2.8.2018

Daimlerin ja Boschin kehitysyhteistyö etenee – luvassa robottitaksipalvelu Piilaaksoon

Automaattinen ajo_Daimler

Daimler ja Bosch yhdistivät voimansa 2017 kehittääkseen automaattista ajamista ja liikkumista kaupunkiympäristöissä.

Tuorein yhteishanke käynnistyy Yhdysvalloissa, jossa testauksen kerrotaan perustuvan tekoälyä kehittävän Nvidian Drive Pegasus -palvelualustaan.

Projektin tarkoituksena on lanseerata uudentyyppinen robottitaksipalvelu Kalifornian Piilaaksossa ensi vuoden aikana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Automaattiset ajoneuvot ovat käytännössä pyörillä liikkuvia tietokoneita, jotka tarvitsevat runsaasti laskentatehoa kyytiin pakattujen anturien, sensorien ja sähköisten ohjausyksiköiden (ECU) tuottaman informaation käsittelemiseksi.

Nyt solmitun sopimuksen mukaan Nvidia varustaa kokeiluautot tekoälyyn perustuvalla Drive Pegasus -alustalla, joka käsittelee kaiken auton ja sen eri järjestelmien automaattista ajamista varten tuottaman tiedon. Näin varustettu auto saavuttaa satojen miljardien yksittäisten laskutoimitusten tiedonkäsittelykapasiteetin sekunnin aikana.

Teho vastaa vähintään kuuden synkronoidun ja täysin varustetun pöytätietokoneaseman yhteenlaskettua kapasiteettia.

Automaattinen ajo_Daimler

Kosketuksen tunnetta nopeammin

Automaattisen robottiajamisen toteutuminen kaupunkiympäristöissä edellyttää äärimmäisen nopeaa, mukautuvaa ja oppimiskykyistä systeemiarkkitehtuuria.

Keskenään verkottuneiden ohjausyksiköiden suorituskykyä venytetään edelleen lisää, kun mukaan lasketaan vaatimus autojen sujuvasta navigoinnista vilkkaassa kaupunkiliikenteessä.

Tiedonsiirtoverkosto käsittelee kaiken informaation, jonka keräävät yksittäiset tutkat, videokamerat, lidar-tutkat ja ultraäänisensorit. Yksittäinen videosensori, esimerkiksi Boschin kehittämä stereovideokamera, tuottaa 100 gigabittiä dataa vain yhden kilometrin ajomatkalla.

Auton ECU-verkko kerää ja yhdistää dataa kaikista autoon sijoitetuista sensoreista anturifuusioksi kutsutussa prosessissa. Järjestelmä määrittelee auton sijainnin ja liikeradat 20 millisekunnissa. Nopeuden hahmottaa paremmin, jos vertailukohtana käyttää ihmistä. Kosketuksen tuntemus saavuttaa aivomme 20–500 millisekunnissa.

Sarjatuotantovalmius tähtäimessä

Suuri laskentakapasiteetti ja operaatioiden valtava määrä edellyttävät sitä, että ECU-verkkoa voidaan jäähdyttää tehokkaasti. Daimlerin ja Boschin kehittämä menetelmä perustuu nestejäähdytykseen

Kokeilussa käytettävät autonomisesti ajavat Mercedes-Benz-mallit ovat täyssähköautoja, joiden akun jäähdytyspiiriin ECU-verkko voidaan integroida vaivattomasti.

Daimlerin ja Boschin yhteistyö tähtää pitkällä tähtäimellä sellaisten ajoneuvojen kehittämiseen, jotka voisivat ajaa ilman kuljettajaa kaupunkiliikenteessä.

Teknologia on tarkoitus saada sarjatuotantovalmiiksi ensi vuosikymmenen alkuun mennessä.

Lähde ja kuvat: Daimler

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat