20.1.2024 Ajoneuvot Caravan 2024: Adria Matrix Supreme 670 SL – Malliston priimus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matrix-sarjan paras malli tarjoaa ajomukavuutta, tilaa ja varusteita, mutta kaikella tällä on myös hintansa ja painonsa. 133 780 euroa ei ole edullinen hinta puoli-integroidusta matkailuautosta eikä edusta edes keskitasoa, mutta vastineeksi kuorma-autokortillinen Adria Matrix Supreme 670 SL tarjoaa reilusti kantavuutta ja käytännössä kaikki varusteet joita Adrialla on ollut lyödä tähän Matrix-sarjan lippulaivaan. Esimerkiksi ison takatallin kantavuus on muhkeat 400 kilogrammaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYmpärivuotiseen käyttöönMercedeksen alustan, 150-hevosvoimaisen moottorin ja yhdeksänvaihteisen automaattivaihteiston päälle on hyvä lähteä rakentamaan luksusluokan puoli-integroitua matkailuautoa. Lämmitysjärjestelmä tulee Aldelta, ja siihen kuuluu 3030 Compact -nestekiertoinen keskuslämmitys kaasulla ja sähköllä, nestekiertoinen lattialämmitys, lämmönvaihdin sekä ohjaamon lämpömatot. Kun vielä harmaavesisäiliö on eristetty, lämmitettävä ja varustettu sähkötyhjennyksellä, niin auto on valmis ympärivuotiseen käyttöön.L-mallin keittiön varustelussa ei ole juuri huomauttamista. Kolmen polttimen kaasulieden ja liesituulettimen lisäksi löytyy yhden ison oven takaa sekä jääkaappi että pakastelokero, kaasu-uuni on varustettu duplex-grillillä ja varustukseen kuuluu jopa kahvikone.Tasainen lattiaSisätiloihin mukavuutta tuo koko matkaltaan tasainen lattia. WC- ja suihkutilat on erilliset ja sijoitettu toisiaan vastapäätä keittiön ja perällä olevan makuutilan väliin. Makuutila on erotettavissa liukuovella, ja kun WC:n ovi vielä kääntyy keittiön suuntaan tilanjakajaksi, niin WC-/suihkuosaston voi rajata tarpeen mukaan joko makuutiloihin tai oleskelutiloihin päin. Makuutilassa on säilytyskaapit vain auton takaseinällä eli sängyn päädyssä, ei sivuseinillä. Auto on rekisteröity viidelle ja yhtä monelle löytyy myös makuutilat. Takana erillisvuoteet saa yhdistettyä ulosvedettävällä lisätasolla ja pöytäryhmän päällä on alaslaskuvuode poikittain. Sen eteen jää vielä ohjaamon yläpuolella oleva kattoikkuna, millä puoli-integroidussa onkin tärkeä rooli jos oleskelutilasta halutaan saada valoisa.Tehtaalla auto on varusteltu mm. markiisilla, ohjaamon pimennysvekkiverhoilla, peruutuskameralla, kaukokäyttöisellä Webastolla ja aurinkopaneeleilla. Varusteineen auton massa on 3500 kilogrammaa, ja tuhannen kilon kantavuudella kokonaismassa nousee 4500 kiloon, eli ajamiseen vaaditaan C-kortti. Pituutta autolla on 769, leveyttä 238 ja korkeutta 288 senttimetriä. Erona Adrian Coral-sarjaan on mm. että Matrixissa on pöytäryhmän päälle tuleva alaslaskuvuode, kun taas Coralissa sitä ei ole.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa