1.9.2023

Cupra menee ykköseksi, mutta Seat-merkkiäkään ei ole vielä haudattu: ”On uutta kerrottavaa”

K-Auto avasi ensimmäisen Cupra Garage -brändimyymälän Vantaalla. Myös Seat-brändiltä on tulossa mahdollisesti uutta kerrottavaa tulevaisuudessa.

Alkujaan se meni niin, että ensin oli Seat, jolla oli vuosia sitten malliston huipulla parhaiten varustellut Cupra-mallit. Sen jälkeen tuli Seat Cupra, jotka olivat selkeästi muusta Seatin mallistosta erotettuja urheilullisia malleja. Vuonna 2018 Cupra sai kokonaan oman elämänsä, kun se brändättiin omaksi automerkiksi, jolle tuli myös vähitellen oma selkeä mallisto.

Nyt Cupra jatkaa kasvuaan, kun kokonaan uusia malleja on myös lähitulevaisuudessa tulossa. Cupra jatkaa kasvuaan Suomessa myös siten, että sille avattiin Suomen ensimmäinen brändimyymälä, Cupra Garage Vantaalle.

– Jatkossa Cupra Garage -myymälöitä avataan Suomeen 5–7 kappaletta, sekä Baltiaan 4-5 kappaletta. Riikassa Latviassa on jo avattu Cupra Garage, sinne tulee myös toinen ja Tallinnaan on avautumassa ensimmäinen, Cupran maahantuojan K-Auton liiketoimintajohtaja Jukka Kiuru sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tulevaisuudessa lisää brändimyymälöitä

K-Auto on Cupran maahantuoja myös Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Cupra Garage -brändimyymälöitä on maailmalla jo ennestään yli tuhat. Suomessa ja Baltiassa niitä avataan isoimpiin kaupunkeihin.

Cupran mallisto myös kasvaa tulevaisuudessa. Ensi vuonna Cupran Formentor- ja Leon-mallit uudistuvat ja Born-mallista tulee tehokas VZ-versio. Tavascan-malli näkee päivänvalon myös ensi vuonna, siitä on tulossa jo tämän vuoden syksyllä ensimmäinen kappale Suomeen Cupra Garageen Vantaalle näytille.

Ensi vuonna Cupralta tulee myös Terramar-malli, joka on näillä näkymin Cupran viimeinen polttomoottoriauto. Lisäksi vuonna 2025 on tulossa Cupra Raval, joka on tunnettu aiemmin työnimellä Urban Rebel.

– Auton valmistuspaikka Martorel mahdollistaa autolle sellaisen hintapisteen Suomessa, että odotamme sille merkittäviä volyymeja Suomessa, Kiuru sanoo.

Cupra Raval on Volkswagen Polo -kokoluokkaan sijoittuva pieni sähköauto, ja se jakaa tekniikan Volkswagen ID.2:n kanssa, samoin kun Cupra Born jakaa tekniikan Volkswagen ID.3:n kanssa. Volkswagen ID:2:lle on povattu noin 25 000 euron hintaa.

Cupra ilmoitti Cupra Garage -tilan lanseerauksen yhteydessä myös, että Born-mallia myydään Suomessa syyskuussa kampanjaerä uuden Cupra Garagen kunniaksi ja kaikista nopean toimituksen autojen hinnoista on laskettu 5 000 euroa.

Kiuru myös sanoo, että jatkossa myös Cupran jakelumallia suoraviivaistetaan. Tämä tarkoittaa Kiurun mukaan käytännössä sitä, että toimijoita voi olla jatkossa vähemmän. Cupraa myydään tällä hetkellä K-Auton omissa toimipisteissä sekä muutamissa K-Autosta riippumattomissa jälleenmyyntipisteissä. Cupran tulevat Garage-brändimyymälät tulevat olemaan kuitenkin kaikki K-Auton omia.

Seat on edelleen kysymysmerkki

Kun Volkswagen konserni on tehnyt vahvaa brändityötään Cupran eteen, Seat-automerkki on jäänyt sen jalkoihin jo usean vuoden ajan. Korona-aikana niukkaa tuotantokapasiteettia myös ohjattiin Seatin sijaan Cupralle. Tammikuussa Kiuru sanoi, että fokus on vahvasti Cuprassa ja samat sanat hän toistaa edelleen.

– Cupran fokusoituminen on ytimessä. Meidän tapauksessa se tarkoittaa, että painopiste on selvästi Cuprassa.

Sanomalla painopisteen olevan Cuprassa, Kiuru viittaa Cupran sisarmerkkiin Seatiin. Seatin on jo pidemmän aikaa huhuttu olevan Volkswagen-konsernissa "liipasimella". Kiuru kuitenkin sanoo kysyttäessä, että Seatia ei ole unohdettu. Seat näkyy myös uudessa Cupra Garagessa, tosin myymälän taka-alalle työnnettynä.

– Se, että painopiste on Cuprassa, ei tarkoita sitä, että Seat olisi häviämässä. Olen täällä puhumassa tällä kertaa Cuprasta, mutta Seatista sanon sen, että Seatilla on myös uutta kerrottavaa tulossa, ja siitä kerrotaan sitten myöhemmin erikseen, Kiuru sanoo.

Jukka Kiuru ei tällä kertaa avaa enempää, että mitä Seatin kohdalla tuleman pitää.

Verkkokauppa tulossa

Cupra Garagen tarkoituksena on kuitenkin ajaa sitä tehtävää, mihin Volkswagen-konserni Cupran haluaakin, eli tehdä siitä entistä tunnetumman ja tunnistetumman brändin.

Cupra tulee latinan kielestä ja se tarkoittaa kuparia. Kupari onkin Cupran yksi tunnuslementeistä ja Cupra Garagessa muita brändille ominaisia tunnusmerkkejä on puu, betoni sekä teräs. Niitä onkin käytetty Cupra Garage -konseptimyymälässä. Sen lisäksi, että Cupra Garagessa auton konfigurointi on helppoa ja eri asioihin voi tutustua myös fyysisesti tilassa, Cupra aikoo panostaa tulevaisuudessa vahvemmin digitaaliseen asiakaskokemukseen.

– Verkkokaupan kehitystyö on käynnissä, sellainen on tulossa. Cupran ostaminen verkossa on myös tehtävä mahdolliseksi, Kiuru sanoo.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat