15.9.2016 Ajoneuvot Avohullutuksen mieto ja tulinen – Mercedes-AMG GT Roadster Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkään odotettu Mercedes-AMG GT Roadster saapuu vihdoin – ja heti kahtena versiona. Mercedes-AMG:n makea lippulaivamalli GT eri versioineen on ollut avoautohuhujen kohteena jo reilun tovin. Nyt odotuksiin on vastattu, sillä Mercedes-AMG GT Roadster ja GT C Roadster tuovat kaksipaikkaisen luksuskruiserin avoautojen pariin heti kahtena versiona. Ajatuksena lienee heijstella avomalleilla kovakattoisen GT:n ja GT S:n välistä suhdetta, vaikka avouutuudet lainaavatkin jippoja porukan sekopäisimmältä: rataohjusta muistuttavalta GT R:ltä.AMG GT Roadster pohjautuu voimakkaammin kovakattoisen AMG GT:n puhtaisiin linjoihin.Moottoreina molemmissa on Mercedes-AMG:n nelilitrainen V8, joka kehittää kahden turbon ja suoraruiskutuksen voimin 350 kilowattia (476 hv) ja 630 newtonmetriä (1 700 – 5 000 1/min) rauhallisemmassa GT Roadsterissa. GT C Roadsterissa luvut ovat vieläkin typerryttävämmät 410 kW (557 hv) ja 680 Nm (kierrosvälillä 1 900 – 5 750 1/min). Takarenkaille kulkeva voima välittyy molemmissa seitsämänvaihteisen AMG Speedshift DCT -kaksoiskytkinlaatikon avulla. Taka-akselilla odottaa GT Roadsterissa mekaaninen ja GT C Roadsterissa elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko.Varsinaisia talousihmeitä malleista ei ole kumpikaan, sillä GT Roadsterinkin yhdistetty kulutus on 9,4 litraa per 100 km (GT C 11,4 l / 100 km) ja Mercedeksen mukaan molempien energialuokitus on G. Onneksi bensa-asemalle pääsee kuitenkin nopeasti, sillä GT Roadster käyttää 0–100 km/t kiihdytykseen 4,0 sekuntia ja GT C Roadster ennättää saman 3,7 sekunnissa. Huippunopeudet ovat nekin sangen asialliset, GT C Roadsterin saavuttaessa 316 km/t ja jopa kesympi GT Roadster ylittää 300 km/t:n rajan. Mercedes-AMG on tähdännyt roadstereiden suorituskyvyn coupe-mallien tuntumaan antamalla painavammille avoautoille hiukan enemmän tehoa.AMG GT C Roadster lainaa linjoissaan enemmän kovakattoiselta räyhämallilta, GT R:ltä.Mallien erot jatkuvat myös muissa komponenteissa, tehden selväksi GT Roadsterin olevan nautiskelevampi ja GT C Roadsterin olevan enemmän ajaminen mielessä. GT Roadsterin AMG urheilujousitus saa GT C Roadsterissa säädettävän iskunvaimennuksen. Vain GT C Roadster saa tyypillisten Comfort/Sport/Sport+/Individual -ajotilojen lisäksi viidennen Race-ajotilan vaihteiston ruoskimiseen.GT C Roadsterin esikuvana onkin ollut aiemmin tänä vuonna julkistettu kovakattoinen GT R, jonka tyyliin avomallillakin on leveämmät pyöränkaaret ja aggressiivisempi helmasarja. Samalla elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko on niin ikään GT R:n peruja, samoin kuin isoveljessä esitelty takapyöräohjaus. Lisäksi molemmat roadster-versiot lainaavat räyhäkkään coupen temppukirjasta etumaskin aktiivisen aerodynamiikan, jolloin auto ohjaa keulamaskin takana olevia tuuletusaukkoja sähkömoottorin avulla. Myös itse AMG Panamericana -keulamaski on tuttu GT R:stä.Avoautojen kannalta tärkein suoritusarvo on kuitenkin katto: sähköisesti operoitava kolmikerroksinen kangaskatto nousee ja laskee noin 11 sekunnissa ja avaamisen/sulkemisen voi toteuttaa aina 50 km/t nopeuteen saakka. Lisävarusteiset AMG urheiluistuimet saavat ensimmäistä kertaa vaihtoehdon, jossa ne voidaan varustaa Mercedeksen Airscarf-ilmahuivilla niskan lämmittämiseksi tai ilmastoinnilla kuumien kesäpäivien viilentämiseksi nahkaisissa istuimissa.Tarjolla on myös Burmesterin äänentoistojärjestelmä kahtena eri versiona. Järjestelmien erikoisuus on, että oikean takapyörän kaareen sijoitetun aukon avulla subwoofer käyttää koko matkustamoa kaiutinkotelona. Jos tämä kuulostaa monimutkaiselta niin ei hätää: tarjolla on myös AMG urheilupakoputkisto, joka on GT C Roadsterissa vakiovaruste.Lähde ja kuvat: Mercedes-AMGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Vihreää suorituskykyä – Mercedes-AMG GT R Koeajossa: Muhkea Mercedes-AMG GT S Lue lisää Kaikki artikkelit 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja