30.1.2020 Ajoneuvot Bosch: irrationaaliset väitteet autoista ovat tukahduttaneet järkiperusteisen keskustelun tieliikenteestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoalan ja teknologiateollisuuden moniottelija Bosch uskoo auton säilyttävän asemansa liikkumisen ykkösvälineenä teknologisen kehityksen ja muutosten myllerryksessä. Teknologia- ja palvelutuottaja Bosch Group on ynnäillyt edellisen vuoden talouslukunsa alustavasti sille tolalle, että niistä kerrotaan nyt myös julkisesti. Samalla tarjolla on katsaus tulevaan, josta ei ole luvassa aivan ongelmatonta ainakaan autoalalla.Viime vuoden kulku on ajoneuvoteollisuuden saralla kuultu ennenkin, eli vuoden heikko talous ja autotuotannon jyrkkä lasku näkyi ja tuntui Boschin kohdalla erityisesti Kiinan ja Intian markkinoilla. Myös dieselmoottorien osuuden lasku autokannassa aiheutti päänvaivaa yhtiölle.Vuoden 2019 myynnin kerrotaan olleen 77,9 miljardin euroa, joka auttoi pitämään liikevaihdon edellisen vuoden tasolla, ellei valuttakurssien muutoksia huomioida. Jos huomioidaan, kirjataan liikevaihtoon 1,1 prosentin lasku. Alustavien tietojen mukaan yhtiön voitto ennen korkoja ja veroja (EBIT) oli noin kolme miljardia euroaPerinteisen autoalan alamäestä huolimatta Bosch kertoo pelastaneensa paljon muun muassa hajauttamisen ansiosta.– Yhtiömme tuote- ja palveluportfolion monipuolisuus on toiminut erinomaisena tasapainottajana näiden haasteiden paineessa. Tämä auttaa meitä sekä laajentamaan nykyistä että kehittämään uutta liiketoimintaa. Haastavasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta jatkamme investoimista tärkeisiin kasvualueisiin, Boschin pääjohtaja Volkmar Denner sanoo.Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa yli miljardin euron investointeja sähköiseen, automatisoituun ja verkottuneeseen tulevaisuuden liikkumiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaasteet jatkuvat– Alkanut vuosi pysyy haastavana monille yrityksille erityisesti autoteollisuudessa, Bosch mukaan luettuna, Boschin talousjohtaja Stefan Asenkerschbaumer muistuttaa.Bosch arvioi maailmantalouden kasvavan vuonna 2020 vain noin 2 prosenttia. Tärkeät teollisuusalat, kuten auto- ja konetuotanto, tulevat heikentymään.– Talouden alavireisyys jatkuu ja maailmanlaajuinen kasvu hidastuu entisestään, Asenkerschbaumer sanoo.Pelkkää synkkyyttä ei edessä yhtiön mukaan kuitenkaan ole. Kannattavaa liiketoimintaa on luvassa liikkumisen saralla myös jatkossa.Boschilla on omien sanojensa mukaan varsin selkeä kuva tulevaisuuden liikkumisesta ja kuinka näihin uusiin liikkumisen tapoihin siirrytään.– Tulevaisuuden liikkuminen ei ole vain sähköistä ja automatisoitua, vaan myös verkottunutta ja personoitua, pääjohtaja Denner sanoo.Samaan syssyyn Denner kuitenkin toppuuttelee optimismia ja varoittaa, että autoteollisuudella on vielä suuria haasteita ennen kuin tulevaisuuden liikkuminen on arkipäivää.– Ensinnäkin irrationaaliset väitteet autoista ovat tukahduttaneet järkiperusteisen keskustelun tieliikenteestä. Toiseksi autoteollisuus tarvitsee siirtymään enemmän aikaa, jotta alan työpaikat kyettäisiin säilyttämään. Kolmanneksi, heikossa taloustilanteessa korostuu tarve teollisuuden rakenteelliseen muutokseen.Bosch odottaa maailmanlaajuisen autotuotannon kutistuvan vuonna 2020 kolmatta vuotta peräkkäin. Tänä vuonna yritys ennustaa autotuotannon laskevan maailmanlaajuisesti noin 2,6 prosenttia eli 89 miljoonaan ajoneuvoon, mikä on lähes 10 miljoonaa ajoneuvoa vähemmän kuin vuonna 2017.Tämä tarkoittaa merkittäviä muutoksia myös Boschin organisaatiossa.Oman kertomansa mukaan yritys aikoo mukauttaa kulurakennettaan ja henkilöstöresurssejaan alan merkittäviin muutoksiin sekä teollisuuden ylikapasiteettiin sosiaalisesti mahdollisimman hyväksyttävällä tavalla.Tavoitteena on säilyttää aluekohtaiset kasvumahdollisuudet ja pitää kiinni mahdollisimman monesta työntekijästä ja heidän osaamisestaan, yhtiö muotoilee.Autoilun loppu ei ole koittamassa– Siirtyminen vaihtoehtoiseen liikkumiseen ei tarkoita liikkumisen loppua eikä etenkään autojen loppumista, Denner sanoo.Arvioiden mukaan liikkumisen tarve maailmassa vain kasvaa. International Transport Forumin (ITF) mukaan henkilökohtainen liikkuminen kasvaa lähes 50 prosentilla maailmanlaajuisesti vuodesta 2015 vuoteen 2030.Bosch arvioi maailmanlaajuisen autotuotannon kasvavan vasta vuonna 2025.– Lähitulevaisuudessa auto säilyy ykköstapana liikkua ja sillä on loistavat mahdollisuudet tulla yhä turvallisemmaksi, käytännöllisemmäksi, ja ympäristöystävällisemmäksi liikkumismuodoksi, Denner sanoo.Autoteollisuuden mullistus, ilmastotoimet ja energiatehokkuus luovat pääjohtajan mukaan myös suuria mahdollisuuksia liiketoiminnan näkökulmasta.Lähde: Bosch Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen