2.9.2023 Autoilu Bensiini, diesel, sähkö, kaasu vai hybridi – mistä apu auton valintaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonvaihtajan pähkinä: tekniikka kehittyy yhä vähäpäästöisemmäksi, käyttövoimia riittää, mutta millä perustein oma autovalinta kannattaisi tehdä? Ja kuinka ennakoida autoilun kuluja? Autoa vaihtavalla on käyttövoimia mistä valita.On bensiiniin ja dieseliin perustuvia polttomoottoriautoja, on kaasuautoja, jotka kaasun ehdyttyä etenevät bensiinin voimin. Tarjolla on myös ladattavia hybridejä, joilla voi ajaa jopa merkittävän osan arkiajoista sähköllä ja on täyssähköautoja, joiden toimintamatkat ovat kohentuneet ja riittävät jo monelle ja moneen tarpeeseen.Yksityisautoilijan henkilöauton valintaa vaikeuttaa yhtälö, jonka osasia ovat ainakin omat liikkumistarpeet, autoilun ennakoidut kustannukset ja omaan elämäntilanteeseen sekä ajatusmaailmaan soveltuva ajoneuvo. Punnintaan vaikuttavat myös haitalliset päästöt.Siinä missä toiselle paljon ajavalle diesel on tutuin, fiksuin ja mieluisin vaihtoehto, on toiselle lähinnä kaupunkiympäristössä liikkuvalle täyssähkö se järkevin valinta.Kotitalouden auton valinnassa painavat myös arkiset käyttötarpeet kuten perhekoko, auton tavaratilat ja muu kuljetuskyky, työ- ja asiointimatkojen pituudet, harrastusten vaatimukset ja moni muukin seikka, joista ihan vähäisin ei ole eri automallien ja -merkkien haluttavuus ja hintataso.Ei ihan helppo valinta tehtäväksi – kiitos runsaiden vaihtoehtojen ja keskenään ristiriitaistenkin valintakriteerien arvottaminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutokalkulaattori avittaaPähkinää voi alkaa pureksia perehtymällä vastikään päivitettyyn Autokalkulaattoriin, joka on henkilöautojen päästö- ja kustannuslaskuri. Sen avulla saa apua esimerkiksi pohdintaan mitä täyssähköautolla ajaminen maksaa tai onko kaasuauto vähäpäästöinen.Henkilöautojen päästö- ja kustannuslaskurilla voi vertailla eri käyttövoimilla toimivien uusien henkilöautojen elinkaaripäästöjä ja hintaa. Autokalkulaattori pohjaa Suomen ilmastopaneelin tietoihin.Omien tarpeiden mukaanAutoa etsivä voi laskurin avulla määrittää muun muassa vuosittaiset ajokilometrit, valita vertailtavat autotyypit, käyttövoimat ja tältä pohjalta saada hankintapäätöksensä tueksi tietoa siitä, minkä suuruisiksi auton elinkaariset kasvihuonekaasupäästöt ja kustannukset muodostuvat.Laskurista puhuttaessa on toki syytä muistaa, että sen antama tulos on aina vain suuntaa-antava, eikä voi koskaan pilkuntarkasti ennakoida arkiautoilua. Mikään laskuri ei voi tietää esimerkiksi eri liikennepolttoaineiden tulevaa hintakehitystä, autojen myyntihinnan muutoksia tai jonkin autotekniikan haavoittuvuutta yllättävien käyttö- ja korjauskulujen näkökulmasta.Autojen kyvyt kehittyvät vauhdillaTraficomin asiantuntija Juulia Suikula perustelee, miksi juuri nyt oli otollista tuoreuttaa laskuri pohjatiedoiltaan.– Henkilöautojen energia- ja päästötiedot muuttuvat melko nopeasti teknologian kehityksen ja käyttövoimien ympärillä tapahtuvien muutosten seurauksena. Esimerkiksi sähköntuotannon päästökerroin ja akkujen valmistuksen päästöt ovat kehittyneet viime vuosina odotettua nopeammin myönteiseen suuntaan, Suikula kertoo.Laskurin lähtötietoja ja laskentakaavoja uudistettiin, jotta laskuri pysyy antamaan käyttäjille mahdollisemman luotettavaa tietoa. Aiempi versio laskurista ei ollut enää aivan ajan tasalla.Uutta on rinnakkaislaskuri, jolla voi vertailla paketti- ja kuorma-autojen elinkaarisia päästöjä ja kustannuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko laskuri luotettava?Kaikki laskurit herättävät epäilevän Tuomaan. Kuinka luotettavaa tietoa laskuri antaa kansalaiselle, joka harkitsee auton hankintaa? Onko laskurin kertoma tulos eri käyttövoimien päästöistä aidosti ajan tasalla?Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin arvion mukaan laskurin avulla autojen päästö- ja kustannusvaikutuksia voidaan arvioida kansainvälisestikin vertaillen ainutlaatuisella tavalla.Suikula kertoo, että laskuri tarjoaa tuoreimpiin tutkimuksiin ja tilastoihin pohjautuvaa tietoa.– Oletustietojen voidaan sanoa olevan tällä hetkellä niin ajan tasalla kuin mahdollista, ja oletustietoja on tarkoitus päivittää ajan kuluessa, kun tämä nähdään autojen tekniikan kehityksen myötä tarpeelliseksi. Kyseessä on usean tutkijan muodostama uusin mahdollinen konsensus, joka perustuu tuoreisiin lähteisiin, Suikula taustoittaa.Hänen mukaansa laskurin toimivuutta lisää se, että käyttäjä voi itse muokata lähtötietoja oman tietämyksensä perusteella.– Esimerkiksi polttoaineiden hintatiedot on asetettu toukokuussa 2022, mutta nämä käyttäjän on helppo päivittää laskuriin itse.Ja jos haluaa perehtyä Autokalkulaattorin oletusarvoihin, on ne avattu laskurin käyttöohjeessa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom / henkilöautojen Autokalkulaattori, Traficom / paketti- ja kuorma-autojen Autokalkulaattori, Suomen ilmastopaneeli–Suomen ympäristökeskus–Tampereen yliopisto–Helsingin yliopisto / Henkilöautojen päästö- ja kustannuslaskuri käyttöopas ja laskennan perusteet (6/2023) Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Autoilu Taidetta ensihoidon keskelle – uudet Taidelanssit liikenteessä Kanta-Hämeessä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen