5.1.2024 Ajoneuvot Autotkin kärsii pakkasessa – miten säästät autoasi kylmässä kelissä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kovat pakkaset aiheuttavat talvisin monelle käynnistysongelmia. Moottorin haastattelema Jyri Jänne Turun ammattikorkeakoulusta muistuttaa, että paukkupakkaset vaikuttaa autoon monella muullakin tapaa. Kuluvalla viikolla on laskeuduttu -30 celsiusasteen alle monissa osissa maata. Kaiken muun lisäksi, pakkanen vaikuttaa myös merkittävästi autojen käyttämiseen.Isoin kysymysmerkki kovilla pakkasilla on auton käynnistysakku. Huono akku ei välttämättä osoita oireitaan lämpimillä keleillä, mutta talvella saattaa tulla vastaan ikäviä yllätyksiä.– Lyijyakun virranantokyky laskee alhaisissa lämpötiloissa, jolloin kylmäkäynnistys saattaa vaikeutua. Muutoinkin moottorin ollessa kylmä voiteluöljy on jäykkää ja moottorin pyörittämiseen tarvitaan suurempi vääntömomentti, mikä taas sitten vaatii enemmän akulta korkean käynnistysvirran muodossa. Ehkäpä juuri akku on se polttomoottoriauton kylmäkäytön heikoin lenkki, kertoo Turun ammattikorkeakoulun Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan lehtori Jyri Jänne.Jänteen mukaan heikosti varattu lyijyakku on heikosti varattuna täyttä akkua herkempi jäätymään, ja pahimmillaan jäätyneen akun muovikuori voi haljeta, jolloin rikkihappo-vesi-seos valuu akusta ulos. Suurimmassa vaarassa Jänteen mukaan ovat kylmässä säilytettävät autot, joilla ei ajeta talven aikana usein, sekä autot joilla ajetaan paljon lyhyttä matkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäästä autoa pakkasessa huolehtimalla etukäteenIso osa auton käyttöön kovissa pakkasissa vaikuttavista tekijöistä on asioita, jotka tulisi huolehtia kuntoon jo ennen pakkasten alkamista. Jänteen mukaan perushuoltojen laiminlyönti voi kostautua juuri talvella.– Mitä kylmempi ulkoilma tai moottori on, sitä kuluttavampaa se on moottorille. Nykyajan voiteluöljyt ovat hyvälaatuisia, sekä moottoreissa valmistajan käyttämät materiaalivalinnat ja tehdyt laakerivälykset on nekin tehty taitavasti, jolloin tällä saralla on nykyautoissa asiat hyvällä mallilla. Kuitenkin jos vaikka öljynvaihto on laiminlyöty tai öljyn tyyppi/viskositeetti ei ole moottorin valmistajan tarkoittamaa, ei tilanne olekaan enää toivottu, Jänne toteaa.Öljyjen lisäksi autoissa kiertää monenlaisia muitakin nesteitä, joiden on niin ikään hyvä olla kunnossa pakkasten iskiessä.– Polttoainejärjestelmään voi kertyä erityisesti suurten ulkolämpötilanvaihteluiden aikaan kondenssivettä. Tämä ei ole pienissä määrin haitaksi, mutta veden kertyminen johonkin tiettyyn järjestelmän osaan voi jäätymisen jälkeen aiheuttaa päänvaivaa esimerkiksi käynnistysongelmien muodossa. Polttoainesuodattimen vaihdosta kannattaa pitää huolta auton huolto-ohjelman mukaisesti, Jänne ohjeistaa.Osa huoltojen laiminlyönneistä voi aiheuttaa kovien pakkasten myötä jopa kalliita remontteja.– Jäähdytysnesteen koostumus on siinä mielessä kriittistä, että jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden ollessa heikko, jäähdytysjärjestelmä voi alkaa jäätämään, joka estää tai hidastaa merkittävästi normaalia nestekiertoa. Kun neste ei kierrä, moottori voi ylikuumentua joka puolestaan voi johtaa kalliisti korjattaviin vaurioihin. Jäähdytysnesteen pakkaskestävyys olisi syytä tarkistaa mittaamalla, etenkin jos järjestelmään on lisätty joskus pelkkää vettä, Jänne kertoo.Ensimmäiset ajokilometrit maltilla – vaikka moottori toimisi kuin unelmaVaikka auto lähtisikin paukkupakkasessakin käyntiin kuin unelma, tulee rapeimmilla keleillä huomioida sen olevan kohmeessa. Jänteen mukaan etenkin sisälämmitintä käyttävillä voi herkästi unohtua, että valtaosa auton liikkuvista osista, kuten voimansiirto, ohjaus, alustan osat ja jarrut ovat edelleen kylmiä.– Liikkeellelähtö ja ensimmäiset ajokilometrit esilämmitetyllä autolla kannattaa tehdä maltilla. Vaihdelaatikon voiteluöljy, vetonivelien vaseliinit, iskunvaimentimien öljy ja tiivisteet sekä alustan tukivarsien puslat eivät ole toimintalämpötilassaan, Jänne luettelee ja jatkaa:Myös iskunvaimentimet ovat hienomekaaniset laitteet, joissa öljy virtaa tarkasti rakennettujen venttiilirakenteiden läpi, kun auton jousitus liikkuu. Kun vaimenninöljy on kylmää ja jäykkää, vaimentimen sisällä olevan öljyn painetila rasituksessa kasvaa ja se rasittaa kovasti kaikkia vaimentimien tiivisteitä ja venttiilöintejä. Vanha viisaus ”Kova pakkanen on iskunvaimenninmyyjän paras kaveri” pitää edelleen paikkaansa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa