19.11.2016 Matkailu BMW-museo – sadan vuoden siivet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juuri mikään autonvalmistaja ei ole säilyttänyt luonnettaan yhtä pitkään samanlaisena kuin BMW. Merkin alkutaival oli hyvin rönsyinen. BMW:n tehtaan museossa Münchenissä saa oivan kuvan baijerilaisen moottoritehtaan satavuotisesta historiasta.Ensimmäisenä nykytraditioiden mukaisena BMW:nä voidaan pitää vuonna 1961 esiteltyä 1500-mallia, jota kutsutaan myös Neue Klasseksi (uusi luokka). Hetkessä urheilullisuus ja käytännöllisyys oli saatu leivottua samaan autoon, ja loppu on historiaa.Lentokonemoottoreiden valmistus kiellettiin Saksassa ensimmäisen maailmansodan jälkeen, joten tilalle oli nopeasti löydettävä korvaavaa tuotantoa. Ensimmäinen BMW-moottoripyörä, vuonna 1923 esitelty R 32, oli alku edelleen jatkuville kaksipyöräisten perinteille.Bayerische Motoren Werken katsotaan saaneen alkunsa vuonna 1916. Tuotanto keskittyi lentokonemoottoreihin – elettiinhän kansainvälisen suursodan aikaa. Noilta ajoilta on peräisin nykyäänkin käytössä oleva logo, missä toistuvat Baijerin osavaltion värit.Yksi baijerilaisyhtiön tavaramerkeistä, munuaismaski, istutettiin keulalle niinkin aikaisin kuin vuonna 1933. Tällainen taideteos, joka paljastaa maskin muuttaneen muotoaan vuosien saatossa pystystä vaakasuuntaiseksi, sopisi epäilemättä jokaisen BMW-friikin kotiin.Ensimmäiset BMW:n automallit olivat lisenssillä tuotettuja Austineita. Saattaa näyttää kiikkerältä, mutta urheilullisuus oli jo tuolloin kouriintuntuvasti läsnä. Tällaisella 3/15 PS -mallilla voitettiin ensimmäinen kansainvälinen rallikilpailu jo vuonna 1929.Luksusautojen myynnin sakkaaminen 1950-luvulla veti BMW:n konkurssin partaalle. Välitöntä apua toi miniautojen tuotanto: italialaislisenssin kautta baijerilaisten tuotantolinjoille päätynyt koppimopo ristittiin Isettaksi. Sisään kuljettiin koko etuseinän kattavasta ovesta.Isettan ja siitä kehitetyn nelipyöräisen 600-mallin jälkeen vuonna 1959 lanseerattu BMW 700 oli jo ihan oikean auton näköinen. Ilmajäähdytteinen moottori oli ajan tapaan sijoitettu taakse, ja siivitti 700-mallin paitsi myynti-, myös kilpailumenestykseen.Toisen maailmansodan päätyttyä BMW oli jälleen pannassa. Kun Münchenin tehdas sai liittoutuneilta toimintaluvan heinäkuussa 1945, sen oli ryhdyttävä valmistamaan Saksan jälleenrakennusta edesauttavia tuotteita – kuten peltisiä kattiloita. Keittiövaihe jäi onneksi lyhyeksi: moottoripyörien tuotanto alkoi uudelleen 1948, ja autojen 1951.Sodan jälkeen BMW yritti tosissaan luksusautojen markkinoille. Vuonna 1955 esitelty BMW 507 oli upea roadster, mutta kuten sisarmallinsakin, se ei käynyt kaupaksi: kaikkiaan valmistettiin vain 251 yksilöä. Tulevaisuus oli pienempien bemarien.Pikku-bemarit omaavat vahvan sukunäön, mutta kun autot asetellaan rinnakkain, eroja löytyy yllättävän paljon. Ensimmäinen 3-sarjan BMW (rivissä toisena) esiteltiin vuonna 1975, mutta varsinaisesti jatkumo alkoi vuonna 1966 nähdystä 02-sarjasta (etualalla).Lähimenneisyys on niin ikään museossa läsnä. Lukuisten 1980-, 1990- ja 2000-luvun virstanpylväiden lisäksi esillä on ei-toteutumattomia malleja. Tällä X Coupé -tutkielmalla totuteltiin vuosituhannen vaihteessa yleisöä tulevan 1-sarjan muotoihin.Kuten kaikissa oikeaoppisissa museoissa, myös BMW:llä kylkiäisenä on kauppa, josta voi ostaa kaikkea merkkiin liittyvää tavaraa sekä kirjallisuutta. Vieressä oleva kahvila on muuten nimetty M1 Cafe Bariksi.Baijerilaisten vauhdittamat Formula ykköset edustavat yhtiön pitkien moottoriurheiluperinteiden ehdotonta huippua. 1980-luvun puolivälin Brabham-BMW:n 1,5-litraisesta ahdetusta neloskoneesta irrotettiin aika-ajoissa reilusti yli tuhat hevosvoimaa!Museo sijaitsee perinteisellä paikalla Münchenin keskustassa, missä BMW on pitänyt majaa alusta lähtien. Alueelta löytyvät myös yhtiön pääkonttori, tutkimus- ja kehityskeskus, tehdas sekä BMW Welt -elämyskeskus, jossa saa läpivalaisun yhtiön nykytuotteisiin.www.bmw-welt.comTeksti ja kuvat: Jussi SaarinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 17.6.2025 Matkailu Salattu helmi: Tiittalan Kartano – piilossa mäen harjalla 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Klassikko Klassikkotaivas Concorso d’Eleganza Villa d’Este on parhaista parhain 13.6.2025 Matkailu Algarven viinit tutuiksi kodikkaasti sukutilalla, jonka juuret ulottuvat 1800-luvulle 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa 2.6.2025 Matkailu Elämyksiä Saimaalta: Savonlinna hurmaa linnoillaan, laivoillaan ja lohikeitoillaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster