15.7.2020

Brittivalmistaja Morgan hylkää teräsrunkonsa 84 vuoden jälkeen

Morgan hylkää teräsrunkonsa - viimeinen yksilö

Brittiläinen autonvalmistaja Morgan hylkää teräsrunkonsa 84 vuoden jälkeen. Kyseessä oli pisimpään ikinä tuotannossa ollut auton perusrakenne, joten muutos on vähintäänkin merkittävä.

Brittejä on joskus haukuttu vanhoillisiksi, mutta Morgan hylkää teräsrunkonsa jo nyt vasta 84 vuoden tuotannon jälkeen. Viimeinen kappale tuota teräsrunkoa rullasi jo ulos tehtaalta. Vuodesta 1936 asti, vain toisen maailmansodan ja koronaviruksen väliaikaisesti keskeyttämänä, valmistettu runko on siten pisimpään tuotannossa säilynyt tuotantoauton perusratkaisu koko maailmassa.

HFS Morgan ja kokeellinen runkorakenne

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Morgan hylkää teräsrunkonsa

Tuo kyseinen teräksestä valmistettu tikapuurunko esiteltiin vuonna 1936 mallissa Morgan 4-4. Auton nimi pohjautui omaperäisesti siihen faktaan, että laitteessa oli sekä neljä sylinteriä että neljä pyörää. Itsestäänselvyydeltä kuulostava jälkimmäinen tekijä oli Morganille uutta, sillä siihen mennessä kaikki vuodesta 1909 valmistetut mallit olivat olleet kolmipyöräisiä.

Tuota tikapuurunkoa paranneltiin toki vuosien varrella. Morganin mallistossa muun muassa Plus 4, ensimmäisen sukupolven Plus 8, 4 seater, V6 Roadster ja 4/4 käyttivat kaikki samaa rakennetta. Itse asiassa lukuun ottamatta Aero-mallistoa ja toisen sukupolven Plus 8 -malleja, joka ikinen ennen vuotta 2019 valmistettu nelipyöräinen Morgan käytti tämän teräsrungon jotakin versiota.

Sen tunnistettaviin piirteisiin lukeutui erikoinen erillisjousitus etuakselilla sekä taka-akselilla käytetty lehtijousitus. Erityisesti etupään ratkaisu on varsin ominainen Morganille eikä sitä ole kovin moni muu käyttänyt. Morganin etupään ripustus on rakennettu sallimaan vain pyörännavan pystysuuntaisen liikkeen samalla estäen camberin muuttumisen sisään- ja ulosjouston aikana.

Loppua haluttiin juhlistaa komeasti. Morgan Plus 4 70th Edition kunnioittaa tuon kyseisen automallin pitkää, vuonna 1950 alkanutta, taivalta. Tuotanto rajattiin vain 20 yksilöön, jotka kaikki numeroitiin. Näissä oli lukuisten muiden muutosten ohella kullanväriseksi maalattu runko sekä maalipintana metalliväri Platinum Metallic.

Luonnollisesti viimeinen tehtaalta ikinä rullannut teräsrunkoinen Morgan edusti tätä sarjaa ja luovutettiin merkin uskolliselle harrastajalle, joka on luvannut vaalia ja myös ajaa kyseisellä autolla. Se kuuluu nyt kokoelmaan, josta löytyy myös Le Mansin luokkavoiton vuonna 1962 napannut Morgan Plus 4 "TOK 258". Yhteensä Morgan ehti valmistaa 35 000 nelipyöräistä autoa yli 65 eri maahan tuolla teräsrungolla ja näistä autoista moni on yhä käytössä.

Morgan CX-Generation ja vanha teräsrunko

Korvaajaksi kevytmetallia

Korvaaja on jo esitelty. Maaliskuussa 2019 Geneven autonäyttelyssä valmistajan osastolta löyty Morgan Plus Six, jonka pohjana toimi alumiinista valmistettu CX-sukupolven perusrakenne. Neljän vuoden kehitystyö sekä Aero-mallistossa ja toisen sukupolven Plus 8 -malleissa nähdystä aiemmasta alumiinirakenteesta opitut asiat auttoivat uuden luomisessa. CX-sukupolven perusrakenne on sittemmin löytänyt tiensä myös maaliskuussa 2020 esitellyn täysin uuden Morgan Plus Four -mallin pohjaksi.

– Teräsrunko on ollut keskeinen osa Morganin tuotantoa yli kahdeksan vuosikymmenen ajan löytyen useista yrityksen historian tärkeimmistä ja menestyneimmistä malleista. Moni on ihastunut sen mahdollistamaan ajokokemukseen ja noiden teräsrungolla varustettujen autojen kysyntä on yhä tänä päivänä kova. Uutta nelipyöräistä mallistoamme tukevan CX-sukupolven perusrakenteen myötä on kuitenkin tullut aika sanoa hyvästit teräsrungolle, kertoo Morgan Motor Companyn toimitusjohtaja Steve Morris.

Vaikka uusi CX-sukupolven kevytmetallirakenne on lähes vuosisadan tuoreempaa suunnittelua, sen luvataan silti tarjoaman samaa alkukantaista ajonautintoa josta Morganin urheilumallit tunnetaan. Morgan lupaa myös pitää huolta siitä käsityötaidosta ja luonnonmateriaalien hyödyntämisestä, josta merkki tunnetaan – siitäkin huolimatta että perusrakenteen valmistuksessa ja suunnittelussa pyritään myös hyödyntämään tuorein teknologia.

Lähde ja kuvat: Morgan

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat