22.5.2024 Sähköautot Ennuste: Puoli miljoonaa täyssähköautoa vuonna 2030 Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoalan arvio: vuonna 2030 lähes joka viides autokannassa oleva henkilöauto on täyssähköauto – ja 30 prosenttia henkilöautosuoritteesta ajetaan sähköisesti. Mutta tulisiko kirittäjäksi palauttaa sähköautojen hankintatuki? Autoala on kevään aikana päivittänyt autokannan käyttövoimaennusteet. Tänään keskiviikkona Sadasta nollaan –ajankohtaisseminaarissa esiteltyjen ennusteiden mukaan Suomessa olisi vuonna 2030 hieman alle 800 000 ladattavaa henkilöautoa. Näistä täyssähköisiä olisi noin 500 000. Sähköistymisen eteneminen hidastuu tänä vuonna ja kasvaa vielä lähivuosina maltillisesti, mutta nopeutuu vuosikymmenen toisella puolikkaalla. Taustasyyt tahmaantuneelle sähköistymiselle ovat ilmeiset ja moninaiset: talouden matalasuhdanne ja korkeat korot vähentävät erityisesti kotitalouksien mahdollisuuksia uusia autojaan. – Sähköistymistä edistävät lähivuosina ennen kaikkea sähköauton edulliset käyttökustannukset, kehittyvä latausverkosto, käytettyjen sähköautojen markkinoiden kasvu ja monipuolistuva sähköautojen markkina sekä yritysten vastuullisuuteen liittyvät vaatimukset ja sitoumukset, jotka suosivat vähäpäästöisiä ajoneuvoja, toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta arvioi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päästöt alenevat autoja ripeämmin Päästöjen ja fossiilisten polttoaineiden kulutuksen vähentämisessä sähköautojen merkitys on kannassa olevien autojen osuutta suurempi, koska uusilla autoilla ajetaan enemmän kuin vanhemmilla autoilla. Autoalan arvion mukaan lähes 30 prosenttia henkilöautojen ajokilometreistä ajetaan sähköisesti vuonna 2030. Sähköistyminen vähentää liikenteen päästöjä, mutta se ei yksin riitä liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttamiseen. Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan autoalan näkemyksen mukaan lisäksi muun muassa uusiutuvien polttoaineiden ja synteettisten hiilineutraalien polttoaineiden osuuden lisäämistä. Liikenteen päästöjä on tavoitteena vähentää 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasoon nähden. Työsuhdeautot auraavat latua Ladattavien autojen määrä on vuoden 2030 ennusteessa hieman suurempi kuin viime vuonna laaditussa ennusteessa, sillä ennusteeseen on kuvattu hallituksen kehysriihessään linjaama päätös täyssähköisten työsuhdeautojen verokannusteen jatkumisesta vuosina 2026–2029. Verokannuste on toteutettu siten, että täyssähköauton verotusarvosta vähennetään tuloverotuksessa 170 euroa kuukaudessa. Autoala on vakuuttunut, että työsuhdeautoilijoiden käyttövoimaratkaisut ovat merkittävä tekijä liikenteen sähköistymisessä ja päästötalkoiden onnistumisessa. Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallion mukaan hallituksen kehysriihilinjaus oli tärkeä, sillä sähköistyminen olisi ilman verokannusteen jatkoa hidastunut selvästi aiempaan ennusteeseen nähden. – Vuosina 2024–2030 kannuste lisää täyssähköautojen määrää autokannassa lähes 40 000 täyssähköautolla verrattuna tilanteeseen, jossa verokannustetta ei olisi jatkettu, hän arvioi. Kallio perustelee arviotaan kannusteen ensiarvoisuudesta Autoalan Tiedotuskeskuksen helmi–maaliskuussa teettämän tutkimuksen tuloksilla. Tuon tutkimuksen mukaan vain noin kolmannes täyssähköisen työsuhdeauton hankkineista olisi jatkanut tulevaisuudessakin täyssähköisellä työsuhdeautolla ajoa, mikäli verokannuste olisi päättynyt. Seminaarissa puhunut Helsingin yliopiston ympäristöekonomian emeritusprofessori ja Suomen ilmastopaneelin entinen puheenjohtaja Markku Ollikainen kehui nykyhallituksen päätöstä jatkaa täyssähköisten työsuhdeautojen veroetuutta oikean suuntaisena ilmastotoimena, joka osaltaan edesauttaa liikenteen sähköistymistä. Hän otti esiin myös täyssähköautojen hankintatuet ja totesi Norjan olevan hyvä esimerkki siitä, kuinka sähköhenkilöautojen tukitoimet ovat vaikuttaneet toivotusti ja nostaneet Norjan johtavaksi sähköautomaaksi. – Sähköautojen hankintatuen palauttamista väliaikaisesti tulisi vakavasti harkita, Ollikainen mainitsi yhdeksi esimerkiksi politiikkatoimesta ja korjausliikkeestä liikenteen sähköistymisessä. Polttikset mihinkään katoa! Vaikka käyttövoimamurros etenee välillä rivakammin, välillä hitaammin, ja vaikka sähköautohypeäkin on julkisessa keskustelussa havaittavissa, yksi on varmaa tässä epävarmassa liikenteen tulevaisuudessa: polttomoottoriautoilla ajetaan Suomessa vielä pitkään. Vaikka sähköistyminen etenee autojen ensirekisteröinneissä nopeasti, muutokset autokannassa ovat hitaita. Polttomoottorisia henkilöautoja on autokannassa vielä vuosikymmenten ajan. Autoalan tuoreimman ennusteen mukaan autokannassa on vielä vuonna 2035 noin 1,6 miljoonaa polttomoottoriautoa – kymmenen vuoden kuluttua siis vielä hieman yli puolet autokannassa olevista autoista on bensiini- tai dieselkäyttöisiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Norja jossain kaukana edellä Ladattavien autojen osuuden henkilöautokannasta arvioidaan vuonna 2030 kasvavan noin 27 prosenttiin ja täyssähköautojen noin 18 prosenttiin. Siihen on vielä pitkälti matkaa, sillä toukokuussa 2024 noin 3,6 prosenttia autokannasta oli täyssähköautoja ja ladattavien autojen osuus oli noin 9 prosenttia. Ja jos maailman johtavaan sähköautomaa-Norjaan vertailu sallitaan, niin edessä vuosikausien kirivaihe. Norjassa täyssähköautojen osuus kannasta oli viime vuoden lopussa jo noin neljännes. Suomessa vastaava osuus saavutetaan autokantaennusteen mukaan vuonna 2032. Norjassa täyssähköautojen osuus maan autokannasta vuoden 2023 lopussa oli 24,2 %. Vastaava luku Tanskassa oli 7,1 %, Ruotsissa 5,9 % ja Suomessa 3,0 %. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Koeajo Koeajo: Volvo EX40 Single Extended Range Ultra – edelleen hyvien perusasioiden äärellä 15.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic E-Tech -sähköauto kääntää katseita sen kotimaassakin 15.7.2024 Autoilu Päällystetyistä maanteistä jo noin 10 600 km on huonokuntoisia 11.7.2024 Uutinen Polestar 6 sähköavo esittäytyy mietona ja tulisena versiona Goodwoodissa 11.7.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – macchina elettrica molto piccante 5.7.2024 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – 29000 euron sähkösitruuna ei jätä happamaksi 3.7.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq prototyyppi – potentiaalia paljon, mutta hinta ratkaisee Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan