15.7.2020 Ajoneuvot Brittivalmistaja Morgan hylkää teräsrunkonsa 84 vuoden jälkeen Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Brittiläinen autonvalmistaja Morgan hylkää teräsrunkonsa 84 vuoden jälkeen. Kyseessä oli pisimpään ikinä tuotannossa ollut auton perusrakenne, joten muutos on vähintäänkin merkittävä. Brittejä on joskus haukuttu vanhoillisiksi, mutta Morgan hylkää teräsrunkonsa jo nyt vasta 84 vuoden tuotannon jälkeen. Viimeinen kappale tuota teräsrunkoa rullasi jo ulos tehtaalta. Vuodesta 1936 asti, vain toisen maailmansodan ja koronaviruksen väliaikaisesti keskeyttämänä, valmistettu runko on siten pisimpään tuotannossa säilynyt tuotantoauton perusratkaisu koko maailmassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Morgan hylkää teräsrunkonsa Tuo kyseinen teräksestä valmistettu tikapuurunko esiteltiin vuonna 1936 mallissa Morgan 4-4. Auton nimi pohjautui omaperäisesti siihen faktaan, että laitteessa oli sekä neljä sylinteriä että neljä pyörää. Itsestäänselvyydeltä kuulostava jälkimmäinen tekijä oli Morganille uutta, sillä siihen mennessä kaikki vuodesta 1909 valmistetut mallit olivat olleet kolmipyöräisiä. Tuota tikapuurunkoa paranneltiin toki vuosien varrella. Morganin mallistossa muun muassa Plus 4, ensimmäisen sukupolven Plus 8, 4 seater, V6 Roadster ja 4/4 käyttivat kaikki samaa rakennetta. Itse asiassa lukuun ottamatta Aero-mallistoa ja toisen sukupolven Plus 8 -malleja, joka ikinen ennen vuotta 2019 valmistettu nelipyöräinen Morgan käytti tämän teräsrungon jotakin versiota. Sen tunnistettaviin piirteisiin lukeutui erikoinen erillisjousitus etuakselilla sekä taka-akselilla käytetty lehtijousitus. Erityisesti etupään ratkaisu on varsin ominainen Morganille eikä sitä ole kovin moni muu käyttänyt. Morganin etupään ripustus on rakennettu sallimaan vain pyörännavan pystysuuntaisen liikkeen samalla estäen camberin muuttumisen sisään- ja ulosjouston aikana. Loppua haluttiin juhlistaa komeasti. Morgan Plus 4 70th Edition kunnioittaa tuon kyseisen automallin pitkää, vuonna 1950 alkanutta, taivalta. Tuotanto rajattiin vain 20 yksilöön, jotka kaikki numeroitiin. Näissä oli lukuisten muiden muutosten ohella kullanväriseksi maalattu runko sekä maalipintana metalliväri Platinum Metallic. Luonnollisesti viimeinen tehtaalta ikinä rullannut teräsrunkoinen Morgan edusti tätä sarjaa ja luovutettiin merkin uskolliselle harrastajalle, joka on luvannut vaalia ja myös ajaa kyseisellä autolla. Se kuuluu nyt kokoelmaan, josta löytyy myös Le Mansin luokkavoiton vuonna 1962 napannut Morgan Plus 4 "TOK 258". Yhteensä Morgan ehti valmistaa 35 000 nelipyöräistä autoa yli 65 eri maahan tuolla teräsrungolla ja näistä autoista moni on yhä käytössä. Korvaajaksi kevytmetallia Korvaaja on jo esitelty. Maaliskuussa 2019 Geneven autonäyttelyssä valmistajan osastolta löyty Morgan Plus Six, jonka pohjana toimi alumiinista valmistettu CX-sukupolven perusrakenne. Neljän vuoden kehitystyö sekä Aero-mallistossa ja toisen sukupolven Plus 8 -malleissa nähdystä aiemmasta alumiinirakenteesta opitut asiat auttoivat uuden luomisessa. CX-sukupolven perusrakenne on sittemmin löytänyt tiensä myös maaliskuussa 2020 esitellyn täysin uuden Morgan Plus Four -mallin pohjaksi. – Teräsrunko on ollut keskeinen osa Morganin tuotantoa yli kahdeksan vuosikymmenen ajan löytyen useista yrityksen historian tärkeimmistä ja menestyneimmistä malleista. Moni on ihastunut sen mahdollistamaan ajokokemukseen ja noiden teräsrungolla varustettujen autojen kysyntä on yhä tänä päivänä kova. Uutta nelipyöräistä mallistoamme tukevan CX-sukupolven perusrakenteen myötä on kuitenkin tullut aika sanoa hyvästit teräsrungolle, kertoo Morgan Motor Companyn toimitusjohtaja Steve Morris. Vaikka uusi CX-sukupolven kevytmetallirakenne on lähes vuosisadan tuoreempaa suunnittelua, sen luvataan silti tarjoaman samaa alkukantaista ajonautintoa josta Morganin urheilumallit tunnetaan. Morgan lupaa myös pitää huolta siitä käsityötaidosta ja luonnonmateriaalien hyödyntämisestä, josta merkki tunnetaan – siitäkin huolimatta että perusrakenteen valmistuksessa ja suunnittelussa pyritään myös hyödyntämään tuorein teknologia. Lähde ja kuvat: Morgan Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan