18.6.2023 Autoilu Automaatilla ajokokeen suorittavan ajorajoitus aikansa elänyt – kritisoi Autoliiton koulutuspäällikkö DSG-vaihteiston vaihteenvalitsin on kätevä pieni vipu. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteisella autolla tai sähköautolla kuljettajantutkinnon ajokoneen ajavan ajokorttiin kirjataan erityisehto, joka rajaa ajo-oikeuden koskemaan vain automaattivaihteistolla varustettuja autoja. Jos ajaa inssiajon automaattivaihteisella autolla, kirjataan ajokorttiin erityisehto 78. Näin ajokokeen läpäissyt ei saa ajaa muilla kuin automaattivaihteisilla autoilla – tosin automaattivaihteisiksi luokitellaan myös nykyaikaiset sähköautot.Tästä herääkin kysymys, onko lainsäädäntö näiltä osin jo aikansa elänyt, etenkin, kun automaattivaihteisten ja sähköautojen määrä autokannassa on kasvanut merkittävästi.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisella on asiaan selkeä näkemys.– Tähän kummallisuuteen olisi pitänyt puuttua jo kymmenen vuotta sitten. Toisaalta automaattivaihteistojen yleistyttyä sen käyttöön velvoittavasta erityisehdosta on kuitenkin entistä vähemmän haittaa, Vesalainen pohtii.Asia ei ole kuitenkaan kansallisesti päätettävissä vaan se tulee EU-tasolta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy7 tunnin koulutusvaade?– Traficomista saamani tiedon mukaan tällä hetkellä muutosprosessi on siinä vaiheessa, että komissio on ehdottanut uuteen ajokorttidirektiiviin sellaista vaihtoehtoa, että automaattiehdon saisi pois käymällä seitsemän tunnin koulutuksen manuaalivaihteisella autolla.Toteutuessaan koulutusvaatimus veisi Vesalaisen mukaan tavallaan ojasta allikkoon ja kävisi autoilijoiden kukkarolle.– Tämä olisi huononnus nykyiseen käytäntöön nähden, jossa erityisehdon saa poistettua ajokortista suorittamalla ajokokeen uudelleen manuaalivaihteisella autolla. Toteutuessaan tuon seitsemän tunnin koulutuksen hinta ylittäisi nykyisin käytössä olevan ajokokeen kustannukset ja näin korttia hankkivaa päästäisiin rahastamaan aiempaa enemmän, Vesalainen kritisoi.Hänen mukaansa ei auta kuin odottaa, mitä EU-päätöspöydissä linjataan.– Käytännöt ovat kuitenkin vielä auki eikä mitään ole lyöty lopullisesti lukkoon. Näin ollen ei auta kuin odottaa lopullista ehdotusta. Toteutuessaan muutokset tulisivat voimaan näillä näkymin neljän–viiden vuoden sisällä.Automaatit voitolla vuodesta 2015Suomen tieliikenteessä on yhä vain enemmän automaattivaihteisia ajoneuvoja. Automaattivaihteistojen määrä ylitti Suomeen ensirekisteröitävissä henkilöautoissa manuaalivaihteistojen määrän ensimmäisen kerran vuonna 2015. Nyttemmin niiden osuus on kasvanut jo noin 90 prosenttiin ensirekisteröitävissä henkilöautoissa.Automaattivaihteisiksi autoiksi on tässä laskettu sähköautotkin, sillä ne toimivat autoilijan kannalta automaattivaihteisen auton tapaisesti. Näin ollen myös ladattavien autojen osuuden kasvu on osaltaan nopeuttanut kehitystä.Vesalainen muistuttaa, että automaattivaihteiston käyttöä edellyttävästä erityisehdosta ajokortissa ei käytännössä ole haittaa, jos lähes kaikki autot myös käytettyjen autojen markkinoilla ovat automaattivaihteisia.– Vuosi toisensa jälkeen ollaan selvästi lähempänä tätä tilannetta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Lähteet: Traficom, Autoalan tiedotuskeskus, Netwheels Mittaristo ja Traficomin liikenneasioiden rekisteri Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Autoilu Jäitkö autolla kiinni lumihankeen? – näillä vinkein irti turvallisesti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle