26.9.2017 Ajoneuvot ”Ehkä myöhemmin” – Audin polttokennosuunnitelmat vuosien päässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Frankfurtin autonäyttely teki selväksi, että VW-ryhmän suunnitelmissa polttokennot ovat kaukainen kakkosvaihtoehto sähköautojen lähitulevaisuudelle. Frankfurtin autonäyttelyssä Volkswagen-ryhmä valotti sähköistämissuunnitelmiaan tuleville vuosille. Pääjohtaja Matthias Müller kertoi vuolain sanoin VW-ryhmän merkittävistä sähköistämispanostuksista aina vuoteen 2030 saakka. Yksi oli kuitenkin joukosta poissa: vetykäyttöiset polttokennot saivat vain ohimenevän maininnan. Müllerin mukaan Audin polttokennoprojekteista kuultaisiin lisää "joskus tässä".Volkswagen-ryhmän sähkövyörytyksen ensiaskeleita otetaan ensi vuonna Audi e-tron Quattron myötä ja 2020-luvulle saavuttaessa vuorossa ovat Volkswagenin omat I.D.-brändätyt sähköautot. Konsernin voimavarat ovat kuitenkin ladattavissa sähköautoissa ja niiden latausverkoston parantamisessa Euroopassa ja Yhdysvalloissa.Audi of American toimitusjohtaja Scott Keogh arvioi, että Audin polttokennoprojekti on vuorossa kunnolla vasta ladattavien akkupohjaisten sähköautojen jälkeen. Merkittäviä määriä polttokennotestiautoja nähtäisiin käytössä viiden vuoden sisään, mutta kuluttajakäyttöön vetyautot saapuisivat vasta myöhemmin.– Pahinta mitä voit tehdä on hoitaa sähkö puolivillaisesti, sitten karata kokeilemaan polttokennoja ja sitten karata taas uuteen kokeeseen, Keogh linjasi Frankfurtin autonäyttelyn yhteydessä Automotive Newsille.Audi on viime vuosina esitellyt muutamia h-tron-vetykonseptiautoja. Vuoden 2014 A7 h-tron yhdisti tekniikan tuttuun A7-koriin. Viime vuonna nähty Audi h-tron quattro concept puolestaan toi sähköisen e-tronin muotoiluelementtejä vetyautokonseptiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpailijoiden kannoillaAudin projektiaikataulu jättää saksalaismerkin monien kilpailijoidensa varjoon polttokennojen osalta. Honda, Toyota, Mercedes-Benz, Hyundai ja General Motors ovat kaikki panostaneet viime vuosina voimakkaasti polttokennomallien kehittelyyn ja tuotteistamiseen. Samalla yhtiöt ovat osallistuneet myös aloittelevan vetyinfrastruktuurin rakentamiseen Euroopassa ja Kaliforniassa.Kuluttajien vähäinen innostus vetypolttokennoja kohtaan on kuitenkin saanut Toyotan ja Hyundain keskittämään tuotekehitysvarojaan enemmän akkupohjaisiin sähköautoihin. Myös Honda on ilmoittanut, että yhtiön valitsema linja mahdollistaa polttokennojen vaihtamisen akkutekniikkaan lähes saumattomasti.Volkswagen-ryhmän valitsema linja on näihin kilpailijoihin nähden käänteinen, sillä konsernin ykkösvaihtoehtona ovat akkupohjaiset sähköautot, polttokennojen ollessa ikään kuin varavaihtoehtona kaukaisempaa tulevaisuutta varten.– Olen varma, että [VW-ryhmä] ajattelee, että jossain vaiheessa polttokennojen teknologia ja kulurakenne ovat järkeviä joissain olosuhteissa, kuten hyötyajoneuvokäytössä, ja he haluavat osuutensa kakusta kun niin käy. Mutta Frankfurtissa kuullut kommentit kertovat, että sähköautot ovat ehdottomasti lyhyen tähtäimen suunnitelma, kommentoi Autotraderia ja Kelley Blue Bookia julkaiseva Karl Brauer.Lähde: Automotive News Kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti