22.1.2024

Finncanopus on jo kiertänyt luovutusmatkallaan Hyväntoivonniemen – pysähdyksiä muutamissa eksoottisissa kohteissa

Finnlinesin upouusista ropax-aluksista toinen on päätynyt lukuisten muiden kauppa-alusten tavoin kiertämään Punaisenmeren hornankattilan. Alus kuljettaa luovutusmatkallaan Kiinasta Grimaldi Groupin leivissä rahtia etelän merillä, ennen kuin pääsee aloittamaan täällä ruotsinlaivana.

Finnlinesin laivastouudistus pohjoisella Itämerellä alkoi toden teolla viime syksynä, kun varustamo otti käyttöönsä omaan aiempaan liiketoimintakonseptiinsa nähden aivan uudenlaisen, myös huviristeilykäyttöön tarkoitetun M/S Finnsiriuksen. Nyt alus on saamassa sisaraluksen samalta telakalta Kiinasta, ja se on parhaillaan matkalla kohti Itämerta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Afrikan tähti

Finncanopus luovutettiin Finnlinesille China Merchants Jinling -telakalta Kiinan Weihaissa joulukuun puolenvälin tienoilla. Sieltä se lähti myöhemmin merimatkalleen kohti tulevia kotivesiään Naantalin ja Kapellskärin välillä.

Niin kuin Matka Etelä-Kiinan mereltä Itämerelle ei olisi jo valmiiksi pitkä, jo joulukuussa tiedossa olivat Jemenin huthien Ansar Allah -terroristijärjestön toimet kauppa-aluksia vastaan strategisesti erittäin merkittävällä Punaisellamerellä, jonka kautta alukset pääsevät Suezin kanavalle, joka puolestaan lyhentää Aasian ja Euroopan välistä merireittiä aivan olennaisesti. Vaan nyt suuri osa kauppalaivoista joutuukin turvallisuussyistä kiertämään koko valtaisan Afrikan mantereen, niin myös Finncanopus luovutusmatkallaan.

Jo etukäteen oli tiedossa myös se, että luovutusmatkaa ei tulla ajamaan tyhjänä. Finnlines kuuluu italialaiseen Grimaldi Groupiin, joka vaikuttaa järjestäneen Finncanopuksen 5 200 kaistametrin lastikapasiteetille käyttöä, ja pysähdyspaikkoja osuu matkan varrelle muutamiakin.

Merenkulun AIS -järjestelmää hyödyntävät seurantapalvelut, kuten Marinetraffic, näyttävät Finncanopuksen tähänastisen reitin Weihaista kohti Itämerta, ja siis Afrikan ympäri. Alus näyttää tehneen ensimmäisen pysähdyksensä maailman toiseksi suurimmassa sataman, Singaporen edustalla, mikä on hyvin loogista, sillä siitä seuraavaksi ylitettäväksi tulee Malakansalmi, portti Intian valtamerelle.

Finncanopuksen toinen varma pysähdyspaikka näyttää olleen Intian valtameren ylityksen jälkeen Etelä-Afrikan Durban, jossa alus on käynyt satamassa asti. Sieltä Finncanopus on suunnannut Afrikan eteläisimmän kärjen eli Hyväntoivonniemen ohi Kapkaupungin edustalta kohti pohjoista, ja tämän jutun julkaisuhetkellä se lipuu Afrikan länsirannikkoa pitkin Namibian ja Angolan korkeuksilla. Palveluiden mukaan sen seuraava pysähdyspaikka olisi Algerian Tahir Välimeren puolella, mikä viittaisi siihen, että sisarensa tavoin myös Finncanopus tulee pistäytymään kattokonsernin kotimaassa Italiassa.

Finncanopuksen reitin eteläisin piste Hyväntoivonniemen edustalla sijaitsee melko lailla samalla pituuspiirillä reitin pohjoisimman pisteen ja samalla määränpään, Naantalin, kanssa (noin 20 astetta itäistä). Leveyspiireissä mitattuna ääripäät ovat kuitenkin aivan eri puolilla Maapalloa. Naantali on 60. pohjoisella leveyspiirillä, kun taas reitin eteläisin piste sijaitsee 35. piirillä eteläistä. Etäisyyttä reittipisteiden välillä on yli 11 000 kilometriä.

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Finnlines ja Marko Jokela

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat