25.7.2023 Ajoneuvot Auton nahkapenkkien puhdistus ja hoito Teksti Sini Ylivakeri Kuva Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nahka on ylellinen ja kestävä materiaali, joka tuo tyylikkyyttä ja mukavuutta ajoneuvon sisätiloihin. Nahka vaatii kuitenkin säännöllistä puhdistusta ja hoitoa, jotta se säilyttää kauneutensa ja kestävyytensä pitkään. Nahkapenkkien ylläpitoon tulee käyttää juuri nahalle sopivia tuotteita. Puhdistus- ja hoitoaineen lisäksi olisi hyvä varata hommaan myös useampi mikrokuituliina ja pehmeä harja tai pesusieni. Uutta tuotetta käyttäessä kannattaa ensin kokeilla sitä pienelle alueelle huomaamattomaan paikkaan.Myös nahan laadulla on väliä hoitotuotteiden valinnan kannalta. Pääasiassa nykyään autojen verhoilussa käytetään pintakäsiteltyä nahkaa kulutuksen kestävyyden vuoksi. Joissain luksus- ja erikoisautoissa saattaa olla pintakäsittelemätöntä, aitoa nahkaa eli pintanahkaa.Tämän Honda CR-V:n nahkapenkit ovat äkkiseltään katsottuna hyvässä kunnossa, mutta kokeilemalla huomaa, että nahka on osin kovettunut.Varmista, että valitsemasi puhdistusaine on tarkoitettu nimenomaan käsiteltävälle nahalle eikä vahingoita sitä. Nahalle tarkoitetut puhdistusaineet ovat yleensä pH-neutraaleja ja sisältävät kosteuttavia ainesosia.Tässä artikkelissa käytetyt nahanhoitotuotteet soveltuvat vain pintakäsitellylle nahalle. Mokkanahalle, pintakäsittelemättömälle nahalle tai muille huokoisille pinnoille on omat tuotteensa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsin puhdistus, sitten hoitoaineEnsimmäinen askel auton nahkapenkkien puhdistuksessa on poistaa pöly ja irtonaiset roskat. Pehmeä harja tai imuri soveltuu hyvin tähän tarkoitukseen.Verhoiluun suihkutetaan ensin puhdistusainetta. Sen jälkeen puhdistusaine levitetään hellävaraisesti hieroen joko hieman kostealla mikrokuituliinalla tai pesusienellä. Kannattaa huuhdella liinaa tai sientä välissä. Aineen tulisi antaa hankauksen jälkeen vaikuttaa pari minuuttia.Sitten verhoilu pyyhitään puhtaalla kostealla mikrokuituliinalla puhtaaksi. Toista käsittely tarvittaessa pinttyneemmille kohdille. Kun verhoilu on puhdas, sen tulisi hetken aikaa antaa kuivahtaa. Nahan tulisi olla käsittelyn jälkeen kosketuskuiva, joten tarvittaessa imeytetään ylimääräinen kosteus mikrokuituliinaan.Puhdistuksen jälkeen on tarpeellista käyttää nahanhoitoainetta, joka lisää öljyjä ja palauttaa nahan luonnollisen ulkonäön sekä suojaa sitä naarmuilta että tahroilta.Nahanhoitoainetta laitetaan ensin mikrokuituliinaan. Voidetta hierotaan varovasti nahan pintaan niin kauan, kunnes pinta on kirkas. Voiteen annetaan imeytyä muutamia minuutteja. Lopuksi otetaan kuiva mikrokuituliina ja kiillotetaan pinta sekä poistetaan ylimääräinen voide. Hoitovoide on kuivunut täysin noin 48 tunnin kuluttua. Laadukkaan hoitoaineen tulisi jättää pinta pehmeäksi, joustavaksi sekä mattapintaiseksi.Käsittely olisi hyvä tehdä noin 2-3 kertaa vuodessa, tarvittaessa useammin, esimerkiksi kuumissa ja kuivissa olosuhteissa. Säännöllinen puhdistus ja hoito auttavat pitämään nahkaverhoilun kauniina ja kestävänä vuosien ajan. Miten tunnistaa eri nahkapinnat ja huoltotarpeen?Pintakäsitellyssä nahassa päällimmäisenä kerroksena on polyuretaanikerros, joka tukkii nahan huokoset estäen lian ja myös hoitavien aineiden imeytymisen. Uusia nahkapenkkejä on siis turha lähteä hoitamaan, mutta pintakäsittely kuitenkin kuluu ajan myötä, mikä muuttaa nahan ominaisuuksia. Kun pintakäsitelty nahka alkaa tuntua kuivalta ja hieman kovettuneelta, on aika huoltaa pinta ja palauttaa nahan pehmeys.Toinen verhoilussa käytettävä materiaali on keinonahka, joka on käytännössä muovia ja sitä myös huolletaan sen mukaan. Keinonahkaa saattaa olla vaikea erottaa pintakäsitellystä nahasta. Keinonahalla ei ole nahan ominaishajua ja se on yleensä hieman kovempaa. Keinonahkaa ei tämän vuoksi juuri käytetä istuimissa, vaan sen sijaan sitä käytetään usein kojelaudoissa ja vastaavissa osissa, jotka eivät altistu niin suurelle kulutukselle.Nahkalaatujen erottamiseen on olemassa muutamia keinoja. Helpointa on kokeilla, onko nahka aitoa vai ei. Kun aidolle nahalle tiputetaan pisara vettä, se imeytyy nahkaan ja tekee kohdasta tummemman. Alkuperäinen sävy palaa, kun kohta kuivuu.Myös kevyesti kynnellä raapaisemalla voi kokeilla, onko nahka pinnoitettua vai aitoa. Aito nahka reagoi raapaisuun haalistumalla, kun taas pinnoitettu nahka tai tekonahka ei muuta väriä.Pintakäsitelty nahka ja keinonahka hylkivät vettä. Toisaalta myös aito nahka saattaa hylkiä vettä, jos se on käsitelty vettä hylkivällä suoja-aineella. Lisäksi huonosti hoidettu, kiillottunut pintanahka saattaa jättää vesipisaran imemättä.Pintakäsitellyn nahan ja keinonahan erottaminen toisistaan voi olla haastavaa. Keinonahka on ohutta: jos verhoilun nahkapintaa nipistetään koholle ja puristetaan kulmaksi, keinonahkaan muodostuu terävä kulma. Aito nahka on paksumpaa, joten kulmasta tulee pyöreä.Teksti ja kuvat: Sini YlivakeriLisää aiheestaHyundai Ioniq 5 käyttötestissä – varo vaaleaa verhoilua Sisätilat puhtaaksi: Pidä huolta muoveista Sisätilat puhtaaksi: Tekstiilipesuri tekee taikoja kangaspenkeille Sisätilat puhtaaksi: auton imurointi parantaa myös hengitysilmaaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen