26.8.2017 Ajoneuvot Ennemminkin neliovinen coupe – Honda Civic Sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein kymmenes Civic-sukupolvi on Hondan henkilöautomalliston lippulaiva Euroopassa. Ensivilkaisu aiheuttaa hämmennystä, eikös tämä esitelty jo keväällä. Liukaslinjainen neliovinen sedan eroaa kuitenkin tarkemmin katsottuna aiemmin esitellystä viisiovisesta luukkuperäisestä Honda Civicistä.Siinä missä vuonna 1972 ensimmäinen Honda Civic oli pieni töpöperäinen kaupunkiauto, tuorein kymmenes sukupolvi on puolestaan Hondan henkilöautomalliston lippulaiva Euroopassa. Jo viisiovinen oli alkuperäistä metrin pidempi yltäessään 4,5 metrin mittaan, nyt neliovinen pistää vielä paremmaksi 4,64 metriä pituudellaan ja nousee luokan pisimpien joukkoon aivan Škoda Octavian tuntumaan. Itse asiassa koko vastaa melko tarkkaan muutamia vuosia sitten mallistosta poistunut Honda Accordia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi korimalliaKasvun lisäksi Civicin kehitykselle on ominaista poukkoileva muotoilu. Jos Volkswagen Golf seuraa omaa linjaansa jopa raivostuttavuuteen asti, Civic on muuttanut olomuotoaan kuin kameleontti.Pienen cityauton, kolmiovisen sportin, tila-auton, porrasperän ja lättänokkaisen farmarimallin jälkeen oli mahdotonta arvailla uutuuden kehityssuuntaa.Nyt molemmat korimallit ovat nähtävänä kaupoissa, sedan on noin 200 euroa hatchbackia kalliimpi, farmari jää pois. Korin etupää on molemmissa sama, muoviosissa ja maskissa on tyylieroja. Käytännöllisemmän viisiovisen perä on korkeampi, lyhyemmäksi katkaistu ja sporttisemmin muotoiltu.Neliovisen kattolinja laskeutuu loivemmin ja pidemmälle, porrasperästä ei oikein voi puhua, takaluukun kannen päälliosa on vain vaaksan mittainen.Runsaasti tilaa ja varusteitaSedanin tavaratila on kookas, eniten rajoittaa lastausaukon koko, pakaasit on työnnettävä pohjaa myöten edemmäs. Lastauskynnys on onneksi matalalla.Takaistuimella tilaa on kutakuinkin saman verran molemmissa korimalleissa. Pitkänkin kuskin takana mahtuu aikuinen istumaan. Kojelauta ja mittaristo on tavanomaisempi ja samalla tyylikkäämpi kuin edeltäjämallin ohjaamo.Polttoainesäiliön siirto etupenkkien alta takaistuimen alle on laskenut istumakorkeutta, mutta nipistää tavaratilan muunneltavuutta. Neliovista Civiciä saa kolmella varustetasolla. Jo Comfort-perustasoon kuuluu kaikki olennainen ja ilahduttavasti myös elektroniset turvajärjestelmät.Perusmallin hinta alkaa 27 860 eurosta. Kaksi tonnia kalliimmasta Elegancesta maahantuoja povaa myydyintä versiota. Ylellisin Executive nahkapenkkeineen vaatii vielä 4 000 satsauksen. Automaattivaihteiston lisähinta puolestaan on noin 1 800 euroa. Hintaa toki kertyy, mutta kokonsa ja tehonsa puolesta Civic joutuu hakemaan kilpailijoita myös ylemmästä keskiluokasta, eikä hinta silloin enää niin kovalta kuulostakaan.Turboahdettu moottoriJos korimalliksi valikoituu sedan, moottoria ei tarvitse pähkäillä, ainoa vaihtoehto on 1,5-litrainen turboahdettu bensiinikäyttöinen rivinelonen (182 hv). Turboahtimen alavääntö antaa huiman lisäpotkun vanhaan 1,8:aan verrattuna vähentäen samalla kulutusta.Viisiovisessa toisena vaihtoehtona on litrainen kolmipyttyinen (129 hv). Vaihteistona on joko kuusivaihteinen manuaali tai CVT-automaatti. Paperilla suorituskyvyssä tai kulutuksessa ei ole vaihteistojen välillä juurikaan eroja. Automaatti tuo ajoon vaivattomuutta ja äänimaailmaan monotonisuutta.Viisiovista mallia kehuttiin aikanaan räätälöidyn eurooppalaiseen makuun dynaamiseksi ja jämäkäksi. Neliovisen pitäisi olla se mukavampi ja alustaltaan suurpiirteisempi amerikkalaisille ostajille. Molemmissa jäykempi kori, pidempi akseliväli, leveämpi raideväli, madaltunut painopiste, pienentynyt ilmanvastus ja takajousituksen monivarsituenta ovat varmasti parantaneet ajokokemusta. Tähän palaamme pian koeajolla.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa