27.11.2021 Ajoneuvot Ferrari Daytona SP3 – erittäin rajallisesti erittäin täysiverisiä oria Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tästä 60-luvun touring-auton tribuutiksi tehdystä, kahden miljoonan euron V12-namupalasta ei olisi kannattanut edes haaveilla, ellei sattunut kuulumaan Ferrarin ”kanta-asiakkaisiin”. Ferrarin perusmallisto on periaatteessa kenen tahansa ostettavissa, aikeita tosin saattavat häiritä raha-asioina tunnetut seikat. Kokonaan oma lukunsa ovat rajoitetut, korkeampia taivaita hipovat erikoismallit, tai -mallisarjat, kuten viimeisimpänä esimerkkinä tämä Icona-sarja.Icona-sarjassa ideana on Ferrarin omasta historiastaan esiin nostettavien erikoismallien käyttäminen inspiraationa uusien erikoismallien luomisessa. Daytona SP3 vie meidät vuoden 1967 Daytonan 24 tunnin kisaan. Maranellolaisten oma muotoilustudio, Centro Stile Ferrari, on loihtinut futuristisen hyperauton vahvana inspiraationaan kyseisen kisan kolmoisvoitto, autokalustona prototyypit (p niin kuin prototipo) 330P3/4, 330P4 sekä 412P. Nämä omaa aikaansa edustavat touring-autot ovat itse asiassa varsin ajattomia luomuksia.Daytona SP3 ei siis ole mikään touring-kilpuri, mutta sen ilmiasussa todellakin näkyy niistä saatu inspiraatio. Juuri sitä ovat kiilamainen mutta lavea yleiskuva, voimakkaat muskelit etenkin perässä, vaakarivoitukset, sivupeilit erittäin jyhkeiden pyöränkaarien päällä sekä kuplamainen ohjaamo. Katto on targa-tyylinen, mikä on sekin suoraan esikuvista poimittu tyylivalinta. Keulaan on sen sijaan tuotu omaa, 2020-luvun ilmettä, mutta se onnistuu kyllä välittämään saman uhon kuin 60-luvun esikuvansa, siis hänelle, joka uskaltautuu katsomaan sitä suoraan silmiin.Hiilikuitu on vahva teema puhuttaessa sekä auton monokokista että koripaneeleista. Materiaaleja on ammenettu suoraan niin Formula ykkösistä kuin ilmailun maailmasta. Kuivapainoa autolla on alle 1 500 kiloa. Korin ilmanohjaus on sekin saanut vaikutteita esikuvista, ilmaa kun tarvitaan todella paljon moottorin ruokkimiseen, jäähdytykseen sekä downforcen tuottamiseen. Parhaimmillaanhan ympäröivä ilma ei ole yli kolmenkaan sadan vauhdissa vastus, vaan palvelija.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyV12 - vain tehokkain ikinä Ferrarin katuautossaDaytona SP3:n, ei keulalla vaan keskellä, on 812 Competizionesta lainattu 6,5-litrainen V12. Siinä on esikuviin verrattuna kaksi ja puoli litraa ylimääräistä, mutta josko vaikka riittävän autenttinen äänimaailma ja entisestään terästynyt suorituskyky auttaisivat sen sulattamisessa.Autoa valmistetaan 599 kappaletta, mikä ei ole mitenkään erityisen tiukka rajaus, mutta ostajat – he kaikki jo valittuina – seulottiin tarkasti. Näin ollen 812 Competizionen moottori on sellaisenaan aivan liian tavanomainen Daytona SP3:een. Ensinnäkin on täytynyt muuttaa pakoputkistoa vastaamaan moottorin täysin erilaista sijoitusta autoon.Itse moottori on koottu pitkälti tasokkaammista materiaaleista ja osista. Kiertokanget ovat titaania. Moottorin sisäisen kitkan vähentämiseksi männäntapit, keinuvivut sekä uudelleentasapainotettu, 3 % kevyempi kampiakseli ovat kaikki saaneet timanttisen Diamond Like Carbon -käsittelyn. Polttoaineen syöttöä on päivitetty tuplapumpuilla. Kymmenen hevosvoiman erolla 812:een Ferrari on onnistunut tekemään tästä historiansa tehokkaimman katuauton polttomoottorin – 829 hevosvoimalla. Parhaimmillaan moottori kiertää jo lähes formulamaisissa 9 500 minuuttikierroksen lukemissa.340 km/h huippunopeus on ”vain” noin 30 km/h enemmän kuin esikuvissa, mutta nollasta sataan -tulos, 2,85 sekuntia, on ehkä jo joitain kertaluokkia parempi. Kiitos siitä kuuluu muun muassa Ferrarin 7-loviselle kaksoiskytkinautomaatille. Nollasta kahteensataan päästään 7,4 sekunnissa.Imeydy autoon ja rataanFerrari Daytona SP3:n erityisyyttä ja toisaalta pelkistettyä ratatunnelmaa ei pyritä peittämään myöskään auton ohjaamossa. Istuinverhoilu on sitä perinteisintä, kirkkaan sinistä kangasta. Istuinten sivuttais-, reisi-, hartia-, pää- tai yhtään mistään tuesta ei tällä kertaa liene autotoimittajilla kovastikaan valittamista. Turvavyöt ovat rata-autohenkisesti mallia nelipiste. Hiilikuituisella kojelaudalla kelluva HMI -järjestelmän näyttöpääte on hyvin kuljettajakeskeinen.Mikään vastakerrottu ei siis ollut tavanomaista, ostajille suunnattua autoesittelyä, sillä joka ikinen kahden miljoonan yksilö on jo myyty. Ensimmäisetkin onnelliset omistajat odottavat omaansa vielä vuoden verran.Mikäli todellakin sattuu kuulumaan Ferrarin kanta-asiakkaisiin, kannattaa olla korvat höröllä Maranellon suuntaan, Icona-sarja tulee nimittäin jatkumaan.Lähteet: Ferrari, Top Gear, Car and Driver Kuvat: Ferrari Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheesta”Se olisi hullua!” – Ferrari-pomot: V12 voi olla hybridi, ei turbo 8,3 miljoonan ennakkotilaus – Erikois-Ferrari myytiin lasten hyväksi Ajatuksia autoista: satasien säästöä Ferrari F40 -harrastukseen Äärimmäisyyksien avomalli Ferrari LaFerrari Aperta 24 tuntia kilpaa – kuka kruunataan Le Mansin valtiaaksi? Downsizing ei käänny italiaksi: V12 vauhdittaa Ferrarin tulostaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?