14.12.2023

BMW R 12 ja R 12 nineT – Bemarin retromallisto jakautuu kahtia

Kymmenen vuotta sitten lanseerattu BMW:n retromoottoripyörämallisto kokee historiansa suurimman uudistuksen. Samalla sen rinnalle tulee klassisempi cruiser R 12.

Vuonna 2013 esitelty R nineT -retromallisto uudistettiin edellisen kerran kolme vuotta sitten, jolloin pääpaino oli moottorin muokkaamisessa Euro 5 -kelpoiseksi. Mallisto oli laajentunut neljään saman tekniikan mutta eri ulkonäön ja varustetason malliksi: perusmalli R nineT, seikkailuhenkinen R nineT Urban G/S, R nineT Scrambler sekä pelkistetyin R nineT Pure.

Vasemmalla R 12 nineT, oikealla R 12

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Roadster ja cruiser

Nyt mallisto jakautuu kahtia ja myös mallinimi uudistuu. Edellisen sukupolven perusmallia muistuttava roadster eli R12 nineT on valmistajan mukaan suunniteltu dynaamiseen maantieajoon, kun taas cruiserimainen R 12 on tarkoitettu rennompaan ajamiseen. Vaikka ulkoisesti yhdennäköisyys edeltäjään on melkoinen, niin teräsputkirunko on täysin uusi ja takarunko on kiinnitetty nyt pulttaamalla. Ilmajäähdytteisen boxermoottorin iskutilavuus on entisellään eli 1170 kuutiosenttimetriä. Uuden airboxin ja tiukentuneiden päästömääräysten myötä R 12 nineT:n moottorin suorituskykyyn on tullut pieniä muutoksia, samana (109 hv) säilynyt maksimiteho saadaan nyt matalammilla kierroksilla ja yhdellä yksiköllä pienentynyt (115 Nm) vääntömomentti puolestaan 500 kierrosta aiempaa korkeammalla lukemalla. R 12 puolestaan tuottaa rennommalle ajoasennolle ja ajotyylille sopivasti maltillisemmin tehoa, 95 hevosvoimaa eli 70 kilowattia. Se on täsmälleen maksimilukema, josta moottori voidaan kuristaa A2-korttiluokan maksimitehoon eli 35 kilowattiin.

Merkittävät erot

R 12 nineT:ssä on kaksi pyöreää analogista mittaria, kierrosluku ja nopeus, kun taas R 12 tyytyy pelkästään nopeusmittariin. NineT:n harjattu alumiininen, 16-litrainen polttoainesäiliö on nyt 30 millimetriä lyhyempi ja takaosastaan saman verran kapeampi, minkä ansiosta kuljettaja istuu lähempänä ohjaustankoa ja myös polvikontakti on parempi. R12:n 14-litrainen terästankki taas on muotoiltu muistuttamaan 1970-luvun BMW /5-mallien tankkia. Rengaskootkin kahdessa mallissa poikkeavat toisistaan. NineT:ssä on sekä edessä että takana 17-tuumaiset pyörät, kun R 12:n etupyörä on 19-tuumainen ja takapyörä 16-tuumainen. R12:n istuinkorkeus on cruiser-tyyliin sopivasti nelisen senttimetriä matalampi ja sen ohjaustanko on leveämpi.

BMW R 12 nineT
BMW R 12

Hinnat on jo vahvistettu. R 12 nineT maksaa 23 500 euroa ja R 12:n hinta on 19 000 euroa.

BMW R 12 nineT (R 12, mikäli tiedot poikkeavat)

Moottori: ilmajäähdytteinen, kaksisylinterinen boxermoottori, 1170cc

Teho: 80 kW (109 hv) / 7 000 r/min (70 kW (95 hv) / 6 500 r / min)

Vääntö: 115 Nm / 6 500 r/min (110 Nm / 6 000 r / min)

Voimansiirto: 6 vaihdetta, kardaani

Akseliväli: 1511 mm (1520 mm)

Istuinkorkeus: 795 mm (754 mm)

Tankin tilavuus: 16 litraa (14 litraa)

Paino tankattuna: 220 kg (227 kg)

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat