2.9.2023 Autoilu Bensiini, diesel, sähkö, kaasu vai hybridi – mistä apu auton valintaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonvaihtajan pähkinä: tekniikka kehittyy yhä vähäpäästöisemmäksi, käyttövoimia riittää, mutta millä perustein oma autovalinta kannattaisi tehdä? Ja kuinka ennakoida autoilun kuluja? Autoa vaihtavalla on käyttövoimia mistä valita.On bensiiniin ja dieseliin perustuvia polttomoottoriautoja, on kaasuautoja, jotka kaasun ehdyttyä etenevät bensiinin voimin. Tarjolla on myös ladattavia hybridejä, joilla voi ajaa jopa merkittävän osan arkiajoista sähköllä ja on täyssähköautoja, joiden toimintamatkat ovat kohentuneet ja riittävät jo monelle ja moneen tarpeeseen.Yksityisautoilijan henkilöauton valintaa vaikeuttaa yhtälö, jonka osasia ovat ainakin omat liikkumistarpeet, autoilun ennakoidut kustannukset ja omaan elämäntilanteeseen sekä ajatusmaailmaan soveltuva ajoneuvo. Punnintaan vaikuttavat myös haitalliset päästöt.Siinä missä toiselle paljon ajavalle diesel on tutuin, fiksuin ja mieluisin vaihtoehto, on toiselle lähinnä kaupunkiympäristössä liikkuvalle täyssähkö se järkevin valinta.Kotitalouden auton valinnassa painavat myös arkiset käyttötarpeet kuten perhekoko, auton tavaratilat ja muu kuljetuskyky, työ- ja asiointimatkojen pituudet, harrastusten vaatimukset ja moni muukin seikka, joista ihan vähäisin ei ole eri automallien ja -merkkien haluttavuus ja hintataso.Ei ihan helppo valinta tehtäväksi – kiitos runsaiden vaihtoehtojen ja keskenään ristiriitaistenkin valintakriteerien arvottaminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutokalkulaattori avittaaPähkinää voi alkaa pureksia perehtymällä vastikään päivitettyyn Autokalkulaattoriin, joka on henkilöautojen päästö- ja kustannuslaskuri. Sen avulla saa apua esimerkiksi pohdintaan mitä täyssähköautolla ajaminen maksaa tai onko kaasuauto vähäpäästöinen.Henkilöautojen päästö- ja kustannuslaskurilla voi vertailla eri käyttövoimilla toimivien uusien henkilöautojen elinkaaripäästöjä ja hintaa. Autokalkulaattori pohjaa Suomen ilmastopaneelin tietoihin.Omien tarpeiden mukaanAutoa etsivä voi laskurin avulla määrittää muun muassa vuosittaiset ajokilometrit, valita vertailtavat autotyypit, käyttövoimat ja tältä pohjalta saada hankintapäätöksensä tueksi tietoa siitä, minkä suuruisiksi auton elinkaariset kasvihuonekaasupäästöt ja kustannukset muodostuvat.Laskurista puhuttaessa on toki syytä muistaa, että sen antama tulos on aina vain suuntaa-antava, eikä voi koskaan pilkuntarkasti ennakoida arkiautoilua. Mikään laskuri ei voi tietää esimerkiksi eri liikennepolttoaineiden tulevaa hintakehitystä, autojen myyntihinnan muutoksia tai jonkin autotekniikan haavoittuvuutta yllättävien käyttö- ja korjauskulujen näkökulmasta.Autojen kyvyt kehittyvät vauhdillaTraficomin asiantuntija Juulia Suikula perustelee, miksi juuri nyt oli otollista tuoreuttaa laskuri pohjatiedoiltaan.– Henkilöautojen energia- ja päästötiedot muuttuvat melko nopeasti teknologian kehityksen ja käyttövoimien ympärillä tapahtuvien muutosten seurauksena. Esimerkiksi sähköntuotannon päästökerroin ja akkujen valmistuksen päästöt ovat kehittyneet viime vuosina odotettua nopeammin myönteiseen suuntaan, Suikula kertoo.Laskurin lähtötietoja ja laskentakaavoja uudistettiin, jotta laskuri pysyy antamaan käyttäjille mahdollisemman luotettavaa tietoa. Aiempi versio laskurista ei ollut enää aivan ajan tasalla.Uutta on rinnakkaislaskuri, jolla voi vertailla paketti- ja kuorma-autojen elinkaarisia päästöjä ja kustannuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko laskuri luotettava?Kaikki laskurit herättävät epäilevän Tuomaan. Kuinka luotettavaa tietoa laskuri antaa kansalaiselle, joka harkitsee auton hankintaa? Onko laskurin kertoma tulos eri käyttövoimien päästöistä aidosti ajan tasalla?Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin arvion mukaan laskurin avulla autojen päästö- ja kustannusvaikutuksia voidaan arvioida kansainvälisestikin vertaillen ainutlaatuisella tavalla.Suikula kertoo, että laskuri tarjoaa tuoreimpiin tutkimuksiin ja tilastoihin pohjautuvaa tietoa.– Oletustietojen voidaan sanoa olevan tällä hetkellä niin ajan tasalla kuin mahdollista, ja oletustietoja on tarkoitus päivittää ajan kuluessa, kun tämä nähdään autojen tekniikan kehityksen myötä tarpeelliseksi. Kyseessä on usean tutkijan muodostama uusin mahdollinen konsensus, joka perustuu tuoreisiin lähteisiin, Suikula taustoittaa.Hänen mukaansa laskurin toimivuutta lisää se, että käyttäjä voi itse muokata lähtötietoja oman tietämyksensä perusteella.– Esimerkiksi polttoaineiden hintatiedot on asetettu toukokuussa 2022, mutta nämä käyttäjän on helppo päivittää laskuriin itse.Ja jos haluaa perehtyä Autokalkulaattorin oletusarvoihin, on ne avattu laskurin käyttöohjeessa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom / henkilöautojen Autokalkulaattori, Traficom / paketti- ja kuorma-autojen Autokalkulaattori, Suomen ilmastopaneeli–Suomen ympäristökeskus–Tampereen yliopisto–Helsingin yliopisto / Henkilöautojen päästö- ja kustannuslaskuri käyttöopas ja laskennan perusteet (6/2023) Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Autoilu Jäitkö autolla kiinni lumihankeen? – näillä vinkein irti turvallisesti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle