15.7.2020 Ajoneuvot Brittivalmistaja Morgan hylkää teräsrunkonsa 84 vuoden jälkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittiläinen autonvalmistaja Morgan hylkää teräsrunkonsa 84 vuoden jälkeen. Kyseessä oli pisimpään ikinä tuotannossa ollut auton perusrakenne, joten muutos on vähintäänkin merkittävä. Brittejä on joskus haukuttu vanhoillisiksi, mutta Morgan hylkää teräsrunkonsa jo nyt vasta 84 vuoden tuotannon jälkeen. Viimeinen kappale tuota teräsrunkoa rullasi jo ulos tehtaalta. Vuodesta 1936 asti, vain toisen maailmansodan ja koronaviruksen väliaikaisesti keskeyttämänä, valmistettu runko on siten pisimpään tuotannossa säilynyt tuotantoauton perusratkaisu koko maailmassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMorgan hylkää teräsrunkonsaTuo kyseinen teräksestä valmistettu tikapuurunko esiteltiin vuonna 1936 mallissa Morgan 4-4. Auton nimi pohjautui omaperäisesti siihen faktaan, että laitteessa oli sekä neljä sylinteriä että neljä pyörää. Itsestäänselvyydeltä kuulostava jälkimmäinen tekijä oli Morganille uutta, sillä siihen mennessä kaikki vuodesta 1909 valmistetut mallit olivat olleet kolmipyöräisiä.Tuota tikapuurunkoa paranneltiin toki vuosien varrella. Morganin mallistossa muun muassa Plus 4, ensimmäisen sukupolven Plus 8, 4 seater, V6 Roadster ja 4/4 käyttivat kaikki samaa rakennetta. Itse asiassa lukuun ottamatta Aero-mallistoa ja toisen sukupolven Plus 8 -malleja, joka ikinen ennen vuotta 2019 valmistettu nelipyöräinen Morgan käytti tämän teräsrungon jotakin versiota.Sen tunnistettaviin piirteisiin lukeutui erikoinen erillisjousitus etuakselilla sekä taka-akselilla käytetty lehtijousitus. Erityisesti etupään ratkaisu on varsin ominainen Morganille eikä sitä ole kovin moni muu käyttänyt. Morganin etupään ripustus on rakennettu sallimaan vain pyörännavan pystysuuntaisen liikkeen samalla estäen camberin muuttumisen sisään- ja ulosjouston aikana.Loppua haluttiin juhlistaa komeasti. Morgan Plus 4 70th Edition kunnioittaa tuon kyseisen automallin pitkää, vuonna 1950 alkanutta, taivalta. Tuotanto rajattiin vain 20 yksilöön, jotka kaikki numeroitiin. Näissä oli lukuisten muiden muutosten ohella kullanväriseksi maalattu runko sekä maalipintana metalliväri Platinum Metallic.Luonnollisesti viimeinen tehtaalta ikinä rullannut teräsrunkoinen Morgan edusti tätä sarjaa ja luovutettiin merkin uskolliselle harrastajalle, joka on luvannut vaalia ja myös ajaa kyseisellä autolla. Se kuuluu nyt kokoelmaan, josta löytyy myös Le Mansin luokkavoiton vuonna 1962 napannut Morgan Plus 4 "TOK 258". Yhteensä Morgan ehti valmistaa 35 000 nelipyöräistä autoa yli 65 eri maahan tuolla teräsrungolla ja näistä autoista moni on yhä käytössä.Korvaajaksi kevytmetalliaKorvaaja on jo esitelty. Maaliskuussa 2019 Geneven autonäyttelyssä valmistajan osastolta löyty Morgan Plus Six, jonka pohjana toimi alumiinista valmistettu CX-sukupolven perusrakenne. Neljän vuoden kehitystyö sekä Aero-mallistossa ja toisen sukupolven Plus 8 -malleissa nähdystä aiemmasta alumiinirakenteesta opitut asiat auttoivat uuden luomisessa. CX-sukupolven perusrakenne on sittemmin löytänyt tiensä myös maaliskuussa 2020 esitellyn täysin uuden Morgan Plus Four -mallin pohjaksi.– Teräsrunko on ollut keskeinen osa Morganin tuotantoa yli kahdeksan vuosikymmenen ajan löytyen useista yrityksen historian tärkeimmistä ja menestyneimmistä malleista. Moni on ihastunut sen mahdollistamaan ajokokemukseen ja noiden teräsrungolla varustettujen autojen kysyntä on yhä tänä päivänä kova. Uutta nelipyöräistä mallistoamme tukevan CX-sukupolven perusrakenteen myötä on kuitenkin tullut aika sanoa hyvästit teräsrungolle, kertoo Morgan Motor Companyn toimitusjohtaja Steve Morris.Vaikka uusi CX-sukupolven kevytmetallirakenne on lähes vuosisadan tuoreempaa suunnittelua, sen luvataan silti tarjoaman samaa alkukantaista ajonautintoa josta Morganin urheilumallit tunnetaan. Morgan lupaa myös pitää huolta siitä käsityötaidosta ja luonnonmateriaalien hyödyntämisestä, josta merkki tunnetaan – siitäkin huolimatta että perusrakenteen valmistuksessa ja suunnittelussa pyritään myös hyödyntämään tuorein teknologia.Lähde ja kuvat: Morgan Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous