26.1.2024

Caravan 2024: Niesmann+Bischoff iSmove 6.9E – Liner-luokan hienostuneisuutta B-kortilliselle

Täysintegroidun ja tyylikkäästi sisustetun ja varustetun seitsenmetrisen iSmove 6.9E:n kokonaispaino jää 3500 kilogrammaan, eli sitä saa ajaa henkilöautokortilla.

Saksalaismerkki Niesmann+Bischoff ei komeile matkailuautojen rekisteritilastojen kärkipäässä, vaan tämä Erwin Hymer Groupin luksusmerkki - vielä Hymeristä yksi pykälä ylöspäin - tarjoaa laatutietoisille asiakkaille viimeisteltyjä, hyvin varusteltuja ja siten pääosin myös suhteellisen hinnakkaita vaihtoehtoja. Kaikki Niesmann+Bischoffin mallit esimerkiksi ovat ympärivuotiseen käyttöön sopivia. Kun Arto- ja Flair-mallit vaativat pääosin kuljettajalta kuorma-autokortin, niin iSmoven suunnittelussa on lähdetty siitä, että kokonaispaino jää 3500 kilogrammaan ja ajamiseen riittää B-ajokortti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisävarusteiden kilotkin ratkaisevia

Täysintegroitu ja etuvetoinen Niesmann+Bischoff iSmove 6.9E on rakennettu Fiat Ducato -alustalle. Pituutta on sentin vaille seitsemän metriä, leveyttä 228 ja korkeutta 284 senttimetriä. Messuilla esillä olleeseen autoon oli tilausvaiheessa rastiteltu useampi kohta lisävarustelistalta, ja 3500 kilon painorajaa silmällä pitäen lisävarusteluettelossa on hinnan lisäksi mainittu jokaisen lisävarusteen tuoma lisämassa, jotta asiakas voi miettiä lisävarusteiden tarpeellisuutta myös siinä valossa paljonko se vie hyötykuormasta kiloja pois. Esimerkiksi tässä autossa oleva automaattivaihteisto tuo 18 kiloa lisämassaa, tuulilasin lämmitys yhden ja sumuvalot 1,5 kiloa lisää.Muita lisävarusteita tässä autossa on mm. multimediapaketti, keittiön erityisvarustelu, kaksi kattoikkunaa ja paremmat istuimet, nestekiertoinen lämmitys lämmönvaihtimella sekä ajomukavuuspaketti.

Kylpyhuoneen sivusuunnassa liukuva väliseinä muuttaa wc:n suihkutilaksi ja päinvastoin.

Siirrettävä väliseinä kylpyhuoneessa

Sisustuksessa on tähdätty mieluummin kahden hengen korkeatasoiseen viihtyvyyteen kuin suureen henkilömäärään. Ohjaamon yläpuolella on sentään sähkötoiminen alaslaskuvuode, joten takaosan erillissänkyjen kanssa yöpymään mahtuu neljä henkilöä. Takapään makuutilan saa erotettua käytäväosan poikki vedettävällä liukuovella yhdessä keittiökalusteryhmän päästä sähkötoimisesti nousevan seinäkkeen kanssa. Tätä nousevaa seinäkettä, kuten valaistustakin hallitaan kylpyhuoneen ovenpieleen sijoitetuilla hipaisupainikkeilla. Kylpyhuoneesta löytyy yksi sisustusratkaisujen mielenkiintoinen yksityiskohta. Siinä on koko kylpyhuoneen poikki syvyyssuunnassa kulkeva väliseinä. Kun se on työnnetty oikeaan laitaan, on huonetilassa normaalisti wc-istuin ja lavuaari. Kun väliseinä työnnetään oikeasta laidasta vasempaan, siirtyy siihen kiinnitetty lavuaari wc-istuimen päälle ja väliseinän toiselta puolelta paljastuu suihkutila. Näin wc-istuin, lavuaari ja muu kylpyhuoneen varustelu pysyy kuivana suihkussa käynnin aikana.

Sohvaryhmäkin poikkeaa normaalista

Oleskelutilan lattia on täysin tasainen ja verhoilu tummanpuhuva. Makuuosaston seinällä kiertää kolmella sivulla suoraviivaisesti muotoillut yläkaapit, joiden yksinkertaisuutta vielä korostaa täysin sileä ja mattavalkoinen ovivalinta. Sohvaryhmä ei ole perinteinen L-mallinen, vaan pöytä on keskellä ja molemmilla sivuilla on suora sohva. Vaikka 3107 kilogramman omamassan jälkeen kantavuus ei jää huippusuureksi, niin tavaroille lisää kuljetustilaa tuo todella reilun kokoinen takatalli isoilla oviaukoilla.

iSmove 6.9E:n varusteluineen 160 230 euroon nousevaa hintaa ei voi sanoa edulliseksi, mutta toisaalta se tarjoaa hyvän varustetason, laadukkaan viimeistelyn ja hienostuneisuutta lähes liner-luokkamaiseen tyyliin. Jälleenmyyjän mukaan yksi suuri kohderyhmä onkin pariskunnat, jotka haluavat vaihtaa isomman ja painavamman liner-luokan auton vähän pienempään, esimerkiksi ajokorttiluokan keventymisen seurauksena.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat