10.12.2023

Ducati 916:n kunniaksi – Ducati Panigale V4 SP 30 Anniversario 916

Ducati 916:n julkistuksesta tulee tänä vuonna kuluneeksi tasan 30 vuotta. Sen kunniaksi Ducati julkaisee 916-mallista inspiraationsa saaneen Panigale V4 -erikoismallin.

Koko Ducatin historian yhtenä suurimmista merkkipaaluista voidaan pitää 916-mallia, jota samalla pidetään nykyisten Panigale-mallien esi-isänä. Syksyllä 1993 lanseerattu Ducati 916 tuli tuotantoon seuraavaksi vuodeksi ja heti ensimmäisenä kautena sillä ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan superbike-luokassa ajanut Carl Fogarty kruunattiin maailmanmestariksi. Viiden peräkkäisen kauden aikana 916:lla ajettiin superbiken maailmanmestaruuteen neljästi, ja mestaruuksista kolme meni Carl Fogartylle ja yksi Troy Corserille. Lisäksi Carl Fogarty ajoi vielä neljännen kerran superbiken maailmanmestariksi lähes identtisellä Ducati 996:lla kaudella 1999.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vain 500 kappaletta

Nyt julkaistua erikoismallia valmistetaan vain 500 kappaleen rajoitettu ja numeroitu erä. Sen nimi on pitkä, mutta se kertoo kuvaavasti mistä on kysymys; Panigale V4 SP2 30° Anniversario 916. Ulkoisesti erikoismalli on väritetty Carl Fogartyn mestaruuspyörän tyyliseksi ja tietysti kilpailunumerolla #1 varustettuna. Katteiden mustilla osilla on jäljitelty alkuperäisen 916:n ilmanottoaukkoja. Tankin 916 30° Anniversario -logo ja satulaan brodeerattu 30°-logo muistuttavat siitä, että 916:n lanseerauksesta on kulunut tasan 30 vuotta.

Hiilikuidulla eroa perusmalliin

Erikoismalli on saatavana vain yksipaikkaisena. Ohjauskolmioon on laserkaiverretty erikoismallin nimi ja kyseisen pyörän järjestysnumero. Pyörän mukana asiakkaalle toimitetaan myös aitoustodistus sekä mallikohtainen peite pyörälle. Muina eroina erikoismallissa on ilmakanavat etujarrujen jäähdyttämiseen, hiilikuituinen etulokasuoja, STM Evo -kuivakytkin, säädettävät jalkatapit, taustapeilien ja rekisterikilven telineen irrotussarjat. Hiilikuidusta on valmistettu myös viisipuolaiset erikoisvanteet, jotka alumiinitakovanteisiin veerrattuna säästävät painoa 1,4 kiloa ja valuvanteisiin verrattuna eroa on huikeat 3,4 kiloa. Inertiamomentti pienenee hiilikuituvanteilla 26 prosenttia edessä ja 46 prosenttia takana, mikä tekee pyörästä ketterämmän.

Ducati Panigale V4 SP 30 Anniversario 916

Moottori: nestejäähdytteinen V4, 1103cc
Teho: 158,5 kW (215,5 hv) / 13 000 r/min
Vääntö: 123,6 Nm / 9 500 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1469 mm
Istuinkorkeus: 850 mm
Tankin tilavuus: 17 litraa
Kuivapaino: 173 kg

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Ducati

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat