29.10.2023

BMW M 1000 XR – Pitkän matkan sporttipyörä on luokkansa tehokkain ja kevyin

BMW:n kolmas M-tunnusta kantava moottoripyörämalli M 1000 XR on 201 hevosvoimallaan ja 223 kilollaan luokkansa tehokkain ja kevyin.

BMW laajentaa M-tunnusta kantavien moottoripyörämalliensa valikoimaa, kun 212-hevosvoimainen sporttipyörä M 1000 RR ja 210-hevosvoimainen nakumalli M 1000 R saavat rinnalleen M 1000 XR:n. Sen lähtökohtana on juuri 170-hevosvoimaiseksi uudistettu crossover-malli S 1000 XR, mutta M-tunnuksen vaatimusten mukaisesti tehoa, suorituskykyä, varustetasoa ja ulkonäköä on tehostettu ja ehostettu selvästi.

Pyörän sydämenä on Bemarin tuttu nelisylinterinen peruskonstruktio, eli 999-kuutioinen rivinelonen neliventtiilikannella ja muuttuvalla venttiiliajoituksella. 31 lisähevosvoimaa on edellyttänyt korkeampien kierroslukujen käyttöä, ja maksimiteho saadaankin vasta 12 750 kierroksella. Moottori kiertää siitä vielä lähes kaksi tuhatta kierrosta korkeammalle eli 14 600 kierrokselle asti.

Suorituskyvyn varmistamiseksi toisiovälitystä on S 1000 XR:ään verrattuna lyhennetty kaksi piikkiä pienemmällä takarattaalla ja lisäksi kolmen suurimman vaihteen välitystä on vaihteistossa tihennetty. Valmistaja ilmoittaa huippunopeudeksi 278 kilometriä tunnissa, kiihtyvyydeksi nollasta sataan 3,2 sekuntia ja nollasta kahteensataan 7,4 sekuntia.

Suorituskyvyllä ja tiheämmillä välityksillä on hintansa, ja kulutukseksi ilmoitetaan tämän päivän mittapuun mukaan korkea 6,5 litran lukema sadalle kilometrille.

Jotta parantanutta suorityskykyä pysyttäisiin myös hyödyntämään, on aerodynamiikkaan kiinnitetty uudenlaista huomiota. Etusivupaneeleiden yhteyteen on lisätty siivekkeet, jotka painavat 100 kilometrin tuntinopeudesta alkaen etupyörää alaspäin parantaen vakautta. Valmistajan mukaan siipien vaikutus 220 kilometrin tuntinopeudessa on 12 kilon verran. Tiivistettynä siivekkeiden vaikutus on käytännössä se, että mutkiin voidaan jarruttaa myöhemmin ja kaasu voidaan mutkasta ulos tullessa avata aikaisemmin.

Jousituksen joustomatkat ovat perusmallia 12 milliä lyhyemmät, nyt 138 millimetriä sekä edessä että takana. Hidastuvuudesta huolehtii M 1000 RR:n ja M 1000 R:n tavoin Nissinin ja BMW:n yhdessä kehittämät M-jarrut, jotka valmistajan mukaan ovat ”parasta mitä katulaillisissa moottoripyörissä on ikinä nähty”.

Ohjausiskunvaimennin on säädettävää mallia ja jarrutuksissa pyörää vakauttaa Brake Slide Assist -järjestelmää, joka rajoittaa jarrutehoa jos pyörä lähtee liian leveään sladiin.

Jos vakiovarustelu tuntuu riittämättömältä, voi ostaja rastittaa M Competition -varustepaketin. Se tuo mukanaan mm. hiilikuituvanteet, ison joukon ulkonäköä parantavia M Carbon -hiilikuituosia, M-jalkatapit ja M GPS-laptriggerin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW M 1000 XR

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 999 cc

Teho: 148 kW (201 hv) / 12 750 r/min

Vääntö: 113 Nm / 11 100 r/min

Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1548 mm

Istuinkorkeus: 850 mm

Tankin tilavuus: 20 litraa

Paino tankattuna: 223 kg

Hinta: 35 000 €

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: BMW

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat