18.12.2023

Finncanopus on enää valtamerimatkan päässä uransa alusta – tuleeko matkaan yksi ylimääräinen mutka?

Alus on jo luovutettu Finnlinesille, mutta odottaa tämän jutun julkaisuhetkellä lähtöä Itämerelle rakennustelakallaan Kiinassa. Ennen kuin Finncanopus pääsee liikennöimään sisarensa Finnsiriuksen rinnalla Naantalista Ahvenanmaalle ja Ruotsiin, on sen mahdollisesti kierrettävä Afrikka.

Finnlinesilla on pian kaksi niin kutsuttua ropax-alusta Ruotsin-laivoinaan, nimittäin syksyllä Naantali - Långnäs - Kapellskär -reitillä aloittaneen Finnsiriuksen rinnalle on pian tulossa sen Superstar -luokan sisaralus, Finncanopus. Ropax'han viittaa siihen, että Superstar -alukset yhdistelevät Finnlinesin muiden alusluokkien ro-ro -rahtiperinnettä muiden Ruotsin-laivojen kaltaiseen risteilykonseptiin.

Moottorilla on jo laajoja kokemuksia Finnsiriuksesta, ja niistä voi vetää laajat yhtäsuuruusmerkit myös tulevaan Finncanopukseen.

- Finnlines siirtyi hybridiaikakauteen viime vuonna uusien hybridiroro-alusten myötä, ja nämä Superstar-luokan rahti-matkustaja-alukset edistävät tätä siirtymää entisestään. Tämän strategisen siirtymän ansiosta voimme tarjota paitsi entistä tehokkaampia, myös kestävämpiä merikuljetuspalveluja. Merkittävä investointimme vahvistaa asemaamme huippuluokan palvelujen tarjoajana asiakkaillemme, Finnlinesin uudisrakennustiimiä johtava Juha Ahia kertoi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luovutettu varustamolle - edessä pitkä matka

Molemmat alukset Finnlinesille rakentanut China Merchants Jinling -telakka Kiinan Weihaissa luovutti Finncanopuksen tilaajavarustamolle viime viikolla, mutta alus odottaa vielä lähtöä Kiinan päässä.

Finncanopuksen vesillelasku tammikuun alussa 2023.

Matkaan päästyään Finncanopukselta vie kuudesta seitsemään viikkoa ennen kuin se saapuu tuleville kotivesilleen. Finnlinesin mukaan alus lastataan täyteen rahtia, ja se pistäytyy matkalla useissa satamissa.

Oma lukunsa on myös se, päätyykö Finncanopus turvallisuussyistä kiertämään Afrikan mantereen. Oikoreitti, eräs maailman merkittävimmistä laivaväylistä on tunnetusti Suezin kanava, mutta sinne kuljetaan Punaisenmeren kautta. Tuo alue ei kuitenkaan ole tällä hetkellä täysin turvallinen, sillä Jemenin huthien Ansar Allah -liike on kohdistanut siellä kulkeviin kansainvälisiin aluksiin viime aikoina terroritoimia. Vaikka näiden rikosten kohteeksi ovat ilmeisesti joutunut vain Israeliin matkalla olleita aluksia, kasvava määrä suuria varustamoja on päättänyt ryhtyä välttämään aluetta turvallisuussyistä.

Iltalaiva Ruotsiin

Aloittaessaan reittiliikenteen arviolta helmikuun aikana, Finncanopus tulee korvaamaan Naantalin reitillä Finnswanin, joka poistuu yhdessä oman sisaraluksensa Europalinkin kanssa Etelä-Ruotsin ja Saksan vesille. Tämä tarkoittaa, että Finncanopuksesta tulee Suomesta katsottuna iltalaiva, siinä missä Finnsirius on aamulaiva. Kapellskäristä käsin tilanne on luonnollisesti päinvastainen. Långnäsissa puolestaan Finncanopus tulee pistäytymään aamuyöllä, kun taas Finnsirius tekee sen iltapäivällä.

Lähde: Finnlines Kuvat: Finnlines, Marko Jokela, Benjamin Helander Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat