22.5.2024

Ennuste: Puoli miljoonaa täyssähköautoa vuonna 2030

Kuva Moottorin arkisto

Autoalan arvio: vuonna 2030 lähes joka viides autokannassa oleva henkilöauto on täyssähköauto – ja 30 prosenttia henkilöautosuoritteesta ajetaan sähköisesti. Mutta tulisiko kirittäjäksi palauttaa sähköautojen hankintatuki?

Autoala on kevään aikana päivittänyt autokannan käyttövoimaennusteet. Tänään keskiviikkona Sadasta nollaan –ajankohtaisseminaarissa esiteltyjen ennusteiden mukaan Suomessa olisi vuonna 2030 hieman alle 800 000 ladattavaa henkilöautoa. Näistä täyssähköisiä olisi noin 500 000.

Sähköistymisen eteneminen hidastuu tänä vuonna ja kasvaa vielä lähivuosina maltillisesti, mutta nopeutuu vuosikymmenen toisella puolikkaalla.

Taustasyyt tahmaantuneelle sähköistymiselle ovat ilmeiset ja moninaiset: talouden matalasuhdanne ja korkeat korot vähentävät erityisesti kotitalouksien mahdollisuuksia uusia autojaan.

– Sähköistymistä edistävät lähivuosina ennen kaikkea sähköauton edulliset käyttökustannukset, kehittyvä latausverkosto, käytettyjen sähköautojen markkinoiden kasvu ja monipuolistuva sähköautojen markkina sekä yritysten vastuullisuuteen liittyvät vaatimukset ja sitoumukset, jotka suosivat vähäpäästöisiä ajoneuvoja, toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta arvioi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päästöt alenevat autoja ripeämmin

Päästöjen ja fossiilisten polttoaineiden kulutuksen vähentämisessä sähköautojen merkitys on kannassa olevien autojen osuutta suurempi, koska uusilla autoilla ajetaan enemmän kuin vanhemmilla autoilla.

Autoalan arvion mukaan lähes 30 prosenttia henkilöautojen ajokilometreistä ajetaan sähköisesti vuonna 2030. Sähköistyminen vähentää liikenteen päästöjä, mutta se ei yksin riitä liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttamiseen. Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan autoalan näkemyksen mukaan lisäksi muun muassa uusiutuvien polttoaineiden ja synteettisten hiilineutraalien polttoaineiden osuuden lisäämistä.  

Liikenteen päästöjä on tavoitteena vähentää 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasoon nähden.

Työsuhdeautot auraavat latua

Ladattavien autojen määrä on vuoden 2030 ennusteessa hieman suurempi kuin viime vuonna laaditussa ennusteessa, sillä ennusteeseen on kuvattu hallituksen kehysriihessään linjaama päätös täyssähköisten työsuhdeautojen verokannusteen jatkumisesta vuosina 2026–2029.

Verokannuste on toteutettu siten, että täyssähköauton verotusarvosta vähennetään tuloverotuksessa 170 euroa kuukaudessa.

Autoala on vakuuttunut, että työsuhdeautoilijoiden käyttövoimaratkaisut ovat merkittävä tekijä liikenteen sähköistymisessä ja päästötalkoiden onnistumisessa.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallion mukaan hallituksen kehysriihilinjaus oli tärkeä, sillä sähköistyminen olisi ilman verokannusteen jatkoa hidastunut selvästi aiempaan ennusteeseen nähden.

– Vuosina 2024–2030 kannuste lisää täyssähköautojen määrää autokannassa lähes 40 000 täyssähköautolla verrattuna tilanteeseen, jossa verokannustetta ei olisi jatkettu, hän arvioi.

Kallio perustelee arviotaan kannusteen ensiarvoisuudesta Autoalan Tiedotuskeskuksen helmi–maaliskuussa teettämän tutkimuksen tuloksilla. Tuon tutkimuksen mukaan vain noin kolmannes täyssähköisen työsuhdeauton hankkineista olisi jatkanut tulevaisuudessakin täyssähköisellä työsuhdeautolla ajoa, mikäli verokannuste olisi päättynyt.

Seminaarissa puhunut Helsingin yliopiston ympäristöekonomian emeritusprofessori ja Suomen ilmastopaneelin entinen puheenjohtaja Markku Ollikainen kehui nykyhallituksen päätöstä jatkaa täyssähköisten työsuhdeautojen veroetuutta oikean suuntaisena ilmastotoimena, joka osaltaan edesauttaa liikenteen sähköistymistä.

Hän otti esiin myös täyssähköautojen hankintatuet ja totesi Norjan olevan hyvä esimerkki siitä, kuinka sähköhenkilöautojen tukitoimet ovat vaikuttaneet toivotusti ja nostaneet Norjan johtavaksi sähköautomaaksi.

– Sähköautojen hankintatuen palauttamista väliaikaisesti tulisi vakavasti harkita, Ollikainen mainitsi yhdeksi esimerkiksi politiikkatoimesta ja korjausliikkeestä liikenteen sähköistymisessä.

Polttikset mihinkään katoa!

Vaikka käyttövoimamurros etenee välillä rivakammin, välillä hitaammin, ja vaikka sähköautohypeäkin on julkisessa keskustelussa havaittavissa, yksi on varmaa tässä epävarmassa liikenteen tulevaisuudessa: polttomoottoriautoilla ajetaan Suomessa vielä pitkään.

Vaikka sähköistyminen etenee autojen ensirekisteröinneissä nopeasti, muutokset autokannassa ovat hitaita. Polttomoottorisia henkilöautoja on autokannassa vielä vuosikymmenten ajan.

Autoalan tuoreimman ennusteen mukaan autokannassa on vielä vuonna 2035 noin 1,6 miljoonaa polttomoottoriautoa – kymmenen vuoden kuluttua siis vielä hieman yli puolet autokannassa olevista autoista on bensiini- tai dieselkäyttöisiä. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Norja jossain kaukana edellä

Ladattavien autojen osuuden henkilöautokannasta arvioidaan vuonna 2030 kasvavan noin 27 prosenttiin ja täyssähköautojen noin 18 prosenttiin. Siihen on vielä pitkälti matkaa, sillä toukokuussa 2024 noin 3,6 prosenttia autokannasta oli täyssähköautoja ja ladattavien autojen osuus oli noin 9 prosenttia.

Ja jos maailman johtavaan sähköautomaa-Norjaan vertailu sallitaan, niin edessä vuosikausien kirivaihe. Norjassa täyssähköautojen osuus kannasta oli viime vuoden lopussa jo noin neljännes. Suomessa vastaava osuus saavutetaan autokantaennusteen mukaan vuonna 2032.

Norjassa täyssähköautojen osuus maan autokannasta vuoden 2023 lopussa oli 24,2 %. Vastaava luku Tanskassa oli 7,1 %, Ruotsissa 5,9 % ja Suomessa 3,0 %.

Luetuimmat