5.1.2024 Ajoneuvot Autotkin kärsii pakkasessa – miten säästät autoasi kylmässä kelissä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kovat pakkaset aiheuttavat talvisin monelle käynnistysongelmia. Moottorin haastattelema Jyri Jänne Turun ammattikorkeakoulusta muistuttaa, että paukkupakkaset vaikuttaa autoon monella muullakin tapaa. Kuluvalla viikolla on laskeuduttu -30 celsiusasteen alle monissa osissa maata. Kaiken muun lisäksi, pakkanen vaikuttaa myös merkittävästi autojen käyttämiseen.Isoin kysymysmerkki kovilla pakkasilla on auton käynnistysakku. Huono akku ei välttämättä osoita oireitaan lämpimillä keleillä, mutta talvella saattaa tulla vastaan ikäviä yllätyksiä.– Lyijyakun virranantokyky laskee alhaisissa lämpötiloissa, jolloin kylmäkäynnistys saattaa vaikeutua. Muutoinkin moottorin ollessa kylmä voiteluöljy on jäykkää ja moottorin pyörittämiseen tarvitaan suurempi vääntömomentti, mikä taas sitten vaatii enemmän akulta korkean käynnistysvirran muodossa. Ehkäpä juuri akku on se polttomoottoriauton kylmäkäytön heikoin lenkki, kertoo Turun ammattikorkeakoulun Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan lehtori Jyri Jänne.Jänteen mukaan heikosti varattu lyijyakku on heikosti varattuna täyttä akkua herkempi jäätymään, ja pahimmillaan jäätyneen akun muovikuori voi haljeta, jolloin rikkihappo-vesi-seos valuu akusta ulos. Suurimmassa vaarassa Jänteen mukaan ovat kylmässä säilytettävät autot, joilla ei ajeta talven aikana usein, sekä autot joilla ajetaan paljon lyhyttä matkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäästä autoa pakkasessa huolehtimalla etukäteenIso osa auton käyttöön kovissa pakkasissa vaikuttavista tekijöistä on asioita, jotka tulisi huolehtia kuntoon jo ennen pakkasten alkamista. Jänteen mukaan perushuoltojen laiminlyönti voi kostautua juuri talvella.– Mitä kylmempi ulkoilma tai moottori on, sitä kuluttavampaa se on moottorille. Nykyajan voiteluöljyt ovat hyvälaatuisia, sekä moottoreissa valmistajan käyttämät materiaalivalinnat ja tehdyt laakerivälykset on nekin tehty taitavasti, jolloin tällä saralla on nykyautoissa asiat hyvällä mallilla. Kuitenkin jos vaikka öljynvaihto on laiminlyöty tai öljyn tyyppi/viskositeetti ei ole moottorin valmistajan tarkoittamaa, ei tilanne olekaan enää toivottu, Jänne toteaa.Öljyjen lisäksi autoissa kiertää monenlaisia muitakin nesteitä, joiden on niin ikään hyvä olla kunnossa pakkasten iskiessä.– Polttoainejärjestelmään voi kertyä erityisesti suurten ulkolämpötilanvaihteluiden aikaan kondenssivettä. Tämä ei ole pienissä määrin haitaksi, mutta veden kertyminen johonkin tiettyyn järjestelmän osaan voi jäätymisen jälkeen aiheuttaa päänvaivaa esimerkiksi käynnistysongelmien muodossa. Polttoainesuodattimen vaihdosta kannattaa pitää huolta auton huolto-ohjelman mukaisesti, Jänne ohjeistaa.Osa huoltojen laiminlyönneistä voi aiheuttaa kovien pakkasten myötä jopa kalliita remontteja.– Jäähdytysnesteen koostumus on siinä mielessä kriittistä, että jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden ollessa heikko, jäähdytysjärjestelmä voi alkaa jäätämään, joka estää tai hidastaa merkittävästi normaalia nestekiertoa. Kun neste ei kierrä, moottori voi ylikuumentua joka puolestaan voi johtaa kalliisti korjattaviin vaurioihin. Jäähdytysnesteen pakkaskestävyys olisi syytä tarkistaa mittaamalla, etenkin jos järjestelmään on lisätty joskus pelkkää vettä, Jänne kertoo.Ensimmäiset ajokilometrit maltilla – vaikka moottori toimisi kuin unelmaVaikka auto lähtisikin paukkupakkasessakin käyntiin kuin unelma, tulee rapeimmilla keleillä huomioida sen olevan kohmeessa. Jänteen mukaan etenkin sisälämmitintä käyttävillä voi herkästi unohtua, että valtaosa auton liikkuvista osista, kuten voimansiirto, ohjaus, alustan osat ja jarrut ovat edelleen kylmiä.– Liikkeellelähtö ja ensimmäiset ajokilometrit esilämmitetyllä autolla kannattaa tehdä maltilla. Vaihdelaatikon voiteluöljy, vetonivelien vaseliinit, iskunvaimentimien öljy ja tiivisteet sekä alustan tukivarsien puslat eivät ole toimintalämpötilassaan, Jänne luettelee ja jatkaa:Myös iskunvaimentimet ovat hienomekaaniset laitteet, joissa öljy virtaa tarkasti rakennettujen venttiilirakenteiden läpi, kun auton jousitus liikkuu. Kun vaimenninöljy on kylmää ja jäykkää, vaimentimen sisällä olevan öljyn painetila rasituksessa kasvaa ja se rasittaa kovasti kaikkia vaimentimien tiivisteitä ja venttiilöintejä. Vanha viisaus ”Kova pakkanen on iskunvaimenninmyyjän paras kaveri” pitää edelleen paikkaansa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen