29.10.2023 Ajoneuvot BMW M 1000 XR – Pitkän matkan sporttipyörä on luokkansa tehokkain ja kevyin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n kolmas M-tunnusta kantava moottoripyörämalli M 1000 XR on 201 hevosvoimallaan ja 223 kilollaan luokkansa tehokkain ja kevyin. BMW laajentaa M-tunnusta kantavien moottoripyörämalliensa valikoimaa, kun 212-hevosvoimainen sporttipyörä M 1000 RR ja 210-hevosvoimainen nakumalli M 1000 R saavat rinnalleen M 1000 XR:n. Sen lähtökohtana on juuri 170-hevosvoimaiseksi uudistettu crossover-malli S 1000 XR, mutta M-tunnuksen vaatimusten mukaisesti tehoa, suorituskykyä, varustetasoa ja ulkonäköä on tehostettu ja ehostettu selvästi.Pyörän sydämenä on Bemarin tuttu nelisylinterinen peruskonstruktio, eli 999-kuutioinen rivinelonen neliventtiilikannella ja muuttuvalla venttiiliajoituksella. 31 lisähevosvoimaa on edellyttänyt korkeampien kierroslukujen käyttöä, ja maksimiteho saadaankin vasta 12 750 kierroksella. Moottori kiertää siitä vielä lähes kaksi tuhatta kierrosta korkeammalle eli 14 600 kierrokselle asti.Suorituskyvyn varmistamiseksi toisiovälitystä on S 1000 XR:ään verrattuna lyhennetty kaksi piikkiä pienemmällä takarattaalla ja lisäksi kolmen suurimman vaihteen välitystä on vaihteistossa tihennetty. Valmistaja ilmoittaa huippunopeudeksi 278 kilometriä tunnissa, kiihtyvyydeksi nollasta sataan 3,2 sekuntia ja nollasta kahteensataan 7,4 sekuntia.Suorituskyvyllä ja tiheämmillä välityksillä on hintansa, ja kulutukseksi ilmoitetaan tämän päivän mittapuun mukaan korkea 6,5 litran lukema sadalle kilometrille.Jotta parantanutta suorityskykyä pysyttäisiin myös hyödyntämään, on aerodynamiikkaan kiinnitetty uudenlaista huomiota. Etusivupaneeleiden yhteyteen on lisätty siivekkeet, jotka painavat 100 kilometrin tuntinopeudesta alkaen etupyörää alaspäin parantaen vakautta. Valmistajan mukaan siipien vaikutus 220 kilometrin tuntinopeudessa on 12 kilon verran. Tiivistettynä siivekkeiden vaikutus on käytännössä se, että mutkiin voidaan jarruttaa myöhemmin ja kaasu voidaan mutkasta ulos tullessa avata aikaisemmin.Jousituksen joustomatkat ovat perusmallia 12 milliä lyhyemmät, nyt 138 millimetriä sekä edessä että takana. Hidastuvuudesta huolehtii M 1000 RR:n ja M 1000 R:n tavoin Nissinin ja BMW:n yhdessä kehittämät M-jarrut, jotka valmistajan mukaan ovat ”parasta mitä katulaillisissa moottoripyörissä on ikinä nähty”.Ohjausiskunvaimennin on säädettävää mallia ja jarrutuksissa pyörää vakauttaa Brake Slide Assist -järjestelmää, joka rajoittaa jarrutehoa jos pyörä lähtee liian leveään sladiin.Jos vakiovarustelu tuntuu riittämättömältä, voi ostaja rastittaa M Competition -varustepaketin. Se tuo mukanaan mm. hiilikuituvanteet, ison joukon ulkonäköä parantavia M Carbon -hiilikuituosia, M-jalkatapit ja M GPS-laptriggerin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BMW M 1000 XR Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 999 cc Teho: 148 kW (201 hv) / 12 750 r/min Vääntö: 113 Nm / 11 100 r/min Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1548 mm Istuinkorkeus: 850 mm Tankin tilavuus: 20 litraa Paino tankattuna: 223 kg Hinta: 35 000 € Teksti: Janne Huhtala; kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen