6.2.2024

Finnair alkaa punnitsemaan matkustajiaan tasapainosyistä rajoitetusti

A321 Sharklet

Punnitukseen meneminen on kuitenkin vapaaehtoista. Sillä pyritään edistämään lentokoneiden mahdollisimman tasapainoista ja turvallista lastausta. Tutkimuksen dataa tullaan hyödyntämään monien vuosien aikajänteellä.

Aprillipäivänä uutinen lentomatkustajien punnituksesta olisi voitu ottaa vastaan hieman eri tavalla, mutta tosiuutinen tämä on. Finnair liittyy muutaman lentoyhtiön joukkoon maailmassa, jotka punnitsevat vapaaehtoisia matkustajiaan tutkiessaan parasta mahdollista tasapainon laskentatapaa koneittensa lastauksessa.

Finnair tulee helmikuun ja toukokuun 2024 välillä punnitsemaan mahdollisimman paljon matkustajia kartoitustaan varten. Vapaaehtoiset matkustajat punnitaan käsimatkatavaroidensa kera, ja heiltä kysytään samalla ikä, sukupuoli sekä matkustusluokka. Mitään henkilökohtaisia tietoja ei kuitenkaan kerätä, ja punnitukset suoritetaan täysin anonyymisti. Punnitukset tullaan järjestämään lähtöporteilla, sekä Schengen-alueen Euroopan-lentojen koneeseen nousun yhteydessä että myös kaukolentojen boardingin yhteydessä.

Finnair on punninnut vapaaehtoisia matkustajia aiemmin vuonna 2019, ja tuolloinkin samasta, hyvästä syystä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Balanssi kaikki kaikessa

Asia lienee itsestään selvä, mutta kun matkustajalentokonetta lastataan, kaiken koneeseen tulevan painon on jakauduttava mahdollisimman tasaisesti. Epätasapaino vaikuttaisi koneen lento-ominaisuuksiin lennon alusta alkaen.

Jos koneesta tulisi liian etupainoinen, sillä olisi vaikeuksia saada nokkaa ylös lentoonlähdössä. Takapainoisuus taas voisi pahimmillaan saada koneen jopa sakkaamaan ilmaan noustessa, jos se painaisi pyrstöä alas. On siis ehdottoman tärkeää, että niin matkustaja- kuin rahtikonekin on asianmukaisesti lastattu. Lastauksen onnistumisesta vastuullinen henkilö on viime kädessä koneen kapteeni.

Lentokoneiden lastin tasapainottamisessa käytetään laajasti hyväksi keskiarvoja. Niiden perusteella varmistetaan, ettei niin matkustajien kuin rahdinkaan asettelu koneessa vaaranna sen tasapainoa. Samoilla keskiarvoilla lasketaan myös muun muassa polttoainetarve kullekin lennolle. Siispä, mies- ja naismatkustajille sekä myös lapsille on omat keskiarvopainonsa. Siinäpä tärkein syy sille, miksi lentoyhtiöt kysyvät varauksen yhteydessä (sekä nyt vapaaehtoisessa punnituksessa) ikää ja sukupuolta.

Finnairin toteuttamien punnitusten perusteella luodaankin nyt uusia, entistä tarkempia keskiarvoja tasapainolaskelmia varten. Noin neljän kuukauden ajalta kerättävän datan analysoi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, ja Finnair puolestaan tulee hyödyntämään valmiita keskiarvoja lastauslaskelmissaan vuosina 2025 - 2030.

Eikä pelkästään Finnair

Muutkin lentoyhtiöt kuin Finnair ovat punninneet matkustajiaan. Esimerkiksi eteläkorealaisella Asiana Airlinesilla oli hiljattain vastaavantyyppinen kampanja, ja Uudessa-Seelannissa punnituskampanjoita toteutetaan viiden vuoden välein.

Harvinaisempia tapauksia ovat ne, joissa matkustajat punnitaan tietyn lentoreitin vaativuuden vuoksi. Ainakin australialainen Qantas punnitsee matkustajansa reiteillään Brisbanesta ja Sydneystä Lord Howen saarelle De Havilland Canada Dash 8 -koneella, saaren ainoan kiitotien lyhyyden vuoksi.

Lähteet: Finnair, Simple Flying Kuvat: Moottorin arkisto, Benjamin Helander Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat