28.6.2019 Ajoneuvot BMW Vision M Next – Ajajalle autonomian aikaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n futuristinen urheiluauto on näyttävä, ja se on myös kuvattu kuten konseptiauton kuuluu. Vahvat kontrastit ja värit henkivät menneiden vuosikymmenten futurismia, aikaa jolloin edessä oli vain syntetisaattorien ja rannekelloista tutun digitaaliteknologian rajattomat mahdollisuudet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEASE ja Boost ja MITÄ?BMW kertoo Vision M Nextin olevan yhtiön näkemys ajamisen ilosta sitten joskus. Se on osa yhtiön tulevaisuuskuvan toista tukijalkaa.–Jos [aiemmin esitelty] BMW Vision iNEXT esitteli kuinka autonominen ajaminen voi muuttaa elämän autoissa, Vision M NEXT demonstroi kuinka huipputeknologia voi tehdä ajokokemuksetsa aidomman ja enemmän tunteisiin vetoavan, BMW Groupin muotoilujohtaja Adrian van Hooydonk kertoo.BMW nimittää kahta tukipilaria EASEksi ja BOOSTiksi. Yhtiön varsin korkealentoinen ja lyhennepainotteinen lehdistötiedote kertoo EASE- ja BOOST-konseptien olevan tasavertaisia rakennuspaloja yhtiön tulevaisuudessa, joka koostuu innovaatioalueista autonomia (A), verkottuneisuus (C), sähköistyminen (E) ja palvelut (S), eli ACES. Kun tähän lyödään mukaan design, päästään termiin D+ACES. Siitä ehkä kuullaan vielä.i8 ja TurboMutta palataan mielenkiintoisempiin asioihin. Vision M Next on kuin ladattavan i8-urheiluhybridin ja taannoisten BMW Turbo ja M1 -mallien aikakonesekoittimessa synnytetty liitto. Se ei ehkä näytä kaikkein viimeistellyimmältä konseptiautolta, mutta järkevän kokoisine munuaisineen ja näyttävine grafiikoineen ja villeine väreineen se edustaa BMW:n muotoilupuolen kirkkainta päätä.Voimalinjaksi kerrotaan nelisylinterisen bensiiniturbon ja sähkömoottorin yhteistyön tuottamat 600-hevosvoimaa. Sähkötoimintamatkaksi kerrotaan 100 kilometriä, joten auto sopisi mainiosti vaihtoehtoisen tulevaisuuden kaupunkeihin.Keulalta löytää Laser Wire -teknologiaksi nimetyt ajovalot. Käytännössä fosforipinnoitteiset valokuidut johtavat valon lähteestä linsseille, minkä kerrotaan tarjoavan hyvin tarkan valokuvion ja pienikokoisen umpion. Takavaloista taas löytää kätketyt BMW-logot viittauksena M1-superautoon.Ei mikään mittarsto, vaan BOOST PodSisältä voi löytää kuljettajakeskeiseksi luonnehditun ohjaamon, jonka keskipisteenä on jokin, mitä valmistaja nimittää BOOST Podiksi. Kyseessä lienee eräänlainen kolmeen tasoon jakautunut mittaristo, sillä sen kerrotaan muodostavan linkki auton ja kuljettajan välille. Ensimmäinen taso koostuu horisontaalisesti muotoillun ohjauspyörän kahdesta näytöstä, toinen taso taas kuljettajan näkökenttään rakennetusta Curved Glass Display -lasinäytöstä, ja kolmannen tason muodostaa tuulilasinäyttöön rakennettu sulautetun todellisuuden heijastusnäyttö. Tämän kaiken kerrotaan mahdollistavan kuljettajalle tärkeän informaation esittämisen suoraan näkökentässä, ja osaapa auto karsia tiedon märää nopeuden kasvaessa.On BMW Vision M Nextissä yksi ihan realistiseltakin ja hyvin käyttökelpoiseltakin kuulostava innovaatio: gyroskooppisten mukitelineiden kerrotaan tasoittavan sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyydet turhan läikkymisen estämiseksi.Teksit: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: BMWMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”