– Käytännöt ovat kuitenkin vielä auki eikä mitään ole lyöty lopullisesti lukkoon. Näin ollen ei auta kuin odottaa lopullista ehdotusta. Toteutuessaan muutokset tulisivat voimaan näillä näkymin neljän–viiden vuoden sisällä.Automaatit voitolla vuodesta 2015Suomen tieliikenteessä on yhä vain enemmän automaattivaihteisia ajoneuvoja. Automaattivaihteistojen määrä ylitti Suomeen ensirekisteröitävissä henkilöautoissa manuaalivaihteistojen määrän ensimmäisen kerran vuonna 2015. Nyttemmin niiden osuus on kasvanut jo noin 90 prosenttiin ensirekisteröitävissä henkilöautoissa.Automaattivaihteisiksi autoiksi on tässä laskettu sähköautotkin, sillä ne toimivat autoilijan kannalta automaattivaihteisen auton tapaisesti. Näin ollen myös ladattavien autojen osuuden kasvu on osaltaan nopeuttanut kehitystä.Vesalainen muistuttaa, että automaattivaihteiston käyttöä edellyttävästä erityisehdosta ajokortissa ei käytännössä ole haittaa, jos lähes kaikki autot myös käytettyjen autojen markkinoilla ovat automaattivaihteisia.– Vuosi toisensa jälkeen ollaan selvästi lähempänä tätä tilannetta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Lähteet: Traficom, Autoalan tiedotuskeskus, Netwheels Mittaristo ja Traficomin liikenneasioiden rekisteri Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous