21.1.2024

Caravan 2024: Carthago Chic c-line I 6.2 XL QB – Isommin suunniteltu

Kun perusmatkailuautosta lähdetään kasvattamaan kokoa ja varustetasoa, mutta ei ahnehdita lisää istuma- tai nukkumapaikkoja, on tuloksena avaraa ja väljää tilaa. Ja tietysti myös reilusti lisähintaa.

Carthago tunnetaan saksalaisena premiummatkailuautojen valmistajana, ja sen välimallin koko c-line on suosiossa mitattuna yksi merkin peruspilareista. Helsingin Caravan-messuilla nähty Chic c-line I 6,2 XL QB ei ole varsinainen uutuusmalli, vaan sen arvo piilee muualla. Se on nimittäin valittu saksalaisen ProMobil-lehden järjestämässä ”vuoden matkailuauto”-äänestyksessä kolmena peräkkäisenä vuotena luokkansa ykköseksi. Se on hyvä syy tutustua autoon ja selvittää sen ominaisuuksia.

Jo 8,78 metrin pituus ja tulitikkuaskin mittaa vaille kolmen metrin korkeus herättävät kunnioitusta lähestyttäessä kolmiakselista Carthagoa. Mainittuihin mittoihin nähden se on verrattain kapea, vain 227 senttimetriä, eli esimerkiksi Kaben autoja 15 senttimetriä kapeampi. Aivan ketterin se ei taajamapyörityksessä silti ole, siitä pitää huolen auton pituuden ohella huikean pitkä takaylitys. Al-Kon matalarungon päälle rakennettu c-line on omamassaltaan 4346-kiloinen ja 1154 kilon kantavuudella kokonaismassaksi tulee 5500 kiloa. Ajaminen edellyttää siis C-korttia. Massaan nähden moottoria ei ole koolla pilattu, sillä se on Mercedeksen 2,0-litrainen ja 170-hevosvoimainen diesel yhdistettynä yhdeksänpykäläiseen automaattivaihteistoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neljälle rekisteröity

Juhlavasta koosta huolimatta auto on rekisteröity vain neljälle hengelle,ja yhtä monelle on myös mukavan väljät nukkumatilat. Isojen ulkomittojen lisäksi auton massaa kertyy myös kattavasta varustelusta, plus siitä että kaikki on vähän normaalia isompaa. Sähkötoiminen markiisi on pituudeltaan kuusi metriä. Takaosan väljään makuutilaan sijoitetun saarekevuoteen koko on 1950 x 1450 millimetriä, mutta alaslaskuvuode on tässä tapauksessa se suurempi vuode; pituudeltaan sama mutta leveydeltään täydet 1600 millimetriä. Raikasvesisäiliö on 170 litran vetoinen ja harmaavesisäiliö 30 litraa pienempi. Tuplapohjarakenne lämpimine säilytystiloineen tuo oman osuutensa auton massaan. Alden nestekeskuslämmityksen lisäksi siinä on lämmönvaihdin, eli moottorin lämpöä voidaan hyödyntää asuintilojen lämmitykseen ja päinvastoin.

Väljyyttä ja varusteita joka lähtöön

Väljyyttä riittää niin etupään istuinryhmässä kuin myös keittiötilassa ja erityisesti kylpyhuoneosastolla. WC on erillinen suljettava tila, mutta suihkukaappia ja lavuaaria ei ole suljettu erillisellä väliseinällä käytävästä, vaan koko kylpyhuoneosasto voidaan eristää sen etu- ja takaosassa olevilla liukuovilla.

Varusteisiin kuuluu keittiössä esimerkiksi kaasu-uuni ja kahvin kapselikeitin, ja todella suuressa takatallissa taas on alumiiniriflapelti lattiassa ja ulkosuihku. 1800 watin invertteri, navigointi- ja peruutuskamerajärjestelmä, kaksi televisiota (edessä 40” ja takana 24”), asuintilan automaatti-ilmastointi, kuljettajan oven sähkötoiminen astinlauta ja peruutuskameranäyttöön kuvan tuova vesien tyhjennyskohdan huoltokamera kuuluvat varustukseen, joten vaatii jo mielikuvitusta keksiä puutteita tai rastitettavia lisävarusteita autoon. Tällä on tietysti myös kääntöpuolensa, eli korkea hinta. 228 335 euron hinta tarkoittaa, että c-line I 6.2 XL QB on vain harvojen ulottuvilla, eikä samanlaisia autoja tule suomalaisilla maanteillä ruuhkaksi asti vastaan. Jos olet tähän asti ollut sitä mieltä, että kaikki matkailuautot ovat suunnilleen samanlaisia ja yhtä ahtaita, niin ainakin messuilla on mahdollisuus murtaa tämä harhaluulo tutustumalla tähän lähes 9-metriseen Carthagoon.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Luetuimmat