30.1.2020

Bosch: irrationaaliset väitteet autoista ovat tukahduttaneet järkiperusteisen keskustelun tieliikenteestä

Saksa sallii kaupunkien dieselkiellot

Autoalan ja teknologiateollisuuden moniottelija Bosch uskoo auton säilyttävän asemansa liikkumisen ykkösvälineenä teknologisen kehityksen ja muutosten myllerryksessä.

Teknologia- ja palvelutuottaja Bosch Group on ynnäillyt edellisen vuoden talouslukunsa alustavasti sille tolalle, että niistä kerrotaan nyt myös julkisesti. Samalla tarjolla on katsaus tulevaan, josta ei ole luvassa aivan ongelmatonta ainakaan autoalalla.

Viime vuoden kulku on ajoneuvoteollisuuden saralla kuultu ennenkin, eli vuoden heikko talous ja autotuotannon jyrkkä lasku näkyi ja tuntui Boschin kohdalla erityisesti Kiinan ja Intian markkinoilla. Myös dieselmoottorien osuuden lasku autokannassa aiheutti päänvaivaa yhtiölle.

Vuoden 2019 myynnin kerrotaan olleen 77,9 miljardin euroa, joka auttoi pitämään liikevaihdon edellisen vuoden tasolla, ellei valuttakurssien muutoksia huomioida. Jos huomioidaan, kirjataan liikevaihtoon 1,1 prosentin lasku. Alustavien tietojen mukaan yhtiön voitto ennen korkoja ja veroja (EBIT) oli noin kolme miljardia euroa

Perinteisen autoalan alamäestä huolimatta Bosch kertoo pelastaneensa paljon muun muassa hajauttamisen ansiosta.

– Yhtiömme tuote- ja palveluportfolion monipuolisuus on toiminut erinomaisena tasapainottajana näiden haasteiden paineessa. Tämä auttaa meitä sekä laajentamaan nykyistä että kehittämään uutta liiketoimintaa. Haastavasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta jatkamme investoimista tärkeisiin kasvualueisiin, Boschin pääjohtaja Volkmar Denner sanoo.

Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa yli miljardin euron investointeja sähköiseen, automatisoituun ja verkottuneeseen tulevaisuuden liikkumiseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Haasteet jatkuvat

– Alkanut vuosi pysyy haastavana monille yrityksille erityisesti autoteollisuudessa, Bosch mukaan luettuna, Boschin talousjohtaja Stefan Asenkerschbaumer muistuttaa.

Bosch arvioi maailmantalouden kasvavan vuonna 2020 vain noin 2 prosenttia. Tärkeät teollisuusalat, kuten auto- ja konetuotanto, tulevat heikentymään.

– Talouden alavireisyys jatkuu ja maailmanlaajuinen kasvu hidastuu entisestään, Asenkerschbaumer sanoo.

Pelkkää synkkyyttä ei edessä yhtiön mukaan kuitenkaan ole. Kannattavaa liiketoimintaa on luvassa liikkumisen saralla myös jatkossa.

Boschilla on omien sanojensa mukaan varsin selkeä kuva tulevaisuuden liikkumisesta ja kuinka näihin uusiin liikkumisen tapoihin siirrytään.

– Tulevaisuuden liikkuminen ei ole vain sähköistä ja automatisoitua, vaan myös verkottunutta ja personoitua, pääjohtaja Denner sanoo.

Samaan syssyyn Denner kuitenkin toppuuttelee optimismia ja varoittaa, että autoteollisuudella on vielä suuria haasteita ennen kuin tulevaisuuden liikkuminen on arkipäivää.

– Ensinnäkin irrationaaliset väitteet autoista ovat tukahduttaneet järkiperusteisen keskustelun tieliikenteestä. Toiseksi autoteollisuus tarvitsee siirtymään enemmän aikaa, jotta alan työpaikat kyettäisiin säilyttämään. Kolmanneksi, heikossa taloustilanteessa korostuu tarve teollisuuden rakenteelliseen muutokseen.

Bosch odottaa maailmanlaajuisen autotuotannon kutistuvan vuonna 2020 kolmatta vuotta peräkkäin. Tänä vuonna yritys ennustaa autotuotannon laskevan maailmanlaajuisesti noin 2,6 prosenttia eli 89 miljoonaan ajoneuvoon, mikä on lähes 10 miljoonaa ajoneuvoa vähemmän kuin vuonna 2017.

Tämä tarkoittaa merkittäviä muutoksia myös Boschin organisaatiossa.

Oman kertomansa mukaan yritys aikoo mukauttaa kulurakennettaan ja henkilöstöresurssejaan alan merkittäviin muutoksiin sekä teollisuuden ylikapasiteettiin sosiaalisesti mahdollisimman hyväksyttävällä tavalla.

Tavoitteena on säilyttää aluekohtaiset kasvumahdollisuudet ja pitää kiinni mahdollisimman monesta työntekijästä ja heidän osaamisestaan, yhtiö muotoilee.

Autoilun loppu ei ole koittamassa

– Siirtyminen vaihtoehtoiseen liikkumiseen ei tarkoita liikkumisen loppua eikä etenkään autojen loppumista, Denner sanoo.

Arvioiden mukaan liikkumisen tarve maailmassa vain kasvaa. International Transport Forumin (ITF) mukaan henkilökohtainen liikkuminen kasvaa lähes 50 prosentilla maailmanlaajuisesti vuodesta 2015 vuoteen 2030.

Bosch arvioi maailmanlaajuisen autotuotannon kasvavan vasta vuonna 2025.

– Lähitulevaisuudessa auto säilyy ykköstapana liikkua ja sillä on loistavat mahdollisuudet tulla yhä turvallisemmaksi, käytännöllisemmäksi, ja ympäristöystävällisemmäksi liikkumismuodoksi, Denner sanoo.

Autoteollisuuden mullistus, ilmastotoimet ja energiatehokkuus luovat pääjohtajan mukaan myös suuria mahdollisuuksia liiketoiminnan näkökulmasta.

Lähde: Bosch Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat