21.1.2018 Matkailu Bussikyydillä Olhonin saarelle – Siperiassa riittää kaasua vaikka polkimelle jakaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matka Irkutskista Olhonin saarelle Baikalille kulkee halki laajojen arojen ja metsäisten vuoristojen. Kuskin mielestä kaasujalka lepää parhaiten, kun poljin on pohjassa. Pikkubussi kaartaa Baikaler-hostellin eteen yhdeksältä. Edessä on kolmensadan kilometrin ja vähintään neljän tunnin matka kohti Baikal-järveä ja sen suurinta saarta, Olhonia. Vähäpuheinen kuski lastaa pikkureppumme takaosaan ja viittoo meidät viereensä etupenkille, auto tulee täyteen. Ehkä hän ajattelee, että meidän kanssamme on helpompi kommunikoida kuin kiinalaisten.Irkutskista Olhonille kulkee myös reittibusseja, mutta suunnilleen samanhintainen ja paljon helpompi tapa on tilata kyyti ja majoitus valmiina pakettina. Kolmen päivän ja neljän yön edestakainen reissu majoituksineen puolihoidolla maksaa esimerkiksi Baikalerilta otettuna noin satasen hengeltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySoista aroa ja komeaa vuortaMatkan alkupätkä kulkee aavan Burjaattiaron halki. Matkan varrella näkyy pieniä kyliä ja hevoslaumoja ratsastavine paimenineen. 220 kilometrin kohdalla Bajandain kylässä on lounas- ja vessatauko, jonka jälkeen tie kaartuu kohti metsäisiä vuoristoja ja niiden takana odottavaa Baikalia.Vuoristoon päästyämme tien varrella alkaa olla lunta. Jos soinen aro oli upean näköinen, niin nyt maisemat muuttuvat mahtaviksi. Hevoslaumoja on tien varressa metsässä kuin poroja Lapissa, kylissä näkyy myös lehmiä ja sikalaumoja.Käytämme venäjän sanavarastomme ja kehaisemme näkyä. Kuskimme tajuaa, että joku muukin hänen lisäkseen osaa venäjää ja heittäytyy puheliaaksi. Emme ymmärrä kuin puolet, mutta kuski tehostaa jutteluaan viittilöimällä ilmeikkäästi, kahdella kädellä tietenkin. Tuijotan nopeusmittaria, joka ei laske alle sadan kilometrin tunnissa kuin taajamissa.Burjaattein maillaLopulta kuski viittoo vasemmalle: ”Baikal!” Näky on unohtumaton, kun maailman kuudenneksi suurin järvi ilmestyy näkyviin. Samalla kuljettaja katsoo kelloa ja huomaa, että lautta lähtee pian, joten nopeus nousee sataan neljäänkymppiin.Lauttamatka saarelle on yllättävän lyhyt, mutta sen jälkeen on edessä vielä melkoinen rytyytys perille, Khuzirin kylään. Nopeutta on enää maltilliset 70km/h, mutta hiekkatiekin on pelkkää nimismiehen kiharaa, joka junttaa paikat tiukasti kiinni hampaisiin.Maasto on täälläkin hiekkaista aroa ja monin kohdin tie haarautuu kahdeksi tai kolmeksi tieksi, joista ajaja valitsee mielestään tasaisimman.Tien varressa miesjoukko valmistelee lampaan teurastusta uhriksi. Olemme nyt burjaattien pyhällä maalla. Kuski näyttää lauttarantaan pysäköityjä Uaz-pikkubusseja, jollaiseen saamme tutustua seuraavana päivänä omakohtaisesti.Juurikin neljän tunnin matkan jälkeen pääsemme perille majapaikkaamme, Olgan majataloon. Kuski käy huikkaamassa omistajan paikalle. ”Suomalaisia”, hän sanoo venäjäksi ja hymyilee.Teksti: Ismo Lehtonen Kuvat: Tanja Mikkola Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Matkailu Joskus ei kannata lähteä merta edemmäs kalaan – Saksan Itämeren rannikolta löytyy hienoja rantakohteita 9.2.2025 Matkailu Tarton Alatskivi ja linnan skottilumo 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Matkailu Sodan muistoja Belgradia vartioivan linnoituksen vallihaudoissa 2.2.2025 Matkailu Tarton Peipsijärvelle pilkille – miksipäs ei! 27.1.2025 Matkailu Pahuuden monumentti – Auschwitz-Birkenau keskellä Eurooppaa muistuttaa ihmisen tekemistä kauheuksista 26.1.2025 Matkailu Lapsuus sodan keskellä: Sarajevossa sijaitseva museo kertoo sodasta lasten kokemusten kautta 26.1.2025 Matkailu Huurteista historiaa Tartossa – mainio A. Le Coq -panimomuseo 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle