21.6.2019 Liikenne Finnairilla vankka luottamus Airbus A350 -matkustajakoneisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisyhtiö sai ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä vuonna 2015 käyttöönsä Airbus A350-koneen. Nyt koneita on käytössä 14 ja tilauksessa on viisi lisää. Suomalaisyhtiö Finnair teki Airbusille A350-tilauksen jo vuonna 2005 ja sai ensimmäisen koneen kymmenen vuotta myöhemmin vuonna 2015 – ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä. Finnairin tilauksen jälkeen konetyyppiin tehtiin vielä muutoksia: Finnairin oman arvion mukaan yhtiö sai käyttöönsä paremman koneen kuin alkuperäisessä tilauksessa. Airbus A350-koneen koko ja kantama vastaa hyvin Finnairin tarpeita. Finnair oli ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö ja kolmas lentoyhtiö maailmassa, joka otti käyttöönsä Airbus A350-koneen. Finnair oli myös ensimmäinen lentoyhtiö, joka aloitti A350-lennot Kiinaan, joka on yhtiölle keskeisen tärkeä markkina. Istuimet on ryhmitelty 3+3+3 ja jokaisessa selkänojassa on 11'' näytöt. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paljon laajarunkokoneita Kuluvan vuoden kesäkuussa Finnairilla on käytössä 14 Airbus A350-900 XWB -matkustajakonetta ja lisäksi viisi on tilauksessa. Tilaukset on tehty A350-900 konetyypistä, jonka matkustajakapasiteetti on 297 tai 336 paikkaa, riippuen koneyksilöstä. Finnairin laajarunkoisten koneiden laivasto on suuri. A350 -koneiden lisäksi Finnairilla on käytössään kahdeksan Airbus A330-300 -laajarunkokonetta. Finnairilta kerrotaan, että yhtenäisestä Airbus-laivastosta on etua miehistön koulutusten ja kelpoisuuksien suhteen, ja se oli yksi tekijä, joka vaikutti konetyypin valintaan. Finnairin A350-koneiden sisustuksen on suunnitellut Sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi & Co. Toimiston suunnittelema sisutus on palkittu parhaana International Yacht & Aviation Awards 2015 -kilpailussa kategoriassa Commercial aviation - Ecoomy/Business Class. Finnairin A350 -koneiden viihdejärjestelmissä on kosketusnäyttö, turistiluokassa 11-tuumainen ja business-luokassa 16-tuumainen. Internet-yhteys on saatavana. Finnairin A350:n businessluokassa on istuimia neljä rinnan (1+2+1), joten kukin pääsee helposti käytävälle häiritsemättä vieressä istujaa. Käsimatkatavaroiden säilytykseen on panostettu. Istuimen leveys 46 senttiä Seat Guru-sivuston mukaan A350:n turistiluokassa on tyypillisesti istuimia yhdeksän rinnan (3+3+3) ja istuinten leveys on 18 tuumaa eli 46 senttiä. Näin Finnairilla. A350:n leveämpi matkustamo on hyödynnetty laittamalla turistiluokkaan yksi istuinrivi enemmän kuin A330:een. Hiukan kapeammassa A330:ssa turistiluokassa istuimia on tyypillisesti kahdeksan rinnan (2+4+2) ja istuimen leveys on 18 tuumaa eli 46 senttiä. Näin on esimerkiksi Finnairilla. Lähtöluotettavuus hyvällä tasolla Airbusin alkuvaiheessa lupaama tekninen lähtöluotettavuus tavoite oli 98,5 prosenttia. Finnairilta kerrotaan, että ensimmäisen käyttöönottovuoden (marras–joulukuu 2015) lähtöluotettavuus oli erinomaisella tasolla 98,5 prosenttia. Alkuvuodesta 2016 Finnair joutui perumaan joitakin lentoja, kun esimerkiksi teknisten vikojen korjaamiseen meni odotettua enemmän aikaa. Haasteensa oli myös A350-lentäjien koulutus, joka sitoi lentäjiä. Finnairin mukaan alkuvaiheen pienistä vaikeuksista selvittiin siis varsin nopeasti, ja kaiken kaikkiaan A350-koneet ovat osoittautuneet käytännössä erittäin hyviksi ja luotettaviksi. Viihdejärjestelmä on kaikkien matkustajien käytettävissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matkustajat ja henkilökunta tyytyväisiä Lentävät asiakkaat ovat Finnairin mukaan olleet erittäin tyytyväisiä A350-koneeseen, ja tämä näkyy asiakastyytyväisyyslukemissa. Erityisesti on kiitelty koneen tilavuutta, hiljaisuutta ja ilmanraikkautta. Myös henkilöstö on huomannut koneen hiljaisuuden ja tehokkaan ilmanvaihdon vaikutukseen omaan jaksamiseen työvuoron aikana. Finnairin mukaan ohjaamo on työympäristönä lentäjille mukavan avara ja erittäin hyvin suunniteltu tehokkaaseen operointiin. Pihiys ja kantama tärkeitä A350:n polttoainetehokkuus, koneen kantama sekä matkustaja- ja rahtikapasiteetti olivat suomalaisyhtiön mukaan keskeisiä syitä siihen, miksi yhtiö päätyi kyseiseen konetyyppiin. Finnairilla ollaan oltu tyytyväisiä näihin ominaisuuksiin, ja esimerkiksi polttoainetehokkuuden vaikutus on näkynyt polttoainekulutuksen luvuissa. Edeltäjiään nopeampi A350-koneet ovat hieman edeltäjiään nopeampia. Se tarkoittaa, että Finnair pystyy halutessaan operoimaan reittejään hieman aiempaa nopeammalla aikataululla. Yhtiölle tärkeää on 24 tunnin rotaatio eli se, että se voi operoida edestakaisen lennon suurimpaan osaan Aasian kohteistamme yhden vuorokauden sisällä, mikä tekee sekä koneenkäytön että miehistönkäytön suunnittelun yksinkertaisemmaksi. Finnairin käyttämä matkalentonopeus on A350 -kalustolla Mach .85 ja A330 -kalustolla Mach .81. Käytännössä A350 on 10 h lennolla samalla tuuliolosuhteella n. 25 minuuttia nopeampi kuin A330. Finnairilta kuitenkin muistutetaan, että tuulilla on merkittävä vaikutus lentonopeuteen. Matka-aikaa voidaan siis kiriä lentämällä varsin vähän. Lisää Airbus-350 -matkustajakoneesta. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto / Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe