29.9.2018 Ajoneuvot Fiat 600 – hifidragster mutta ei kiihdytysauto Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isän ostama Fiat 600 -peltoauto unohtui vuosiksi mökille. Sitten siitä piti rakentaa Abarth Replica kadulle, mutta lopulta tuloksena olikin palkintorohmu autonäyttelyihin. 1980-luvulla Tero Komulaisen isä osti Fiat 600:n peltoautoksi veljeksille. Sillä opeteltiin autolla ajamisen alkeet, ja lopulta se unohtui pitkäksi ajaksi mökille. Vasta vuonna 2010, ulkomailla asuessaan, Komulainen muisti uudelleen vanha Fiatin ja mietti että sille pitäisi tehdä. Ihan vaikka jo edesmenneen isän muistoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHifibrändin esittelyautoksiKaverit kuskasivat Fiatin raadon mökiltä. Ajatuksena oli rakentaa siitä Abarth Replica -katuauto, mutta lopullinen suunnitelma - ja motivaatio - antoivat vielä odottaa itseään. Vuonna 2014 Komulaisen ystävä alkoi tuoda italialaista autohifibrändiä Suomeen, ja yhdessä mietittiin että Fiat 600 sopisi Dragster-hifibrändin esittelyautoksi. Siitä alkoi rakentaminen brändin nimen mukaiseen ulkoasuun. Väritys oli musta, ja vaikka auto Tero Komulaisen mukaan oli pahasti keskeneräinen, voitettiin sillä mm. kolme Suomenmestaruutta autohifi-kisoissa. Mestaruuksien lisäksi tuli mm. hopeaa, pronssia ja Fiat valittiin myös yleisön suosikiksi.Tänä keväänä uusi amerikkalainen autohifibrändi DD Audio halusi Fiatin mukaan markkinointiinsa ja siitä lähti Fiatin uusi rakentaminen vauhdilla liikkeelle.– Kaikki luulivat meidän rakentavan Fiatia American Car Showta varten, mutta mepä aloitettiinkin kausi Itävallassa autohifikisoissa ja paluumatkalla pysähdyttiin Ruotsissa Elmia-näyttelyssä, josta kotiintuomisina oli pari pokaalia, sanoo Tero Komulainen.”Voiko sillä oikeasti ajaa?”Sen jälkeen on kierretty Suomessa eri näyttelyitä, ja hyvällä menestyksellä. Dragster-look on jäänyt elämään, vaikka ”pääsponsori” onkin vaihtunut matkan varrella. Voiko sillä oikeasti ajaa, ajetaanko sillä kiihdytyskisoja vai onko kyseessä puhdas näyttelyauto?– Hyvä kysymys, sitä meiltä kysytään aina ensimmäisenä. Moottorissa on alkuperäinen lohko, joten suorituskyky on toissijainen aspekti. Eilen videoitiin kun ajettiin auto tallista trailerille, samoin kun ajettiin se tuosta ovelta tänne osastolle. Kun aina epäillään, ettei tällä voisi muka ajaa, naureskelee Komulainen.Voimakas teema rakentelussa miellyttää omistajaa.– Tästä olisi enemmän kuin helppoa tehdä sellainen sekamelska. Toinen tärkeä asia on, että kaikki tehdään itse. Esimerkiksi penkit, ratti, kaikki oven verhoukset (metallista) ja kaiuttimien kehykset ovat omaa tuotantoa.Tyylilaji poikkeaa selvästi näyttelyautojen valtavirrasta, ja hyvin tuloksin. – Tuossa naapuriosastolla on kilpakumppani Elmiasta, kisailtiin siellä parhaasta sisustuksesta, ja voitettiin tuo puoli metri levitetty Jaguar, jossa on alcantara-sisustus.Projekti kulkee nimellä Fiat Vimo, isän lempinimen mukaan. Samalla nimellä sen löytää myös facebookista, josta voi seurata rakentelua ja näyttelymenestystä.Se liikkuu sittenkin: https://facebook.com/dragsterfiatvimo/videos/1114577402040677/Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti