23.3.2023 Liikenne Edessä maantieverkon supistus – jos tierahoista leikataan 300 miljoonaa euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väylävirastolta pysäyttävä hätähuuto: jos perusväylänpidon rahoitusta leikataan 300 miljoonalla eurolla, seurauksena olisi raju korjausvelan kasvu ja jopa huonokuntoisimpien väyläverkon osien sulkeminen. Valtiovarainministeriö esitteli maaliskuun alussa julkaistussa meno- ja rakennekartoituksessa vaihtoehtoisia toimia julkisen talouden vahvistamiseksi. Yhtenä mahdollisena säästökohteena esitettiin perusväylänpidon rahoituksen supistamista 300 miljoonalla eurolla.Jos tämä toteutuisi, olisivat seuraukset Suomi-neidon verenkierrolle eli tieverkostolle katastrofaaliset.Väylien hoidosta, liikennepalveluista ja jo päätetyistä investointi- tai peruskorjaushankkeista on Väyläviraston näkemyksen mukaan mahdotonta saada merkittäviä säästöjä ainakaan lyhyellä aikavälillä.”Rata- ja tieverkolla leikkaukset jouduttaisiin ensisijaisesti kohdistamaan väyläverkon parantamiseen ja esimerkiksi maanteiden ja ratojen rakenteiden ja siltojen korjauksiin”, kiteyttää pääjohtaja Kari Wihlman Väyläviraston tänäisessä uutiskirjeessä.Rahojen leikkaus tietäisi seuraavaa:teiden ja rataosien kunnossapidon tason lasku nopeus- ja painorajoituksia tiestölle ja radoille liikenneturvallisuuden heikkeneminen nykyisin liikennöidyn maantie- ja rataverkon supistaminen päällystettyjen teiden muuttaminen sorateiksiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjausvelan raju kasvuVäylävirasto varoittaa, että jos rahoja perusväylänidosta leikattaisiin näin rajusti eli 300 miljoonalla eurolla, varsin pian seurauksena olisi raju korjausvelan kasvu ja jopa huonokuntoisimpien väyläverkon osien sulkeminen.Autoliitto esitti samasta aiheesta perustellun huolensa vastikään, josta Moottori kertoi otsikolla Autoliiton viesti vaaliuurnille – tiestön rapautuminen pysäytettävä.Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö teroitti mieliin, että tieliikenne kattaa noin 93 prosenttia henkilöliikenteestä ja lähes 90 prosenttia tavaraliikenteestä. ”Tämä muistaen seuraavan hallituksen tärkeänä tehtävänä on taata Suomen tieverkon riittävä rahoitus”, linjasi Autoliitto.Päällystysrahat ennätysniukatTieverkon korjausvelka on kasvanut liki vuosittain ja lähestyy jo 1,7 miljardia euroa. Suomessa pitäisi päällystää vuosittain 4 000 kilometriä teitä, jotta velka ei kasvaisi, jotta teiden kunto pysyisi edes nykyisellä tasolla.Väylävirasto on kehityskulusta erittäin huolissaan. Taustalla huonoon suuntaan vaikuttaa myös yleinen ja etenkin maanrakennusalaa koskeva viimeisen kahden vuoden aikana tapahtunut noin 25 prosentin kustannustason nousu. Vaikutukset ovat rajut.Perusväylänpidossa vajaan 1,3 miljardin euron ostovoima on tällä hetkellä sama kuin yhden miljardin euron ostovoima vuonna 2020, muistuttaa Väylävirasto uutiskirjeessään.”Nykyrahoituksella tulee tulevan kesän tieverkon päällystysohjelma jäämään alle 1 500 kilometriin, kun maanteiden korjausvelan vähentämiseksi olisi päällystettävä 4 000 kilometriä vuodessa.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikenne 12 toteutettavaVäylävirastolla on harras toive: ”Liikennejärjestelmän kehittämisen jatkuvuus yli hallituskausien on turvattava.”Tähän työhön Liikenne 12 -suunnitelma on hyvä työkalu.Tällä hallituskaudella laadittu ensimmäinen parlamentaarisesti valmisteltu valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma koskeaa vuosia 2021–2032. Tämä ns. Liikenne 12 -suunnitelma sisältää sekä toimenpideohjelman että liikennejärjestelmää koskevan valtion rahoitusohjelman.Väyläviraston näkemys on, että väyläverkon perusväylänpidon ja kehittämisinvestointien rahoitus on turvattava tulevalla hallituskaudella Liikenne 12 -suunnitelman mukaisesti. Lisäksi ostovoiman säilyttämiseksi on etenkin perusväylänpidon rahoitusta välttämätöntä lisätä noin 25 prosentin kustannusnousua vastaavalla summalla.Liikenne- ja viestintäministeriössä on jo valmistauduttu suunnitelman päivittämiseen tulevalla vaalikaudella. Näkökulma: Tiet eivät ole vain teitä Valtiontalouden niukkuutta väyliin jaetaan tilanteessa, jossa ympäri maan on rokonarpisia ja kuoppaisia tieosuuksia, reunoiltaan murtuneita päällysteitä, liikenneturvallisuutta uhkaavia painumia ja heikkokuntoisia painorajoitettuja tiesiltoja. On hyvä mieltää, mitkä ovat Suomen väyläverkoston tärkeimmät tehtävät. Tiet eivät ole vain teitä. Suomen tieverkostolla on tärkeä tehtävä paitsi yksityisten ihmisten arjen mahdollistamisessa myös yhteiskunnallisen toimeliaisuuden takaamisessa. Ja kuten Väylävirasto tuoreessa ulostulossaan linjaa, ”laadukas ja moderni liikennejärjestelmä on yhteiskunnan hyvinvoinnin, huoltovarmuuden ja toimivuuden perusta.” Siihenkin viranomaistahon näkemykseen on helppo yhtyä, että liikennejärjestelmään sekä väyläverkkojen kunnossapitoon ja kehittämiseen käytettyjä euroja ei tulisi nähdä kulueränä, vaan investointina Suomen sisäiseen ja ulkoiseen saavutettavuuteen ja sitä kautta kilpailukykyyn. Liikennejärjestelmän kehittämistä edellyttävät myös vihreä ja digitaalinen siirtymä. Teiden kunnosta puhumisessa keskiöön tulee nostaa myös liikenneturvallisuus. Nykyistä turvallisempi liikenne edellyttää hyväkuntoisia teitä. Jokainen kehnosta liikenneympäristöstä johtuva tieliikenteen loukkaantuminen tai kuolema on liian kallis hinta niin läheisille kuin yhteiskunnallekin. Marko Jokela Teksti: Marko Jokela Lähteet: Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Väylävirasto / Uutiskirjea:1:{i:0;s:6:"132755";} Lue lisää Kaikki artikkelit 17.7.2025 Liikenne Haapamäen sortumapaikka valtatiellä 23 pysyy suljettuna – korjaus kestää kuukausia 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Boreal on Dacia Bigsterin parempi puolisko niille markkinoille, joilla ei tykätä halpamerkeistä 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon