17.7.2023 Liikenne EU päätti: Lisää helppokäyttöisiä latausasemia ja puhtaampia meripolttoaineita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mepit hyväksyivät uudet säännöt, jotka koskevat autojen ja kuorma-autojen vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluasemia, helppokäyttöisempää latausta sekä puhtaampia meripolttoaineita. Euroopan parlamentti on hyväksynyt uudet säännöt, jotka edistävät vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöä liikenteessä. Tavoitteena on myös lisätä latausasemien saatavuutta ja helpottaa latausta sekä käyttää puhtaampia meripolttoaineita. Nämä toimet ovat osa EU:n Fit for 55 -pakettia, jonka tarkoituksena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 55 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasoon verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää helppokäyttöisempiä ja tehokkaita latausasemiaUusien sääntöjen mukaan henkilöautoille tulee olla vähintään 400 kW:n latausasemia ainakin 60 kilometrin välein ja kuorma- ja linja-autoille 1400 – 2800 kW:n tehoisia latausasemia 120 kilometrin välein. Lisäksi vetytankkausasemia on oltava käytettävissä vähintään 200 kilometrin välein. Nämä muutokset tapahtuvat vuosien 2026 – 2031 välillä.Tavoitteena on tarjota helposti saatavilla olevia latauspisteitä, joissa maksaminen onnistuu ilman sopimusta, ja hinnat esitetään kilowattitunteina, kilogrammoina tai per minuutti tai latauskerta. Lisäksi komission on perustettava EU:n tietokanta vaihtoehtoisista polttoaineista vuoteen 2027 mennessä, jotta kuluttajat voivat saada tietoa saatavuudesta, odotusajoista ja hinnoista eri asemilla.– Kestävien, uusiutuvien ja tehokkaiden energiaratkaisujen käyttö liikennesektorilla auttaa vähentämään päästöjä ja ilmansaasteita, parantamaan kansalaisten elämänlaatua ja luomaan uusia laadukkaita työpaikkoja. Lisäksi uudet säännöt auttavat rakentamaan latausinfrastruktuuria ja tekemään niiden käytöstä yhtä helppoa kuin bensiiniasemalla tankkaamisesta, kertoo vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuria käsittelevä parlamentin esittelijä Petar Vitanov (S&D, Bulgaria).Ilmastoystävällisempiä meripolttoaineitaMeriliikenteessä pyritään käyttämään puhtaampia polttoaineita. Uudet säännöt edellyttävät alusten vähentävän asteittain kasvihuonekaasupäästöjä käyttämässään energiassa. Vähennysaste tulee olemaan kaksi prosenttia vuonna 2025 ja 80 prosenttia vuoteen 2050 mennessä verrattuna vuoden 2020 tasoon. Tätä sovellettaisiin aluksiin, joiden bruttovetoisuus on yli 5 000 tonnia – niiden laskennallinen osuus hiilidioksidipäästöistä on 90 prosenttia.Lisäksi kontti- ja matkustaja-alusten on käytettävä maasähköä suurissa EU:n satamissa vuodesta 2030 alkaen. Uusiutuvia polttoaineita koskeva kahden prosentin käyttötavoite asetetaan vuodesta 2034 alkaen, jos tiettyjen ehtojen täyttyessä uusiutuvien polttoaineiden osuus pottoaineyhdistelmästä on alle yksi prosentti vuonna 2031.– Uudet säännöt luovat maailman kunnianhimoisimman kehyksen meriliikenteen päästöleikkauksille. Se vaikuttaa 90 prosenttiin meriliikenteen hiilidioksidipäästöistä ja suojaa samalla pienten alusten omistajia ja satamia lisäkustannuksilta sekä hallinnolliselta taakalta. Säännöt tekevät Euroopasta edelläkävijän puhtaiden polttoaineiden kysynnässä ja innovaatioissa, toteaa kestäviä meripolttoaineita käsittelevä parlamentin esittelijä Jörgen Warborn. (EPP, Ruotsi).Lähde: Euroopan parlamentin Suomen-toimisto Lue lisää Kaikki artikkelit 28.1.2025 Autoilu Autoliitto: Helsingin polttomoottorikielto ongelmallinen 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 2.1.2025 Autoilu Elinkeinoelämä silloista: ”Todella kriittinen osa tieverkkoa” 22.12.2024 Autoilu Painorajoituksia liki 400 sillalla 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa