20.1.2024

Caravan 2024: Adria Matrix Supreme 670 SL – Malliston priimus

Matrix-sarjan paras malli tarjoaa ajomukavuutta, tilaa ja varusteita, mutta kaikella tällä on myös hintansa ja painonsa.

133 780 euroa ei ole edullinen hinta puoli-integroidusta matkailuautosta eikä edusta edes keskitasoa, mutta vastineeksi kuorma-autokortillinen Adria Matrix Supreme 670 SL tarjoaa reilusti kantavuutta ja käytännössä kaikki varusteet joita Adrialla on ollut lyödä tähän Matrix-sarjan lippulaivaan. Esimerkiksi ison takatallin kantavuus on muhkeat 400 kilogrammaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ympärivuotiseen käyttöön

Mercedeksen alustan, 150-hevosvoimaisen moottorin ja yhdeksänvaihteisen automaattivaihteiston päälle on hyvä lähteä rakentamaan luksusluokan puoli-integroitua matkailuautoa. Lämmitysjärjestelmä tulee Aldelta, ja siihen kuuluu 3030 Compact -nestekiertoinen keskuslämmitys kaasulla ja sähköllä, nestekiertoinen lattialämmitys, lämmönvaihdin sekä ohjaamon lämpömatot. Kun vielä harmaavesisäiliö on eristetty, lämmitettävä ja varustettu sähkötyhjennyksellä, niin auto on valmis ympärivuotiseen käyttöön.

L-mallin keittiön varustelussa ei ole juuri huomauttamista. Kolmen polttimen kaasulieden ja liesituulettimen lisäksi löytyy yhden ison oven takaa sekä jääkaappi että pakastelokero, kaasu-uuni on varustettu duplex-grillillä ja varustukseen kuuluu jopa kahvikone.

Tasainen lattia

Sisätiloihin mukavuutta tuo koko matkaltaan tasainen lattia. WC- ja suihkutilat on erilliset ja sijoitettu toisiaan vastapäätä keittiön ja perällä olevan makuutilan väliin. Makuutila on erotettavissa liukuovella, ja kun WC:n ovi vielä kääntyy keittiön suuntaan tilanjakajaksi, niin WC-/suihkuosaston voi rajata tarpeen mukaan joko makuutiloihin tai oleskelutiloihin päin. Makuutilassa on säilytyskaapit vain auton takaseinällä eli sängyn päädyssä, ei sivuseinillä. Auto on rekisteröity viidelle ja yhtä monelle löytyy myös makuutilat. Takana erillisvuoteet saa yhdistettyä ulosvedettävällä lisätasolla ja pöytäryhmän päällä on alaslaskuvuode poikittain. Sen eteen jää vielä ohjaamon yläpuolella oleva kattoikkuna, millä puoli-integroidussa onkin tärkeä rooli jos oleskelutilasta halutaan saada valoisa.

Tehtaalla auto on varusteltu mm. markiisilla, ohjaamon pimennysvekkiverhoilla, peruutuskameralla, kaukokäyttöisellä Webastolla ja aurinkopaneeleilla. Varusteineen auton massa on 3500 kilogrammaa, ja tuhannen kilon kantavuudella kokonaismassa nousee 4500 kiloon, eli ajamiseen vaaditaan C-kortti. Pituutta autolla on 769, leveyttä 238 ja korkeutta 288 senttimetriä. Erona Adrian Coral-sarjaan on mm. että Matrixissa on pöytäryhmän päälle tuleva alaslaskuvuode, kun taas Coralissa sitä ei ole.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat