23.12.2023

Ducati-malliston kallein – Ducati Diavel for Bentley

Diavel V4 on saanut uuden ilmeen, kun Ducatin ja Bentleyn suunnittelijat ovat yhdistelleet Diavel for Bentley -malliin Bentley Baturista tutut linjat ja elementit.

Ducatin valmistamat urheiluautoihin yhdistyvät, vain rajoitettuna eränä valmistettavat erikoismallit eivät ole täysin uusi idea. Kolme vuotta sitten nähtiin Diavel 1260 Lamborghini, jossa Diavel oli muokattu 819-hevosvoimaisen Lambo Sián FKP 37:n tyylin mukaiseksi. Vuosi sitten Ducati ja Lamborghini yhdistivät jälleen voimansa, ja lopputuloksena oli Ducati-hinnaston kallein versio Ducati Streetfighter V4 Lamborghini, jonka Suomi-hinta kipusi 104 970 euroon. Ducatin ja Lamborghinin yhteistyötä selittää se, että molemmat ovat Audin omistuksessa.

Nyt Ducati on lähtenyt etsimään yhteistyötä laajemmin VW-konsernin sateenvarjon alla olevista automerkeistä, ja päätynyt brittilähtöiseen Bentleyhin. Eikä edes tämän aristokraattisen merkin mihin tahansa malliin, vaan ainoastaan 18 kappaletta valmistettuun, 740-hevosvoimaiseen Baturiin. Kyseessä on Ducatin ja Bentleyn ensimmäinen yhteistyöprojekti. Ducati sentään valmistaa Diavel for Bentley -erikoismalleja hieman enemmän, tasan 500 kappaleen erän.

Jotta Diavel yhdistyisi ulkoisesti Bentley Baturiin, on Ducati kuorrutettu samalla Scarab Green -värityksellä. Sävy on hyvin lähellä tuttua ”British racing green” -väriä. Tätä mallia varten suunnitellut, Dark Titanium Satin -värityksellä viimeistellyt vanteet muistuttavat Baturin 22-tuumaisia vanteita, joskin Ducatissa tietysti 17-tuumaisina.

Kaksisävyiset ilmanottoaukot muistuttavat Baturin etusäleikköä, jonka on yksi mallin perustunnusmerkkejä. Hiilikuituakaan ei ole viimeistelyssä säästetty, vaan tätä tyylikästä ja kevyttä materiaalia on käytetty mm. etulokasuojassa, ajovalon suojuksessa, moottorin, pakoputken ja jäähdyttimen suojuksissa, sivupaneeleissa sekä takaistuimen suojassa. Kuljettajan alcantara-satulan väritys ja ompeleet on lainattu Baturista ja siihen on luonnollisesti yhdistetty Bentley-logo. Paljon muitakin pienempiä ja suurempia muokkauksia on tehty, jotta Diavelin tyyli yhdistyisi mahdollisimman hyvin Bentley Baturiin.

Batur on Bentleyn kaikkien aikojen tehokkain tuotantomalli, jonka W12-moottori tuottaa 740 hevosvoiman tehon ja vääntöä kunnioitettavat 1000 newtonmetriä. Ducati Diavel V4 puolestaan on bolognalaisvalmistajan vuosi sitten esittelemä malli, jonka 1158-kuutioinen V4-moottori tuottaa 168 hevosvoimaa ja erikoisen ”twin pulse”-sytytysjärjestyksen ansiosta kuulostaa klassiselta Ducatin kaksisylinteriseltä V-moottorilta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jos tämäkään ei riitä…

…niin 500 kappaleen erikoiserän lisäksi Ducati valmistaa 50 kappaleen erän vieläkin erityisempää Diavel for Bentley Mulliner -erikoismallia. Se on tarkoitettu vain Bentley-autojen omistajille. Ja syykin on selkeä, sillä pyörä voidaan personoida asiakkaan oman Bentleyn värityksellä - sekä ulko- että sisustus - ja lisäksi mm. etujarrusatulat saa asiakkaan haluamalla värityksellä.

Jos hankintapäätöksen tekemiseksi mietit hintaa, niin todennäköisesti et kuulu kohderyhmään. Diavel for Bentleyn hinta-arvio on yli kaksinkertainen perus-Diaveliin verrattuna ja Diavel for Bentley Mullinerin hinta noin kolminkertainen.

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Ducati

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat