23.3.2023 Liikenne Edessä maantieverkon supistus – jos tierahoista leikataan 300 miljoonaa euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väylävirastolta pysäyttävä hätähuuto: jos perusväylänpidon rahoitusta leikataan 300 miljoonalla eurolla, seurauksena olisi raju korjausvelan kasvu ja jopa huonokuntoisimpien väyläverkon osien sulkeminen. Valtiovarainministeriö esitteli maaliskuun alussa julkaistussa meno- ja rakennekartoituksessa vaihtoehtoisia toimia julkisen talouden vahvistamiseksi. Yhtenä mahdollisena säästökohteena esitettiin perusväylänpidon rahoituksen supistamista 300 miljoonalla eurolla.Jos tämä toteutuisi, olisivat seuraukset Suomi-neidon verenkierrolle eli tieverkostolle katastrofaaliset.Väylien hoidosta, liikennepalveluista ja jo päätetyistä investointi- tai peruskorjaushankkeista on Väyläviraston näkemyksen mukaan mahdotonta saada merkittäviä säästöjä ainakaan lyhyellä aikavälillä.”Rata- ja tieverkolla leikkaukset jouduttaisiin ensisijaisesti kohdistamaan väyläverkon parantamiseen ja esimerkiksi maanteiden ja ratojen rakenteiden ja siltojen korjauksiin”, kiteyttää pääjohtaja Kari Wihlman Väyläviraston tänäisessä uutiskirjeessä.Rahojen leikkaus tietäisi seuraavaa:teiden ja rataosien kunnossapidon tason lasku nopeus- ja painorajoituksia tiestölle ja radoille liikenneturvallisuuden heikkeneminen nykyisin liikennöidyn maantie- ja rataverkon supistaminen päällystettyjen teiden muuttaminen sorateiksiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjausvelan raju kasvuVäylävirasto varoittaa, että jos rahoja perusväylänidosta leikattaisiin näin rajusti eli 300 miljoonalla eurolla, varsin pian seurauksena olisi raju korjausvelan kasvu ja jopa huonokuntoisimpien väyläverkon osien sulkeminen.Autoliitto esitti samasta aiheesta perustellun huolensa vastikään, josta Moottori kertoi otsikolla Autoliiton viesti vaaliuurnille – tiestön rapautuminen pysäytettävä.Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö teroitti mieliin, että tieliikenne kattaa noin 93 prosenttia henkilöliikenteestä ja lähes 90 prosenttia tavaraliikenteestä. ”Tämä muistaen seuraavan hallituksen tärkeänä tehtävänä on taata Suomen tieverkon riittävä rahoitus”, linjasi Autoliitto.Päällystysrahat ennätysniukatTieverkon korjausvelka on kasvanut liki vuosittain ja lähestyy jo 1,7 miljardia euroa. Suomessa pitäisi päällystää vuosittain 4 000 kilometriä teitä, jotta velka ei kasvaisi, jotta teiden kunto pysyisi edes nykyisellä tasolla.Väylävirasto on kehityskulusta erittäin huolissaan. Taustalla huonoon suuntaan vaikuttaa myös yleinen ja etenkin maanrakennusalaa koskeva viimeisen kahden vuoden aikana tapahtunut noin 25 prosentin kustannustason nousu. Vaikutukset ovat rajut.Perusväylänpidossa vajaan 1,3 miljardin euron ostovoima on tällä hetkellä sama kuin yhden miljardin euron ostovoima vuonna 2020, muistuttaa Väylävirasto uutiskirjeessään.”Nykyrahoituksella tulee tulevan kesän tieverkon päällystysohjelma jäämään alle 1 500 kilometriin, kun maanteiden korjausvelan vähentämiseksi olisi päällystettävä 4 000 kilometriä vuodessa.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikenne 12 toteutettavaVäylävirastolla on harras toive: ”Liikennejärjestelmän kehittämisen jatkuvuus yli hallituskausien on turvattava.”Tähän työhön Liikenne 12 -suunnitelma on hyvä työkalu.Tällä hallituskaudella laadittu ensimmäinen parlamentaarisesti valmisteltu valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma koskeaa vuosia 2021–2032. Tämä ns. Liikenne 12 -suunnitelma sisältää sekä toimenpideohjelman että liikennejärjestelmää koskevan valtion rahoitusohjelman.Väyläviraston näkemys on, että väyläverkon perusväylänpidon ja kehittämisinvestointien rahoitus on turvattava tulevalla hallituskaudella Liikenne 12 -suunnitelman mukaisesti. Lisäksi ostovoiman säilyttämiseksi on etenkin perusväylänpidon rahoitusta välttämätöntä lisätä noin 25 prosentin kustannusnousua vastaavalla summalla.Liikenne- ja viestintäministeriössä on jo valmistauduttu suunnitelman päivittämiseen tulevalla vaalikaudella. Näkökulma: Tiet eivät ole vain teitä Valtiontalouden niukkuutta väyliin jaetaan tilanteessa, jossa ympäri maan on rokonarpisia ja kuoppaisia tieosuuksia, reunoiltaan murtuneita päällysteitä, liikenneturvallisuutta uhkaavia painumia ja heikkokuntoisia painorajoitettuja tiesiltoja. On hyvä mieltää, mitkä ovat Suomen väyläverkoston tärkeimmät tehtävät. Tiet eivät ole vain teitä. Suomen tieverkostolla on tärkeä tehtävä paitsi yksityisten ihmisten arjen mahdollistamisessa myös yhteiskunnallisen toimeliaisuuden takaamisessa. Ja kuten Väylävirasto tuoreessa ulostulossaan linjaa, ”laadukas ja moderni liikennejärjestelmä on yhteiskunnan hyvinvoinnin, huoltovarmuuden ja toimivuuden perusta.” Siihenkin viranomaistahon näkemykseen on helppo yhtyä, että liikennejärjestelmään sekä väyläverkkojen kunnossapitoon ja kehittämiseen käytettyjä euroja ei tulisi nähdä kulueränä, vaan investointina Suomen sisäiseen ja ulkoiseen saavutettavuuteen ja sitä kautta kilpailukykyyn. Liikennejärjestelmän kehittämistä edellyttävät myös vihreä ja digitaalinen siirtymä. Teiden kunnosta puhumisessa keskiöön tulee nostaa myös liikenneturvallisuus. Nykyistä turvallisempi liikenne edellyttää hyväkuntoisia teitä. Jokainen kehnosta liikenneympäristöstä johtuva tieliikenteen loukkaantuminen tai kuolema on liian kallis hinta niin läheisille kuin yhteiskunnallekin. Marko Jokela Teksti: Marko Jokela Lähteet: Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Väylävirasto / Uutiskirjea:1:{i:0;s:6:"132755";} Lue lisää Kaikki artikkelit 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 3.12.2024 Autoilu Autojen ensirekisteröinnit jäämässä tänä vuonna viime vuotta selvästi alhaisemmaksi 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta 30.11.2024 Uutinen Lotukselle lataushybridejä hiipuvassa sähkökysynnässä – ja samalla vältetään tuontitullit 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan