24.12.2024

Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan – Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan

Kuva Benjamin Helander, Qantas

Finnairilla on 40-vuotinen perinne joulupukin virallisena lentoyhtiönä. Australia on vähemmän tunnettu joulupukin kotimaa, vaikka Qantasin näyttävästä joulukampanjasta voisi muuta päätellä.

Finnairin sinivalkoiseen brändiin sopii varsin hyvin mukaan punaista, kun kyse on itse joulupukista. Finnair aloitti ensimmäisenä länsieurooppalaisena lentoyhtiönä lennot Tokioon vuonna 1983, pystyen kiertämään Neuvostoliiton ilmatilan pohjoisnavan kautta Douglas DC-10:n erikoistyyppihyväksytyillä lisäpolttoainesäiliöillä.

Juuri tuona samana vuonna Finnairista tuli joulupukin virallinen lentoyhtiö, ja sitä sanomaa yhtiö on viimeiset 41 vuotta vienyt ympäri maailman. Muun muassa juuri Japanissa pukki on otettu aina lämmöllä vastaan, kun hän on sinivalkoisin siivin siellä käynyt tervehtimässä.

Joulupukkitarra Finnairin Airbus A320:n ovessa.

Aika ajoin joulupukki on myös esiintynyt Finnairin eri konetyyppien kausivärityksessä. Vuosien tauon jälkeen näin on ollut tänä vuonna, kun ainakin Airbus A350 OH-LWA (otsikkokuvassa) sekä Airbus A320 OH-LXB ovat saaneet erikokoisia joulupukkitarroja kylkeensä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sillä välin down under

Finnairin Oneworld-allianssikumppanilla, Australian kansallisella lentoyhtiöllä Qantasilla on omat tapansa juhlistaa joulusesonkia vuonna 2024, eikä kynttilää ole pidetty vakan alla.

"Roo-dolph" ja "Dasher-8" ovat Qantasin Boeing 737-800 ja QantasLinkin De Havilland Canada Dash-8, jotka ovat saaneet runkoonsa spesiaalit teippaukset. Niissä seikkailee itse joulupukki lahjapaketteineen. Kolmas kone, Qantas Freightin rahtikoneeksi muunnettu Airbus A321P2F onkin nyt Santa's Freight.

Nokkelien nimien ja hauskojen tarrojen ohella näihin tiettyihin koneyksilöihin liittyy muutakin taikaa.

Jos joulusesongin aikaan on sattunut joko "Roo-dolphin" (rekisteritunnukseltaan VH-VZX) tai "Dasher-8:n" (VH-QON) kyytiin, lennosta on tullut matkustajalle Qantas Points -kanta-asiakaspisteet kaksinkertaisena. Koneyksilöä on mahdotonta tietää saati valita varauksen yhteydessä, joten kyse on puhtaasta tuurista. "Roo-dolphin" ja "Dasher-8:n" edustamilla konetyypeillä Qantas lentää lähinnä kotimaanlentoja pinta-alaltaan valtavassa kotimaassaan sekä korkeintaan lentoja Oseanian alueen saarille.

Pukin pikku apulaisena Qantas Freight on omien laskelmiensa mukaan lisännyt joulusesongin lentorahtikapasiteettiaan 12 000 täysikasvuista poroa vastaavalla määrällä. Aivan joulun alla kapasiteetti on ollut hetkellisesti 70 prosentin verran koholla normaalista.

Näiden ohella Qantas on jouluistanut ateriatarjontansa lennoilla sekä loungeissaan. Luvassa on ollut myös yllätyksiä. Vaikka lentomatkustamisessa yllätykset eivät yleensä ole toivottuja, nämä Qantasin jouluiset yllätykset ovat sen sijaan olleet oikein miellyttäviä.

Lähteet: Finnair, Qantas

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat