24.1.2024 Ajoneuvot Ennenkuulumaton WRC-kausi 2024 lähtee liikkeelle – tässä ennakkoasetelmat kauteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin MM-kausi 2024 alkaa suomalaisittain historiallisissa merkeissä, sillä pääluokassa ei aja ainuttakaan suomalaista. Lajin kokema nopea ja raju inflaatio tarkoittaa sitä, että ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1979 ja kuljettajien MM-sarjan alun, ei kauden avausosakilpailun lähtölistalta löydy yhtäkään suomalaiskuljettajaa rallin voitosta ajamassa.Toyotan Rally2-autolla reitille lähtee Sami Pajari, mutta hän voi korkeintaan ajaa oman luokkansa voitosta. Se jättää armottoman, sinivalkoisen aukon Ranskan Merialppien rinteille.Tilanteesta voi jokainen vetää halutessaan omat johtopäätöksensä, mutta jotain selvästi uupuu rallin MM-sarjasta. Rallipromoottori on tehnyt myyräntyötä viemällä lajia keinotekoiseen suuntaan, jossa uusien autonvalmistajien mukaan houkuttelu on mahdotonta ja nykyisten pitäminen vähintäänkin haasteellista.Rallin kevytkuluttajalle muuttunut pistelaskujärjestelmä ei tee lajin seuraamisesta helpompaa, sillä vaikeaselkoinen se on myös aktiivisille seuraajille. Pisteitä jaetaan kolmessa tasossa; lauantain lenkin jälkeen pienimmän kokonaisajan omaavalle, sunnuntain nopeimmalle sekä seitsemälle nopeimmalle kuljettajalle rallin päättävällä Power Stagella.Esapekka Lapin valittua puolikkaan kauden ei kauden avaukseen Monte Carlossa starttaa lainkaan suomalaiskuljettajaa Rally1-luokan autolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySääntöjen eriskummallisuudetKisan päätöspäivä, sunnuntai, eriytettiin pisteytyksestä sen vuoksi, että kuljettajien motivaatio riittäisi ajamaan yleisöä viihdyttävää vauhtia erikoiskokeet läpi, vaikka tilanne rallissa puoltaisi varman päälle ajoa.Mikä pahinta, nyt rallin voittajan tulkitseminenkin on jo työn ja tuskan takana. Onko kilpailun voittaja se, joka saalistaa isoimmat pisteet lauantain jälkeen? Jos näin on, niin logiikkaa on vaikea ymmärtää, sillä eihän voittajaa voi kesken kilpailun julistaa.Rallipromoottorin helmitaulu lienee rikki ja laskutikku hukassa, sillä Power Stagelle on sallitaan ylimääräinen rengaskerta vain, jos rallijärjestäjä osaa erikseen vaatia tätä. Sääntöpykälää on perusteltu kustannuksilla, vaikka kyse on vain 1500 euron arvoisesta lisäkulusta.Kalle Rovanperän yllätysveto ja vajaa MM-kausi jättää Toyotan altavastaajan asemaan. Japanilaismerkillä ei ole enää heittää kehiin Hyundain veroista kuljettajakaartia.Suunnan on muututtavaTäyden 13 osakilpailun sarjan ajaa kuusi kuljettajaa, joista kolmella on realistiset mahdollisuudet maailmanmestaruuteen.Kärki on aina ollut kapea, mutta tällä kertaa eväät katsojiin uppoavaan MM-kauteen ovat aiempaa heikommat. Nouseeko lukuisten osa-aikaisten kuljettajien joukosta joku, joka voisi ottaa osaa mestaruuskamppailuun?Tässä skenaariossa katse kääntyy lähinnä Kalle Rovanperän ja Sébastien Ogierin suuntaan, sillä molemmat Toyota-tähdet ovat tunnustettuja mestareita ja voivat etenkin optimaalisten lähtöpaikkojensa ja muuttuneen pistelaskujärjestelmän ansiosta aiheuttaa melkoisia pettymyksiä täyden sarjan tahkoaville.Useiden vuosien laiminlyönti tarkoittaa sitä, että matkaa lajin suosion päiviin alkaa olla yhä enemmän. Huonojen valintojen vuoksi välimatka vain kasvaa, sillä siinä vaiheessa, kun miljoonia ansaitsevat huippukuljettajat, eli lajin todelliset tähdet ja yleisömagneetit, alkavat voida huonosti, on tilanne jo livennyt käsistä.Pitkälle on vieritty ajoista, jolloin ralliammattilaisuutta tavoiteltiin kymmenen vuotta omin rahoin ja päälle ajettiin toiset kymmenen vuotta lajin huipulla. Nykyinen formaatti ei tällaista puolla, sillä tiukentuneet aikataulut ovat saaneet järjestävien tahojen lipsumaan jo turvallisuusseikoista, mitä voi pitää jonkinlaisena lajin päätepysäkkinä, mitä ammattilaistasoon tulee.Suurin kysymysmerkki leijuu Teemu Sunisen yllä. Virossa asuva kuljettaja menetti otteen Rally1-unelmasta, joten ura jatkuu Rally2–autolla, jos lainkaan.Hyundai lähtökuopissa?Tiimien välisessä asetelmassa merkille pantavaa on se, että Hyundai panostaa kauteen peräti viiden kuljettajan voimin. Etenkin Ott Tänakin palkkaaminen kielii siitä, että korealaisvalmistaja haluaa vihdoin voittaa kuljettajien maailmanmestaruuden, johon se ei ole pystynyt kymmenen mukanaolovuotensa aikana.Mikäli kyseinen tavoite epäonnistuu, on hyvin todennäköistä, että Hyundai kokee Citroenin kohtalon. Citroen laittoi kaiken peliin kaudeksi 2019 ja palkasi Sébastien Ogierin tiimin ykkösnyrkiksi. Ranskalainen tippui loppukaudesta MM-jahdista ja haukkui auton lyttyyn vaimonsa säestyksellä. Se laittoi Citroenin niin ahtaaseen rakoon, että tehdas päätti luopua rallista tyystin.Ulkopuolelta Hyundain tilanne näyttää juuri samalta. Lajin tulevaisuuden kannalta voi vain toivoa, että Hyundai voittaa haluamansa. Muussa tapauksessa seuraukset saattavat olla katastrofaalisen suuret.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Moottoriurheilu Valtteri Bottas lähtee Sauberilta, pitkä suomalaisputki F1:ssä päättyy – lohdutuksena ensi kaudella mukana on yksi Kimi 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Nissanilla sangen perinnerakkaat setit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi