28.6.2019 Ajoneuvot BMW Vision M Next – Ajajalle autonomian aikaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n futuristinen urheiluauto on näyttävä, ja se on myös kuvattu kuten konseptiauton kuuluu. Vahvat kontrastit ja värit henkivät menneiden vuosikymmenten futurismia, aikaa jolloin edessä oli vain syntetisaattorien ja rannekelloista tutun digitaaliteknologian rajattomat mahdollisuudet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy EASE ja Boost ja MITÄ? BMW kertoo Vision M Nextin olevan yhtiön näkemys ajamisen ilosta sitten joskus. Se on osa yhtiön tulevaisuuskuvan toista tukijalkaa. –Jos [aiemmin esitelty] BMW Vision iNEXT esitteli kuinka autonominen ajaminen voi muuttaa elämän autoissa, Vision M NEXT demonstroi kuinka huipputeknologia voi tehdä ajokokemuksetsa aidomman ja enemmän tunteisiin vetoavan, BMW Groupin muotoilujohtaja Adrian van Hooydonk kertoo. BMW nimittää kahta tukipilaria EASEksi ja BOOSTiksi. Yhtiön varsin korkealentoinen ja lyhennepainotteinen lehdistötiedote kertoo EASE- ja BOOST-konseptien olevan tasavertaisia rakennuspaloja yhtiön tulevaisuudessa, joka koostuu innovaatioalueista autonomia (A), verkottuneisuus (C), sähköistyminen (E) ja palvelut (S), eli ACES. Kun tähän lyödään mukaan design, päästään termiin D+ACES. Siitä ehkä kuullaan vielä. i8 ja Turbo Mutta palataan mielenkiintoisempiin asioihin. Vision M Next on kuin ladattavan i8-urheiluhybridin ja taannoisten BMW Turbo ja M1 -mallien aikakonesekoittimessa synnytetty liitto. Se ei ehkä näytä kaikkein viimeistellyimmältä konseptiautolta, mutta järkevän kokoisine munuaisineen ja näyttävine grafiikoineen ja villeine väreineen se edustaa BMW:n muotoilupuolen kirkkainta päätä. Voimalinjaksi kerrotaan nelisylinterisen bensiiniturbon ja sähkömoottorin yhteistyön tuottamat 600-hevosvoimaa. Sähkötoimintamatkaksi kerrotaan 100 kilometriä, joten auto sopisi mainiosti vaihtoehtoisen tulevaisuuden kaupunkeihin. Keulalta löytää Laser Wire -teknologiaksi nimetyt ajovalot. Käytännössä fosforipinnoitteiset valokuidut johtavat valon lähteestä linsseille, minkä kerrotaan tarjoavan hyvin tarkan valokuvion ja pienikokoisen umpion. Takavaloista taas löytää kätketyt BMW-logot viittauksena M1-superautoon. Ei mikään mittarsto, vaan BOOST Pod Sisältä voi löytää kuljettajakeskeiseksi luonnehditun ohjaamon, jonka keskipisteenä on jokin, mitä valmistaja nimittää BOOST Podiksi. Kyseessä lienee eräänlainen kolmeen tasoon jakautunut mittaristo, sillä sen kerrotaan muodostavan linkki auton ja kuljettajan välille. Ensimmäinen taso koostuu horisontaalisesti muotoillun ohjauspyörän kahdesta näytöstä, toinen taso taas kuljettajan näkökenttään rakennetusta Curved Glass Display -lasinäytöstä, ja kolmannen tason muodostaa tuulilasinäyttöön rakennettu sulautetun todellisuuden heijastusnäyttö. Tämän kaiken kerrotaan mahdollistavan kuljettajalle tärkeän informaation esittämisen suoraan näkökentässä, ja osaapa auto karsia tiedon märää nopeuden kasvaessa. On BMW Vision M Nextissä yksi ihan realistiseltakin ja hyvin käyttökelpoiseltakin kuulostava innovaatio: gyroskooppisten mukitelineiden kerrotaan tasoittavan sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyydet turhan läikkymisen estämiseksi. Teksit: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: BMW Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?