19.11.2016 Matkailu BMW-museo – sadan vuoden siivet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juuri mikään autonvalmistaja ei ole säilyttänyt luonnettaan yhtä pitkään samanlaisena kuin BMW. Merkin alkutaival oli hyvin rönsyinen. BMW:n tehtaan museossa Münchenissä saa oivan kuvan baijerilaisen moottoritehtaan satavuotisesta historiasta. Ensimmäisenä nykytraditioiden mukaisena BMW:nä voidaan pitää vuonna 1961 esiteltyä 1500-mallia, jota kutsutaan myös Neue Klasseksi (uusi luokka). Hetkessä urheilullisuus ja käytännöllisyys oli saatu leivottua samaan autoon, ja loppu on historiaa. Lentokonemoottoreiden valmistus kiellettiin Saksassa ensimmäisen maailmansodan jälkeen, joten tilalle oli nopeasti löydettävä korvaavaa tuotantoa. Ensimmäinen BMW-moottoripyörä, vuonna 1923 esitelty R 32, oli alku edelleen jatkuville kaksipyöräisten perinteille. Bayerische Motoren Werken katsotaan saaneen alkunsa vuonna 1916. Tuotanto keskittyi lentokonemoottoreihin – elettiinhän kansainvälisen suursodan aikaa. Noilta ajoilta on peräisin nykyäänkin käytössä oleva logo, missä toistuvat Baijerin osavaltion värit. Yksi baijerilaisyhtiön tavaramerkeistä, munuaismaski, istutettiin keulalle niinkin aikaisin kuin vuonna 1933. Tällainen taideteos, joka paljastaa maskin muuttaneen muotoaan vuosien saatossa pystystä vaakasuuntaiseksi, sopisi epäilemättä jokaisen BMW-friikin kotiin. Ensimmäiset BMW:n automallit olivat lisenssillä tuotettuja Austineita. Saattaa näyttää kiikkerältä, mutta urheilullisuus oli jo tuolloin kouriintuntuvasti läsnä. Tällaisella 3/15 PS -mallilla voitettiin ensimmäinen kansainvälinen rallikilpailu jo vuonna 1929. Luksusautojen myynnin sakkaaminen 1950-luvulla veti BMW:n konkurssin partaalle. Välitöntä apua toi miniautojen tuotanto: italialaislisenssin kautta baijerilaisten tuotantolinjoille päätynyt koppimopo ristittiin Isettaksi. Sisään kuljettiin koko etuseinän kattavasta ovesta. Isettan ja siitä kehitetyn nelipyöräisen 600-mallin jälkeen vuonna 1959 lanseerattu BMW 700 oli jo ihan oikean auton näköinen. Ilmajäähdytteinen moottori oli ajan tapaan sijoitettu taakse, ja siivitti 700-mallin paitsi myynti-, myös kilpailumenestykseen. Toisen maailmansodan päätyttyä BMW oli jälleen pannassa. Kun Münchenin tehdas sai liittoutuneilta toimintaluvan heinäkuussa 1945, sen oli ryhdyttävä valmistamaan Saksan jälleenrakennusta edesauttavia tuotteita – kuten peltisiä kattiloita. Keittiövaihe jäi onneksi lyhyeksi: moottoripyörien tuotanto alkoi uudelleen 1948, ja autojen 1951. Sodan jälkeen BMW yritti tosissaan luksusautojen markkinoille. Vuonna 1955 esitelty BMW 507 oli upea roadster, mutta kuten sisarmallinsakin, se ei käynyt kaupaksi: kaikkiaan valmistettiin vain 251 yksilöä. Tulevaisuus oli pienempien bemarien. Pikku-bemarit omaavat vahvan sukunäön, mutta kun autot asetellaan rinnakkain, eroja löytyy yllättävän paljon. Ensimmäinen 3-sarjan BMW (rivissä toisena) esiteltiin vuonna 1975, mutta varsinaisesti jatkumo alkoi vuonna 1966 nähdystä 02-sarjasta (etualalla). Lähimenneisyys on niin ikään museossa läsnä. Lukuisten 1980-, 1990- ja 2000-luvun virstanpylväiden lisäksi esillä on ei-toteutumattomia malleja. Tällä X Coupé -tutkielmalla totuteltiin vuosituhannen vaihteessa yleisöä tulevan 1-sarjan muotoihin. Kuten kaikissa oikeaoppisissa museoissa, myös BMW:llä kylkiäisenä on kauppa, josta voi ostaa kaikkea merkkiin liittyvää tavaraa sekä kirjallisuutta. Vieressä oleva kahvila on muuten nimetty M1 Cafe Bariksi. Baijerilaisten vauhdittamat Formula ykköset edustavat yhtiön pitkien moottoriurheiluperinteiden ehdotonta huippua. 1980-luvun puolivälin Brabham-BMW:n 1,5-litraisesta ahdetusta neloskoneesta irrotettiin aika-ajoissa reilusti yli tuhat hevosvoimaa! Museo sijaitsee perinteisellä paikalla Münchenin keskustassa, missä BMW on pitänyt majaa alusta lähtien. Alueelta löytyvät myös yhtiön pääkonttori, tutkimus- ja kehityskeskus, tehdas sekä BMW Welt -elämyskeskus, jossa saa läpivalaisun yhtiön nykytuotteisiin. www.bmw-welt.com Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Matkailu Ruoka – Helsingin matkailun maistuva valtti 5.5.2024 Matkailu Coves de Artà Mallorcalla – kun kivet tippuvat 5.5.2024 Matkailu Näin lennät turvallisesti – 16 vinkkiä turvalliseen lentomatkustamiseen 1.5.2024 Matkailu Oletko aina halunnut ajaa Viron kilvissä olevalla Porschella Afrikan halki? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe