5.1.2024

Autotkin kärsii pakkasessa – miten säästät autoasi kylmässä kelissä?

Kovat pakkaset aiheuttavat talvisin monelle käynnistysongelmia. Moottorin haastattelema Jyri Jänne Turun ammattikorkeakoulusta muistuttaa, että paukkupakkaset vaikuttaa autoon monella muullakin tapaa.

Kuluvalla viikolla on laskeuduttu -30 celsiusasteen alle monissa osissa maata. Kaiken muun lisäksi, pakkanen vaikuttaa myös merkittävästi autojen käyttämiseen.

Isoin kysymysmerkki kovilla pakkasilla on auton käynnistysakku. Huono akku ei välttämättä osoita oireitaan lämpimillä keleillä, mutta talvella saattaa tulla vastaan ikäviä yllätyksiä.

– Lyijyakun virranantokyky laskee alhaisissa lämpötiloissa, jolloin kylmäkäynnistys saattaa vaikeutua. Muutoinkin moottorin ollessa kylmä voiteluöljy on jäykkää ja moottorin pyörittämiseen tarvitaan suurempi vääntömomentti, mikä taas sitten vaatii enemmän akulta korkean käynnistysvirran muodossa. Ehkäpä juuri akku on se polttomoottoriauton kylmäkäytön heikoin lenkki, kertoo Turun ammattikorkeakoulun Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan lehtori Jyri Jänne.

Jänteen mukaan heikosti varattu lyijyakku on heikosti varattuna täyttä akkua herkempi jäätymään, ja pahimmillaan jäätyneen akun muovikuori voi haljeta, jolloin rikkihappo-vesi-seos valuu akusta ulos. Suurimmassa vaarassa Jänteen mukaan ovat kylmässä säilytettävät autot, joilla ei ajeta talven aikana usein, sekä autot joilla ajetaan paljon lyhyttä matkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Säästä autoa pakkasessa huolehtimalla etukäteen

Iso osa auton käyttöön kovissa pakkasissa vaikuttavista tekijöistä on asioita, jotka tulisi huolehtia kuntoon jo ennen pakkasten alkamista. Jänteen mukaan perushuoltojen laiminlyönti voi kostautua juuri talvella.

– Mitä kylmempi ulkoilma tai moottori on, sitä kuluttavampaa se on moottorille. Nykyajan voiteluöljyt ovat hyvälaatuisia, sekä moottoreissa valmistajan käyttämät materiaalivalinnat ja tehdyt laakerivälykset on nekin tehty taitavasti, jolloin tällä saralla on nykyautoissa asiat hyvällä mallilla. Kuitenkin jos vaikka öljynvaihto on laiminlyöty tai öljyn tyyppi/viskositeetti ei ole moottorin valmistajan tarkoittamaa, ei tilanne olekaan enää toivottu, Jänne toteaa.

Käyttötesti käytetyllä

Öljyjen lisäksi autoissa kiertää monenlaisia muitakin nesteitä, joiden on niin ikään hyvä olla kunnossa pakkasten iskiessä.

– Polttoainejärjestelmään voi kertyä erityisesti suurten ulkolämpötilanvaihteluiden aikaan kondenssivettä. Tämä ei ole pienissä määrin haitaksi, mutta veden kertyminen johonkin tiettyyn järjestelmän osaan voi jäätymisen jälkeen aiheuttaa päänvaivaa esimerkiksi käynnistysongelmien muodossa. Polttoainesuodattimen vaihdosta kannattaa pitää huolta auton huolto-ohjelman mukaisesti, Jänne ohjeistaa.

Osa huoltojen laiminlyönneistä voi aiheuttaa kovien pakkasten myötä jopa kalliita remontteja.

– Jäähdytysnesteen koostumus on siinä mielessä kriittistä, että jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden ollessa heikko, jäähdytysjärjestelmä voi alkaa jäätämään, joka estää tai hidastaa merkittävästi normaalia nestekiertoa. Kun neste ei kierrä, moottori voi ylikuumentua joka puolestaan voi johtaa kalliisti korjattaviin vaurioihin. Jäähdytysnesteen pakkaskestävyys olisi syytä tarkistaa mittaamalla, etenkin jos järjestelmään on lisätty joskus pelkkää vettä, Jänne kertoo.

Ensimmäiset ajokilometrit maltilla – vaikka moottori toimisi kuin unelma

Vaikka auto lähtisikin paukkupakkasessakin käyntiin kuin unelma, tulee rapeimmilla keleillä huomioida sen olevan kohmeessa. Jänteen mukaan etenkin sisälämmitintä käyttävillä voi herkästi unohtua, että valtaosa auton liikkuvista osista, kuten voimansiirto, ohjaus, alustan osat ja jarrut ovat edelleen kylmiä.

– Liikkeellelähtö ja ensimmäiset ajokilometrit esilämmitetyllä autolla kannattaa tehdä maltilla. Vaihdelaatikon voiteluöljy, vetonivelien vaseliinit, iskunvaimentimien öljy ja tiivisteet sekä alustan tukivarsien puslat eivät ole toimintalämpötilassaan, Jänne luettelee ja jatkaa:

Myös iskunvaimentimet ovat hienomekaaniset laitteet, joissa öljy virtaa tarkasti rakennettujen venttiilirakenteiden läpi, kun auton jousitus liikkuu. Kun vaimenninöljy on kylmää ja jäykkää, vaimentimen sisällä olevan öljyn painetila rasituksessa kasvaa ja se rasittaa kovasti kaikkia vaimentimien tiivisteitä ja venttiilöintejä. Vanha viisaus ”Kova pakkanen on iskunvaimenninmyyjän paras kaveri” pitää edelleen paikkaansa.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat