17.7.2023

EU päätti: Lisää helppokäyttöisiä latausasemia ja puhtaampia meripolttoaineita

Messukeskus_latauspisteet

Mepit hyväksyivät uudet säännöt, jotka koskevat autojen ja kuorma-autojen vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluasemia, helppokäyttöisempää latausta sekä puhtaampia meripolttoaineita.

Euroopan parlamentti on hyväksynyt uudet säännöt, jotka edistävät vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöä liikenteessä. Tavoitteena on myös lisätä latausasemien saatavuutta ja helpottaa latausta sekä käyttää puhtaampia meripolttoaineita. Nämä toimet ovat osa EU:n Fit for 55 -pakettia, jonka tarkoituksena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 55 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasoon verrattuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää helppokäyttöisempiä ja tehokkaita latausasemia

Uusien sääntöjen mukaan henkilöautoille tulee olla vähintään 400 kW:n latausasemia ainakin 60 kilometrin välein ja kuorma- ja linja-autoille 1400 – 2800 kW:n tehoisia latausasemia 120 kilometrin välein. Lisäksi vetytankkausasemia on oltava käytettävissä vähintään 200 kilometrin välein. Nämä muutokset tapahtuvat vuosien 2026 – 2031 välillä.

Tavoitteena on tarjota helposti saatavilla olevia latauspisteitä, joissa maksaminen onnistuu ilman sopimusta, ja hinnat esitetään kilowattitunteina, kilogrammoina tai per minuutti tai latauskerta. Lisäksi komission on perustettava EU:n tietokanta vaihtoehtoisista polttoaineista vuoteen 2027 mennessä, jotta kuluttajat voivat saada tietoa saatavuudesta, odotusajoista ja hinnoista eri asemilla.

– Kestävien, uusiutuvien ja tehokkaiden energiaratkaisujen käyttö liikennesektorilla auttaa vähentämään päästöjä ja ilmansaasteita, parantamaan kansalaisten elämänlaatua ja luomaan uusia laadukkaita työpaikkoja. Lisäksi uudet säännöt auttavat rakentamaan latausinfrastruktuuria ja tekemään niiden käytöstä yhtä helppoa kuin bensiiniasemalla tankkaamisesta, kertoo vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuria käsittelevä parlamentin esittelijä Petar Vitanov (S&D, Bulgaria).

Ilmastoystävällisempiä meripolttoaineita

Meriliikenteessä pyritään käyttämään puhtaampia polttoaineita. Uudet säännöt edellyttävät alusten vähentävän asteittain kasvihuonekaasupäästöjä käyttämässään energiassa. Vähennysaste tulee olemaan kaksi prosenttia vuonna 2025 ja 80 prosenttia vuoteen 2050 mennessä verrattuna vuoden 2020 tasoon. Tätä sovellettaisiin aluksiin, joiden bruttovetoisuus on yli 5 000 tonnia – niiden laskennallinen osuus hiilidioksidipäästöistä on 90 prosenttia.

Lisäksi kontti- ja matkustaja-alusten on käytettävä maasähköä suurissa EU:n satamissa vuodesta 2030 alkaen. Uusiutuvia polttoaineita koskeva kahden prosentin käyttötavoite asetetaan vuodesta 2034 alkaen, jos tiettyjen ehtojen täyttyessä uusiutuvien polttoaineiden osuus pottoaineyhdistelmästä on alle yksi prosentti vuonna 2031.

– Uudet säännöt luovat maailman kunnianhimoisimman kehyksen meriliikenteen päästöleikkauksille. Se vaikuttaa 90 prosenttiin meriliikenteen hiilidioksidipäästöistä ja suojaa samalla pienten alusten omistajia ja satamia lisäkustannuksilta sekä hallinnolliselta taakalta. Säännöt tekevät Euroopasta edelläkävijän puhtaiden polttoaineiden kysynnässä ja innovaatioissa, toteaa kestäviä meripolttoaineita käsittelevä parlamentin esittelijä Jörgen Warborn. (EPP, Ruotsi).

Lähde: Euroopan parlamentin Suomen-toimisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat