19.11.2016 Matkailu BMW-museo – sadan vuoden siivet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juuri mikään autonvalmistaja ei ole säilyttänyt luonnettaan yhtä pitkään samanlaisena kuin BMW. Merkin alkutaival oli hyvin rönsyinen. BMW:n tehtaan museossa Münchenissä saa oivan kuvan baijerilaisen moottoritehtaan satavuotisesta historiasta. Ensimmäisenä nykytraditioiden mukaisena BMW:nä voidaan pitää vuonna 1961 esiteltyä 1500-mallia, jota kutsutaan myös Neue Klasseksi (uusi luokka). Hetkessä urheilullisuus ja käytännöllisyys oli saatu leivottua samaan autoon, ja loppu on historiaa. Lentokonemoottoreiden valmistus kiellettiin Saksassa ensimmäisen maailmansodan jälkeen, joten tilalle oli nopeasti löydettävä korvaavaa tuotantoa. Ensimmäinen BMW-moottoripyörä, vuonna 1923 esitelty R 32, oli alku edelleen jatkuville kaksipyöräisten perinteille. Bayerische Motoren Werken katsotaan saaneen alkunsa vuonna 1916. Tuotanto keskittyi lentokonemoottoreihin – elettiinhän kansainvälisen suursodan aikaa. Noilta ajoilta on peräisin nykyäänkin käytössä oleva logo, missä toistuvat Baijerin osavaltion värit. Yksi baijerilaisyhtiön tavaramerkeistä, munuaismaski, istutettiin keulalle niinkin aikaisin kuin vuonna 1933. Tällainen taideteos, joka paljastaa maskin muuttaneen muotoaan vuosien saatossa pystystä vaakasuuntaiseksi, sopisi epäilemättä jokaisen BMW-friikin kotiin. Ensimmäiset BMW:n automallit olivat lisenssillä tuotettuja Austineita. Saattaa näyttää kiikkerältä, mutta urheilullisuus oli jo tuolloin kouriintuntuvasti läsnä. Tällaisella 3/15 PS -mallilla voitettiin ensimmäinen kansainvälinen rallikilpailu jo vuonna 1929. Luksusautojen myynnin sakkaaminen 1950-luvulla veti BMW:n konkurssin partaalle. Välitöntä apua toi miniautojen tuotanto: italialaislisenssin kautta baijerilaisten tuotantolinjoille päätynyt koppimopo ristittiin Isettaksi. Sisään kuljettiin koko etuseinän kattavasta ovesta. Isettan ja siitä kehitetyn nelipyöräisen 600-mallin jälkeen vuonna 1959 lanseerattu BMW 700 oli jo ihan oikean auton näköinen. Ilmajäähdytteinen moottori oli ajan tapaan sijoitettu taakse, ja siivitti 700-mallin paitsi myynti-, myös kilpailumenestykseen. Toisen maailmansodan päätyttyä BMW oli jälleen pannassa. Kun Münchenin tehdas sai liittoutuneilta toimintaluvan heinäkuussa 1945, sen oli ryhdyttävä valmistamaan Saksan jälleenrakennusta edesauttavia tuotteita – kuten peltisiä kattiloita. Keittiövaihe jäi onneksi lyhyeksi: moottoripyörien tuotanto alkoi uudelleen 1948, ja autojen 1951. Sodan jälkeen BMW yritti tosissaan luksusautojen markkinoille. Vuonna 1955 esitelty BMW 507 oli upea roadster, mutta kuten sisarmallinsakin, se ei käynyt kaupaksi: kaikkiaan valmistettiin vain 251 yksilöä. Tulevaisuus oli pienempien bemarien. Pikku-bemarit omaavat vahvan sukunäön, mutta kun autot asetellaan rinnakkain, eroja löytyy yllättävän paljon. Ensimmäinen 3-sarjan BMW (rivissä toisena) esiteltiin vuonna 1975, mutta varsinaisesti jatkumo alkoi vuonna 1966 nähdystä 02-sarjasta (etualalla). Lähimenneisyys on niin ikään museossa läsnä. Lukuisten 1980-, 1990- ja 2000-luvun virstanpylväiden lisäksi esillä on ei-toteutumattomia malleja. Tällä X Coupé -tutkielmalla totuteltiin vuosituhannen vaihteessa yleisöä tulevan 1-sarjan muotoihin. Kuten kaikissa oikeaoppisissa museoissa, myös BMW:llä kylkiäisenä on kauppa, josta voi ostaa kaikkea merkkiin liittyvää tavaraa sekä kirjallisuutta. Vieressä oleva kahvila on muuten nimetty M1 Cafe Bariksi. Baijerilaisten vauhdittamat Formula ykköset edustavat yhtiön pitkien moottoriurheiluperinteiden ehdotonta huippua. 1980-luvun puolivälin Brabham-BMW:n 1,5-litraisesta ahdetusta neloskoneesta irrotettiin aika-ajoissa reilusti yli tuhat hevosvoimaa! Museo sijaitsee perinteisellä paikalla Münchenin keskustassa, missä BMW on pitänyt majaa alusta lähtien. Alueelta löytyvät myös yhtiön pääkonttori, tutkimus- ja kehityskeskus, tehdas sekä BMW Welt -elämyskeskus, jossa saa läpivalaisun yhtiön nykytuotteisiin. www.bmw-welt.com Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Matkailu Onko kaupunkimatkailun aika vähitellen ohi? 25.7.2024 Ulkomaanmatkailu Berliini on teknomusiikin pääkaupunki, ja sen klubeissa voi kokea jotain ennennäkemätöntä 24.7.2024 Matkailu Nousu Normandian huimiin ja sotahistoriallisiin maisemiin 22.7.2024 Matkailu Pihtiputaan Keihäsmuseo – lajinsa ainoan museon tulevaisuus on hämärän peitossa 21.7.2024 Ulkomaanmatkailu Speyerin tekniikan museo – maalla, merellä ja aika lailla ilmassa sekä sen yläpuolellakin 20.7.2024 Matkailu Päivän kuva(t): Banksyn laaja kattaus Tallinnassa 20.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: kolmatta viikkoa satoja karavaanareita Kiuruvedellä – viimeisimpänä tapahtumana Iskelmäviikko 19.7.2024 Matkailu Tekoäly käy haastamaan matkaoppaita 16.7.2024 Matkailu Matkavinkki Tallinna: visuaalista herkkua Fotografiskassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan